یک بررسی جدید نشان می‌دهد که پیاده‌روی به میزانی نه چندان زیاد می‌تواند طول عمر شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و از خطر بیماری‌های قلبی-عروقی بکاهد.

walking

به گزارش همشهری انلاین یک بررسی جدید نشان می‌دهد در افرادی که دست کم ۴۰۰۰ قدم در روز گام برمی‌دارند، خطر مرگ ناشی از هر علت به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

همین بررسی نشان داد افرادی که به میزان کمتر از این حد قدم بر می‌دارند، نیز از کاهش خطر دچار شدن به بیماری‌های قلبی-عروقی سود می‌برند و بنابراین سودمندی‌های بهداشتی قابل‌توجهی را می‌توان با یک فعالیت جسمی نسبتا سبک به دست آورد.

بزرگترین بررسی درباره اثرات سلامت‌بخش پیاده‌روی

این پژوهش که یافته‌های آن پس از داوری همتا در «ژورنال کاردیولوژی پیشگیری اروپا» (European Journal of Preventive Cardiology)- منتشر شده است، یک متاآنالیز (فراتحلیل) از ۱۷ بررسی در این مورد در سراسر جهان است . شرکت‌کنندگان در این بررسی شامل افرادی می‌شدند که هنگام وارد شدن به این بررسی‌ها عموما سالم بودند.

پژوهشگران در این بررسی «مشاهده‌ای» که بزرگترین مورد در نوع خود تا به حال است، به دنبال پاسخ به پرسش بودند که چند قدم پیاده‌روی در روز حد مطلوب برای حفظ سلامت است.

پژوهشگران در دانشگاه پزشکی لودز در لهستان برای این منظور داده‌ها از ۱۷ بررسی پیشین شامل ۲۲۶۸۸۹ نفر را استخراج کردند که برای مدت میانگین هفت سال پیگیری شده بودند تا اثرات میزان‌های متفاوت پیاده‌روی بر بر سلامت افراد ارزیابی شود.

یافته‌های این بررسی نشان داد که پیاده‌روی به میزان دست کم ۳۹۶۷ قدم روز نقطه آغاز کاهش خطر مرگ به هر علت است، در حالیکه با ۲۳۳۷ قدم در روز خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی  شروع به کاهش می‌کند.

در بالاتر این حدها، هر ۱۰۰۰ قدم افزایش پیاده‌روی در روز با ۱۵ درصد کاهش در خطر مردن به هر علت همراهی دارد، در حالیکه افزایش به میزان ۵۰۰ قدم با کاهش ۷ درصدی ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی همراه است.

به گفته این پژوهشگران، یافته‌هایشان هم در مردان و هم در زنان، بدون توجه به سن، بدون توجه به اینکه فرد در چه منطقه آب‌وهوایی جهان زندگی می‌کند، مصداق داشت.

به علاوه، این آنالیز نشان داد پیاده‌روی در حد ۴۰۰۰ قدم در روز برای کاهش قابل‌توجه مرگ‌های ناشی از هر علتی لازم است و مقدار حتی کمتر از این حد هنوز می‌تواند مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد.

این بررسی همچنین نشان داد برای گروه‌های سنی جوان‌تر، بیشترین بهبودی در سلامتی در افرادی دیده می‌شود که روزانه بین ۷۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ قدم پیاده‌روی می‌کنند، و در افراد ۶۰ ساله و بالاتر بیشترین بهبودی با پیاده‌روی در حد ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ قدم به دست می‌آید.

پیاده‌روی بیشتر، سلامت بیشتر 

این پژوهشگران همچنین اثرات پیاده‌روی تا ۲۰۰۰۰ قدم= معادل  بیش از ۱۶ کیلومتر- در روز را بر یک شخص متوسط  ارزیابی کردند و دریافتند با افزایش میزان پیاده‌روی سودمندی‌های بهداشتی همچنان افزایش می‌یابد.

 به عبارت دیگر، به نظر نمی‌رسید با افزایش میزان پیاده‌روی اثرات بهبودی بخش بر سلامت به وضعیت کفه‌ای برسد. هر چند که این پژوهشگران می‌گویند هنوز داده‌ّ‌ها در مورد افرادی به این میزان بسیار بالا پیاده‌روی می‌کنند، محدود است و بررسی‌ها بیشتری در این باره باید انجام شود.

این پژوهشگران می‌گویند در جهانی که برای درمان بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های قلبی-عروقی داروهای پیشرفته و پیشرفته‌تری به کار می‌رود، همچنین باید بر تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش تاکید کرد که به همان اندازه این داروها یا حتی بیشتر از آنها ممکن است در کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و طولانی کردن زندگی نقش داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید فعالیت جسمی ناکامی در حال حاضر چهارمین علت شایع مرگ در جهان است و ۳/۲ میلیون مورد مرگ در سال را می‌توان به آن نسبت داد.

پیش از بروز پاندمی کرونا میزان میانگین روزانه گام‌های برداشته‌شده در سراسر جهان ۵۳۲۴ قدم برآورد می‌شد، اما با شروع پاندمی فعالیت جسمی روزانه مردم کاهش یافت و شمار گام‌های روازنه هنوز به حد پایه نرسیده است.

کد خبر 784184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha