اینکه ‌چطور بعضی‌هامی‌توانند مکان‌های صعب‌العبور و محیط‌های طبیعی خطرناک را برای زندگی انتخاب کنند و حتی راهی پیدا کنند که بتوان در آنجا به ‌آسانی زندگی کرد، یکی از شگفتی‌های زندگی انسان‌ها به شمار می‌رود.

شهرهای عجیب دنیا

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی صحبت از شهرهای عجیب و غریب جهان می‌شود، ‌شاید فکر کنید  این شهرها به  خاطر طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند، عجیب و شگفت‌انگیز به شمار می‌روند. اما اشتباه نکنید! شگفت‌انگیزترین شهرهای جهان نقاطی هستند که هر کسی علاقه  ندارد در آنجا زندگی کند!

الحجره

شهر الحجره با دیوارهای بلند و سر به فلک کشیده‌اش  در غرب یمن قرار دارد. این شهر روی منطقه صخره‌ای رشته کوه‌های‌ هاراز ساخته شده است.  قدمت شهر الحجره آن‌قدر زیاد است که هیچ کس ‌خبر ‌ندارد  اولین ساکنان الحجره چه زمان به اینجا نقل مکان کردند. اما در آمار مکتوب آورده‌اند که زندگی در این شهر عجیب از قرن دوازدهم آغاز شده است.  

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

 خانه‌های این شهر بسیار محکم بنا شده‌اند.  نکته جالب اینجاست که ساکنان شهر فکر روزی  را هم که ممکن است توسط دشمن محاصره شوند، کرده‌اند و انبار غله و آب انبارهای بسیاری را تعبیه کرده‌اند. همان‌طور که از اسم شهر پیداست، الحجره به معنی سنگ است و چون روی صخره بنا شده، این نام را به آن داده اند. خانه‌های الحجره در طول زمان بازسازی شده‌اند و نکته قابل توجه این است که ابتدا خانه‌ها به این بلندی نبودند و نوک صخره پیدا بود.

اما در طول زمان و در جریان نوسازی خانه‌ها بلندتر ساخته شدند و در نتیجه شکل صخره به کلی ناپدید شده است. خیابان‌های این شهر بسیار باریک است و چون بعضی از ساختمان‌ها در کنار پرتگاه ساخته شده‌اند، معماری آنها طوری است که تا حد امکان تعادل داشته باشند.

لاس بودگاس

ستنیل دو لاس بودگاس ‌یکی دیگر از  نقاط عجیب و غریب دنیاست که با وجود خطرناک و صعب العبور بودن، خانه بسیاری از اسپانیایی‌ها در آنجا بنا شده است. بودگاس در شهر آندالوسیای اسپانیا قرار دارد و تاریخ آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد؛ ‌نکته ‌ای که این شهر را در لیست نقاط شگفت ‌انگیز دنیا قرار داده این است که ساکنان آن ‌چطور با مهارت تمام دیواره‌های گلوگاه‌های کوهستانی را تراشیده‌اند تا برای خود خانه بسازند.

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

نکته جالب اینجاست که هیچ ویرانه‌ای در این منطقه مشاهده نمی‌شود و تمامی ساختمان‌ها محل زندگی اسپانیایی‌هاست. خانه‌های شهر بودگاس زیر صخره‌های چند هزار تنی بنا شده است. به عنوان مثال، صخره‌ای که پشت بام یک خانه به شمار می‌رود، حیاط خانه بالایی است و همین طور خانه‌ها روی سر هم ساخته شده اند.  

پونت ویچیو

در شهر فلورانس ایتالیا، پل بسیار مشهوری‌ به اسم پونت ویچیو وجود دارد که به معنی پل قدیمی است. در سال ۱۳۴۵ بعد از میلاد مسیح(ع) وقتی سیلاب باعث خراب شدن پل‌های روی رودخانه آرنو شد،  اهالی منطقه پونت ویچیو را ساختند؛ نکته ‌ای که باعث شده این پل به یکی از جاهای عجیب و غریب دنیا تبدیل شود، این است که از معدود پل‌هایی است که از آن زمان تاکنون سالم مانده و مهم‌تر اینکه روی این پل خانه و مغازه‌های بسیاری ساخته و در طول زمان بر تعداد این ساختمان‌ها ‌اضافه شده است.

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

تا پیش از قرن شانزدهم بیشتر مغازه‌های روی این پل قصابی بود اما در سال ۱۵۹۳ دیگر به قصاب‌ها اجازه ‌ندادند در این قسمت کار کنند و طولی نکشید که مغازه‌ها و خانه‌های  پونت ویچیو به دست دلال‌های جواهرات و طلا افتاد.  

مات ماتا

در ۳۵۵ کیلومتری جنوب تونس منطقه‌ای به نام مات ماتا وجود دارد که افراد زیادی در آنجا زندگی می‌کنند. ساکنان این منطقه گودال‌های بسیار عمیقی در زمین کنده‌اند و با دیوارکشی تونل‌ها، برای خود خانه ساخته اند. قدمت این ناحیه به دوران رومی‌ها باز می‌گردد و تا دهه ۷۰ میلادی هیچ‌کس خبر نداشت چنین شهری هم در دنیا وجود دارد. تا اینکه در سال ۱۹۷۷ در فیلم جنگ ستارگان این نقطه به عنوان سیاره تاتونی و خانه لوک اسکای والکر نشان داده شد و از آن زمان بود که این مکان شگفت‌انگیز شناخته شد.

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

داستان‌های زیادی در مورد اینکه چرا مردم این ناحیه خانه‌های خود را به این شکل ساخته‌اند، وجود دارد. در یکی از داستان‌ها آورده شده که این شهر عجیب و غریب به طور طبیعی وجود داشته و خانه هیولاهای زیرزمینی‌ای است که آنجا را ترک کرده‌اند. ‌بعضی‌ ها هم می ‌گویند تونسی‌ها با ساختن این شهر می‌خواستند از حمله مصری‌ها در امان باشند.

کاپادوکیه

این شهر عجیب و غریب اما زیبا در منطقه باستانی آناتولیا و ترکیه امروزی قرار دارد. کاپادوکیه یکی از بهترین نمونه‌های ‌تکامل‌ شیوه زندگی انسان‌ ها از گذشته تاکنون به شمار می‌رود. این شهر شگفت‌انگیز در دل کوه بنا شده و نکته عجیب درباره آن این است که ‌چطور آن را تراشیده و شکل داده‌اند و عجیب تر اینکه بعد از گذشت زمان، چطور شکل مخروطی صخره‌ها همچنان حفظ شده است.

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

شهر کاپودوکیه در شمار میراث جهانی یونسکو قرار دارد و از همه مهم‌تر اینکه اسناد و مدارک موجود نشان می‌دهد این شهر در قرن ششم پیش از میلاد مسیح(ع) ساخته شده و یکی از مناطق بسیار کهن امپراتوری ایران قدیم به شمار می‌رود. اگرچه کاپادوکیه در دل صخره بنا شده اما این شهر چیزی کمتر از شهرهای معمولی ندارد. علاوه بر خانه‌ های زیاد، کلیسا، خانقاه و حتی اداره پلیس هم در آنجا ‌دیده می‌شود. جمعیت کاپادوکیه در حال حاضر به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد و یکی از جاذبه‌های بسیار مشهور گردشگری در ترکیه است.

سیلند

سیلند یکی دیگر از مکان‌های عجیب و غریب  دنیاست که معمولا از آن به عنوان «میکرو- ملل» یاد می‌شود؛ چرا که سیلند بیرون از مرزهای آبی کشورها ساخته شده است. در حقیقت این مکان یک پایگاه قدیمی به جا مانده از جنگ جهانی دوم است که در دریای مانسل و 13 کیلومتری جزایر وابسته به انگلستان قرار دارد. 

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

سیلند تاریخچه بسیار جالبی دارد. شاید باور نکنید اما این شهر بسیار کوچک مورد تهاجم دزدان دریایی بسیاری قرار گرفته و گروگانگیری‌های زیادی در آنجا انجام شده است. حتی در گذشته سیلند گذرنامه مخصوص خود را داشت و در رویدادهای ورزشی بین‌المللی فعالیت می‌کرد.

اویلی راکز

یکی دیگر از شهرهای عجیب‌وغریب، در منطقه ساحلی آذربایجان قرار دارد که امروزه به منطقه‌ای متروک و ویران تبدیل شده است. نام این شهر اویلی راکز است که ​بنای آن در ابتدا با ​ساخت راه یکطرفه‌ بر روی آب آغاز شد و رفته‌رفته بر این مسیرها اضافه شد. 

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

شاید باور نکنید اما این شهر عجیب‌وغریب روی کشتی‌های غرق شده ساخته شده است. در این شهر کارگران شرکت نفت آذربایجان زندگی می‌کردند ​در نتیجه برای آنها و خانواده‌شان در این شهر عجیب‌وغریب چندین خانه، مدرسه، کتابخانه و مغازه ​هم ساخته شده بود. امروزه از اویلی راکز چیزی جز ویرانه باقی نمانده است.

