عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دولت باید به گونه‌ای عمل کند که تاثیر اقدامات مثبت اقتصادی که اخیرا اتفاق افتاده است را در شاخص‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم هم ببینیم.

فروشگاه

معین‌الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره اینکه چرا آمار کاهش تورمی که ارائه می‌شود چندان در زندگی مردم لمس نمی‌شود، گفت: در این باره البته نمی‌توان گفت که تورم به طور کامل مهار شده است. با این‌حال، در روند کاری دولت نکات مثبتی را شاهد هستیم که از جمله آن کنترل بازار ملتهب ارز و کنترل نقدینگی در ماه‌های اخیر، فعال‌شدن دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت و عضویت ایران در پیمان شانگهای و بریکس و همچنین ارتقای سطح روابط ما با کشورهای همسایه است که می‌تواند در رونق بازارچه‌های مرزی موثر باشد.

وی در گفت و گو با همشهری آنلاین ادامه داد: اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که دولت باید به گونه‌ای عمل کند که تاثیر این اقدامات را روی شاخص‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم هم ببینیم. چون به هر حال، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی در کشور، امنیت غذایی مردم است که البته در بحث مرغ در هفته‌های اخیر دولت توانست اقدامات خوبی انجام دهد و بازار را مدیریت کند اما متاسفانه، آنچنان ریخت و پاش‌ها زیاد است و چنان اتلاف در منابع داریم که به نوعی تا الان گشایش‌های اقتصادی نتوانسته اثر خود را در اقتصاد نشان دهد.

دولت کاری کند مردم گشایش‌های اقتصادی را در سفره خود ببینند | چنان اتلاف در منابع داریم که ...

سعیدی افزود: آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران می‌تواند تاثیر بسزایی در بازار ارز و کاهش قیمت کالاهای اساسی داشته باشد و به این نحو مردم هم می توانند این گشایش‌های اقتصادی در کشور را در سفره خود شاهد باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: نکته مهم دیگری که بحث آن این‌ روزها داغ است و البته دولت بارها تکذیب کرده، قیمت حامل‌های انرژی است که اگر افزایش پیدا کند مسلما در سایر کالاهای اساسی اثرگذار خواهد بود و شوک تورمی به دنبال خواهد داشت بنابراین دولت باید روی حرف خود بماند و مانع افزایش قیمت بنزین شود.

وی توضیح داد: هر چند به لحاظ اقتصادی اینکه ما بنزین را ارزان‌تر از آب تحویل مردم می‌دهیم، درست است اما زمانی می‌توانیم از افزایش قیمت حامل‌های انرژی دم بزنیم که حداقل خودروی استاندارد در اختیار مردم قرار دهیم و سطح دستمزد و حقوق را به سطح کشورهای حوزه خلیج‌فارس برسانیم. درست نیست که همه تقصیر را گردن مردم بیندازیم، باید بپذیریم که یکی از دلایل عمده هدررفت بنزین در کشور ما به مصرف بسیار بالای سوخت در خودروهای داخلی برمی‌گردد که در مقایسه با خودروهای خارجی گاها تا ۳ برابر مصرف سوخت دارند. علاوه بر آن، تا سطح درآمدها به نقطه مقبولی نرسد صحبت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تبعات ناگواری خواهد داشت. بر این اساس، امیدواریم دولت همانطور که تاکید کرده است قیمت حامل‌های انرژی را تغییر ندهد.

سعیدی تاکید کرد: همانطور که گفتم دولت باید به گونه ای عمل کند که تاثیر اقدامات انجام شده به نحوی روی سفره مردم احساس شود. 

کد خبر 784170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمود IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 2
    چه چیزی ثابت مانده که قیمت بنزین برای چندسال ثابت بماندپیشنهادمیشوددربودجه هرساله بندوردیفی برای قیمت های بنزین و گازوییل ونفت سفیدگنجانده وازابتدای هرساله اعمال شود
  • خودم IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    سفره الان می دانی متری چند شده.؟!
  • خودم IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    کسانی در این مملکت هستند که حتی در ماه 1 لیتر هم بنزین مصرف نمی کنند.