رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشورهای حاشیه خزر در روال عادی آبخیزداری بهره‌برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز و افزایش تبخیر باعث شده است دریای خزر در شرایط کاهش تراز بستر به سر ببرد.

علی سلاجقه

به گزارش همشهری آنلاین، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به کاهش تراز دریای خزر گفت: دریای خزر هم از نظر ارتفاعی و هم تراز آب در حال کاهش است و نتایج آخرین مطالعات انجام شده که نتیجه آن در مجله نیچر نیز چاپ شده نشان داد که وضعیت دریای خزر از نظر کاهش تراز و سطح، روند و نوسانات متعددی دارد.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی، تراز دریای خزر در مواردی کاهش داشته و در مواردی نیز افزایش و پیش‌روی داشته است. در حال حاضر  در دوره‌ای هستیم که دریا در حال کاهش ارتفاع است. 

سلاجقه بار دیگر به نتایج مطالعات منتشر شده در مجله علمی نیچر اشاره کرد و گفت:‌ به عنوان مثال، در این مجله مقاله‌ای درباره وضعیت آب رودخانه ولگا منتشر شده است. رودخانه ولگا تامین کننده ۸۰ درصد آب خزر است، اما ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سدها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به نقش ۵ کشور حاشیه خزر در وضعیت این دریاچه گفت:‌ همانطور که هر ۵ کشور در مدیریت دریای خزر مشارکت دارند، در کاهش آب آن نیز نقش دارند. می‌توان گفت که هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست. کشورها در روال عادی در  آبخیزداری، بهره برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز مخصوصا رودخانه ولگا و افزایش تبخیر باعث شده که دریای خزر در شرایطی به سر ببرد که ما کاهش تراز بستر را شاهدیم.

سلاجقه به کنوانسیون تهران در خصوص دریاچه خزر نیز اشاره کرد و گفت:‌ در قالب این کنوانسیون نشست‌هایی در حال برگزاری است. کارگروه‌هایی علمی کنوانسیون نیز شکل گرفته است تا بتوان نسبت به مدیریت دریای خزر هم از نظر آب و هم آلاینده‌ها اقدام کرد.

سلاجقه در ادامه درباره پروژه پتروشیمی میانکاله نیز گفت: این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و ما مواد ۴ و ۵ مصوبه وزیران را برای ابطالش به دولت اعلام کردیم و ان‌شاءالله در مسیر کار قرار دارد.

کد خبر 784153
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    8 2
    اگه لایروبی ساحل انجام بشه اب سمت ما هم بر میگرده.اینقدر لجن زیاد شده اب سرازیر میشه به سمت کشورای دیگه.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    7 4
    کجای این خبر نشان می ده روسیه عامل کاهش آب دریای خزر است؟ چرا تیتر را دروغ می نویسید و با یک علامت سوال جلو آن می خواهید خبر دروغ خود را تبدیل به سوال کنید.
    • حاجی تنبکی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      17 1
      ببخش اگه به کشوربرادرپوتین جسارت شد
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      9 0
      این حرف رو جای دیگه می‌زدی توی آسایشگاه روانی نگهداریت میکردن
  • امیر IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    12 2
    باهمین فرمون که پیش،میرید دریای خزر هم مثل دریاچه ارومیه خواهد شد ۲۸۳
  • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    21 2
    اقای سلاجقه شکی نیست که شما در دفاع از پوتین و روسیه سنگ تمام گذاشتی و دولت پوتین هم باید قدر دان زحمات شما باشد .اما روسها ملتی قدر نشناسند و طی زمانهای گذشته نشان دادند که به نمایندگان و هوادارانشان بی توجه بوده اند .امید وار باش شاید زحمات شما را فراموش نکنند
  • محمد IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 0
    👍
  • علی پوراحمد IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    9 6
    الان هیچ کدام از کشورهای حاشیه خزر به غیر از روسیه ، روی تمام رودهای خود سد زده اند و اجازه نمیدهند آب رودخانه ها به داخل خزر بریزد .‌‌‌‌‌این فقط رود ولگا هستش که آب دریاچه خزر رو تامین می‌کنه و اگه روسیه هم مانند دیگر کشورها حاشیه خزر رفتار کند دریاچه خزری وجود نخواهد داشت .‌
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 1
    سد در مقابل سد
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 1
    دریاچه خزر تا ۵ سال دیگه خشک شده