روسانو

در قلب یونان و در کناره دشت تیسالی، مکانی به نام متروا وجود دارد که در زبان یونانی به معنی صخره‌های معلق در هواست. روی ستون‌های سنگی و برافراشته این منطقه، شش مکان مذهبی ساخته شده است که مشهورترین آنها، صومعه روسانو نام دارد. 

این صومعه را دو برادر به نام‌های ماکسیمو و جوزف در سال 1545 ساختند و بعد از تکمیل، آن را وقف سنت باربارا، یکی از شخصیت‌های مقدس یونانی کردند. در طول سال‌های 1730 تا 1937 روسانو خالی از سکنه شد و این در حالی بود که عتیقه‌ها و اشیای گران‌قیمت همچنان میان دیوارهای این صومعه به جا مانده بود.

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

در سال 1941 بعد از اشغال یونان توسط نازی‌ها حتی نقاط دورافتاده و صعب‌العبور هم از هجوم آلمان‌ها در امان نماند و سربازان آلمانی گنجینه‌های صومعه را به غارت بردند و حتی پس از پایان جنگ سرنوشت بسیاری از عتیقه‌ها هرگز معلوم نشد. این صومعه سه طبقه شامل کلیسا، اتاق، سالن انتظار، سالن نمایش و بخش مهمان است. 

از سال 1988 روسانو، محل زندگی گروهی از راهبه‌ها شده است. از زمانی که پل چوبی  قدیمی این منطقه تعمیر شد، عبور و مرور به آن  به راحتی انجام می‌شود و هر سال افراد زیادی برای بازدید این منطقه عجیب و غریب به آنجا سفر می‌کنند. 

زوان کونگ زی

در چین پنج کوهستان وجود دارد که به عقیده مردم مقدس هستند. یکی از کوهستان‌ها هنگ​شان نام دارد که در شهر شانگزی ​قرار گرفته است. در نزدیکی کوهپایه این کوه و کمی دورتر از رودخانه اژدهای طلایی، مکانی عجیب و غریب ​به اسم زوان کونگ زی دیده می‌شود؛ صومعه‌ای که روی دیواره کوه بنا شده است.

بسیاری زوان کونگ زی را به دلیل موقعیتی که در آن قرار دارد، صومعه معلق می‌نامند. قدمت این مکان به سال 491 پس از میلاد مسیح(ع) بازمی‌گردد. گفته می‌شود برای بنا کردن این ساختمان‌ها ابتدا حفره‌هایی در دل کوه ایجاد کرده ​اند و بعد ستون‌های چوبی بسیار محکمی را که از درختان خاصی تهیه شده‌اند، داخل حفره‌ها قرار داده ​اند.

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

سفتی و سختی کوهستان از یک سو و عمق حفره‌ها از سوی دیگر زیربنای محکمی را برای ساختن ساختمان‌ها ایجاد کرده است. نکته بسیار عجیب درباره صومعه‌های این شهر ​این  است که اگر احتیاج به تعویض یک ستون وجود داشته باشد، ستون‌ها طوری طراحی شده‌اند که در مواقع لزوم حتی می‌توان یکی از آنها را برداشته و ستون دیگری را جایگزین کرد؛ بدون اینکه به ساختمان صومعه فشاری وارد ​شود.

شهر قایق‌ها

قرن‌ها پیش شهر قایق‌ها در لنگرگاه آبردین در هنگ کنگ یک بهشت ​رویایی برای دزدان دریایی به شمار می‌رفت. هرچند امروزه دیگر خبری از این دزدان دریایی نیست و در این لنگرگاه هزاران برج سر به فلک کشیده ساخته شده اما ساختار اصلی آن چندان تغییر نکرده است. 

تصاویری از ۱۰ شهر عجیب دنیا ؛ زندگی در نقاط شگفت‌انگیز

مردم شهر قایق‌ها از جامعه مدرن به چنین زندگی‌ای پناه آورده‌اند و ترجیح می‌دهند در خانه‌های قایقی خود زندگی کنند. این در حالی است که بسیاری از هنگ‌کنگی‌ها بر این عقیده‌اند که این شهر چهره هنگ‌کنگ را ​زشت کرده است. اما همین شهر به ظاهر بدنما یکی از جاذبه‌های توریستی ​منطقه به شمار می‌رود و گردشگران با رفتن به سه رستوران شناور در این شهر به تماشای مناظر جالب و ساکت شهر ​می ​نشینند!

کد خبر 783729
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha