مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

اینکه چطور روستایی در حوالی ری بزرگ، بخشی از تهران بزرگ شد، داستانی به درازای تاریخ دارد. اما هرچه بوده، نخستین جرقه‌های توسعه این منطقه خوش آب‌وهوا که هنوز بافت مذهبی خود را حفظ کرده، با هجرت امامزاده‌حسن(ع) به ایران شکل گرفته است.

منطقه ۱۷

همشهری آنلاین: منطقه ۱۷ تهران که زمانی روستایی از حوالی شهر باستانی ری بود و «جی اولیا» نام داشت، که روزی میزبان امامزاده‌ای می‌شود که عراق را به قصد ایران ترک کرده بود و از بیداد عبدالملک بن مروان ـ خلیفه اموی ـ به آن محل رسیده بود.

پس از شهادت امامزاده حسن(ع)، این منطقه به عنوان یکی از زیارتگاه‌های شیعیان درآمده، به دنبال آن هسته‌های اولیه سکونت در آن شکل می‌گیرد. حالا مقبره امامزاده حسن(ع) که از نوادگان امام‌حسن مجتبی‌(ع) است به عنوان یکی از زیارتگاه‌های مهم شهر تهران، در منطقه ۱۷ شناخته می‌شود. یادتان باشد، پس از زیارت امامزاده، سری هم به بوستان‌ها و موزه این منطقه بزنید و از خرید در بازار امامزاده هم غافل نشوید.

جنوب قزوین

این منطقه، از شمال به خیابان قزوین و ۴۵ متری زرند، از جنوب به بزرگراه جوانه و از شرق به بزرگراه نواب‌صفوی می‌رسد. بخش جنوبی خط سه مترو تهران که بخش میانی آن در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده، در آینده نزدیک چند ایستگاه در این منطقه خواهد داشت.

از تعزیه دیروز تا  نمایش امروز

گشت‌وگذار در منطقه ۱۷ را می‌توانید با موزه تازه تاسیس آن آغاز کنید که اشیای مربوط به تعزیه در آن گردآوری شده است.

موزه‌گردی: بنیاد ملی تعزیه حدود سه سال قبل در این منطقه راه‌اندازی شده است. در موزه‌ای که این بنیاد در خیابان سجاد جنوبی، میدان بهاران راه‌اندازی کرده، نسخ خطی و قدیمی، تابلو و نقوش مربوط به آیین تعزیه نمایش داده می‌شود. احیاء، سازماندهی، برنامه‌ریزی میراث‌معنوی، حفظ و صیانت از آداب و رسوم و تعظیم شعائر اسلامی از اهداف این بنیاد است.

طبیعت‌گردی: جنگل‌کاری‌ها و فضای سبزی که در سال‌های اخیر به این منطقه اضافه شده، فضای شهری این منطقه جنوبی شهر را تغییر داده است. علاوه بر بوستان‌های جهاد، تلاش و ساحل که در حاشیه بزرگراه نواب ساخته شده‌اند، ۳ بوستان مهم در این منطقه وجود دارد؛ بوستان بزرگ بهاران در میدان بهاران که بزرگ‌ترین منطقه گردشگری در این محدوده است، پارک زمزم در خیابان شهید غلامرضایی و بوستان قرآن در بزرگراه آیت‌الله سعیدی نرسیده به پل یاران.

تفریح: سالن سینما و تئاتر بهاران و فرهنگسرای بهاران، مهم‌ترین مرکز فرهنگی ـ تفریحی در این منطقه است که در خیابان ابوذر، خیابان سجاد جنوبی، میدان بهاران قرار دارد. 

زیارت، بازار گردی و خرید ارزان در این منطقه از تهران

بارگاه‌پسر امام(ع)

بقعه امامزاده حسن(ع) مهم‌ترین مکان زیارتی این منطقه است. این بقعه در جنوب‌غربی تهران در خیابان امین‌الملک بین پل امامزاده معصوم(ع) و سه‌راه آذری قرار گرفته. بر اساس شجره‌نامه موجود، آن حضرت از نوادگان امام‌حسن مجتبی(ع) و پسرعموی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است. بین رواق و حرم مطهر، کتیبه‌ای نصب است که روی آن با خط نستعلیق امامزاده‌حسن(ع) را فرزند امام‌حسن مجتبی‌(ع) معرفی کرده که تاریخ آن ۱۲۷۶ هـ. ق است.

خرید در امین‌الملک

بخشی از بازار مبل یافت‌آباد در این منطقه از تهران قرار دارد. علاوه بر این بازار بزرگ فروش مبل و لوازم چوبی، بازار پوشاک امین‌الملک هم یکی از مراکز خرید پرتردد اینجاست. شما در این منطقه می‌توانید کیف، کفش و لباس‌های خود را از بازار امامزاده حسن(ع) در خیابان امین‌الملک تهیه کنید. یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای شهروند هم در میدان بهاران خیابان عسگری قرار دارد.

خوراک سه‌راه آذری

اگر اهل پیتزا و فست‌فود هستید ۳ گزینه متفاوت برای رفتن به رستوران در این منطقه دارید؛ غذاخوری «دوقلو» در خیابان ابوذر (فلاح)، جنب بانک ملی، غذاخوری «خوراک‌شهر» در بزرگراه سعیدی، خیابان پیغمبری، خیابان خدایار حسنی و غذاخوری «شرک» در خیابان امین‌الملک (امامزاده حسن(ع))، خیابان فریدون احمدی پذیرای شما هستند. «طباخی برادران» هم در خیابان امین‌الملک، روبه‌روی بازار وحدت، مشتری‌های خاص خودش را دارد. ۳ مغازه جگرکی و کبابی معروف هم در این منطقه وجود دارد. کبابی‌های «ستاره طلایی» و «قاضی» در همان محله امامزاده حسن(ع) و کبابی «فریدون خدایاری» هم در میدان شمشیری (سه‌راه آذری)، خیابان لقمان حکیم قرار دارد.

کد خبر 786931
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرزمین من

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha