چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گاهی نحوه رانندگی برخی موتورسواران این تصور را پدید می‌آورد که موتورسیکلت‌ تنها وسیله‌ نقلیه ای‌است که شامل هیچ قانون و ضابطه‌ای نمی‌شود.

به عنوان مثال با وجود برخورد قاطع ماموران راهنمایی و رانندگی، هنوز هم تعداد قابل توجهی از موتور‌سواران بدون کلاه ایمنی رانندگی می‌کنند و  همچنان موتور‌هایی مشاهده می‌شوند که 3 یا حتی 4 سرنشین دارند.

این درحالی است که در مورد پارک کردن موتور هم بیشترین نمونه‌های نقض قانون انجام می‌شود. برای مثال برخی موتورسواران به‌راحتی وسیله نقلیه خود را در پیاده‌رو پارک می‌کنند و به این ترتیب عبور عابران با مشکل مواجه می‌شود.

از سوی دیگر تعدادی از موتورسواران ، موتورشان را در فاصله کم بین 2 خودروی پارک شده به صورت افقی پارک می کنند و موجب می‌شوند که راننده این خودور‌ها مدت‌ها برای بیرون آوردن خودرو از جای پارک تلاش کنند.

از سوی دیگر درحالی که در اغلب خیابان‌ها برای پارک کنار خیابان باید از پارکبان قبض دریافت کرد، به نظر می‌رسد موتورسیکلت‌ها از این قاعده مستثنی‌ هستند و این در حالی است که برخی از موتورسواران فضای پارک یک خودرو را به صورت کامل اشغال می‌کنند.

گرانی نان‌های صنعتی

ضایعات و دورریز قابل توجه نان‌هایی که به روش سنتی طبخ می‌شوند، از جمله دلایلی است که موجب شده سیاست‌ها در جهت ترویج پخت نان به روش صنعتی شکل گیرد. اما باوجود اینکه هم نانوایی‌ها و هم مردم به تولید و استفاده از نان‌هایی که به روش صنعتی تولید شده‌اند، تشویق می‌شوند، قیمت این نان‌ها در مقایسه با نان‌های معمولی بسیار بالاتر است.

هرچند برخی وجود نداشتن ضایعات در این نان ها و پخت خوب آن را دلیل قیمت بیشتر می‌دانند و در مقام مقایسه با اسرافی که در نان های سنتی می‌شود، مصرف این نان‌ها را به‌صرفه‌تر می دانند اما باید در مورد تعیین قیمت این نان‌ها هم به نحوی تصمیم‌گیری کرد که برای عموم مردم قابل استفاده باشد.

کمبودجای‌پارک

 گویا کمبود پارکینگ، جدای از راننده‌ها برای دیگر اقشار جامعه نیز  مشکل‌ساز شده است. برای نمونه صاحب این بیل و فرغون نیز برای پارک کردن وسایل خود دنبال جای مناسبی می‌گشته است.

گاهی اوقات در سطح شهر منظره‌هایی دیده می‌شود که به هیچ‌وجه با رعایت حقوق شهروندی همخوانی ندارد. البته اشغال فضای عمومی شهر و قفل کردن وسایل گوناگون به کناره‌های معابر عمومی‌به قشر خاصی محدود نمی‌شود و بسیاری مواقع موتورسواران نیز موتور سیکلت خود را به هر جسم ثابتی که گیر بیاورند قفل می‌کنند.

به هر حال به بهانه این نوع پارک‌های بد منظره باید به این موضوع اشاره کرد که  معمولا برخی شهروندان به تنها چیز‌ی که اهمیت نمی‌دهند جلوه زیبای شهر است و این که منظره شهر را نباید به هر قیمت بر هم زد و علاوه بر آن مسیر رفت و آمد رهگذران را نیز نباید مسدود کرد.

البته در مورد شیوع قفل کردن موتورسیلکت‌ها به نرده و دیگر نقاط شهر  نیز این نکته قابل ذکر است که این پدیده به خوبی گویای نبود جای پارک کافی در خیابان‌های شهر است. به هر حال چنانچه جای پارک کافی برای موتورسواران و ... در نظر گرفته شود، کمتر شاهد چنین حرکاتی خواهیم بود.

تابلوی داد زدن ممنوع

شاید برای ساکت کردن بلندگوی برخی از این فروشنده‌های وانتی و دوره‌گرد باید تابلو‌هایی مانند تابلوی بوق‌زدن ممنوع و البته با محتوای دادزدن ممنوع تهیه ونصب کرد. هر روز یا بهتر بگوییم درطول شبانه روز تعدادی از این فروشنده‌های وانتی در کوچه و محله زندگی ما، اتراق و برای خبرکردن خانه‌دار و بچه‌دار از قدرت بلندگوی خود استفاده می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان در تماس با ستون در شهر چه خبر از سر و صدای ناشی از بلند‌گوی این فروشنده‌ها حسابی شاکی‌اند. به هر حال با اینکه قیمت‌های ارزان و اجناس در دسترس آنها باعث کنترل قیمت‌ها و کاهش رفت و آمد‌های شهروندان می‌شود اما چنانچه این فروشنده‌ها ساماندهی شوند، شهروندان رضایت بیشتری از نحوه فروشندگی آنها خواهند داشت.

کد خبر 78542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز