سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

مسج جامع تهران در قلب بازار پایتخت، میزبان قدیمی‌ترین موقوفه‌ تهران است. به عبارت دیگر، قدیمی‌ترین سند وقفی تهران که قدمتش به سال ۱۰۲۸ هجری شمسی برمی‌گردد توسط واقفی به نام ملامحمد مقیما رازی تنظیم شده موقوفه‌هایی را وقف این مسجد کهن کرده است.

محله 5

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: درباره پیشینه و تاریخ ساخت مسجد جامع بازار تهران دو روایت وجود دارد. برخی این مسجد کهن را متعلق به دوران شاه عباس صفوی می‌دانند و برخی دیگر ساخت آن را به دوران آل بویه نسبت می‌دهند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مسجدی که علاوه بر موقوفات ملامحمد مقیما رازی، موقوفات بسیاری دارد و بخش‌های مختلف آن توسط واقفان ساخته و وقف شده است. از جمله از این موقوفات می‌توان به شبستان چهل ستون این مسجد اشاره کرد. این بخش از مسجد توسط پیشتر باغی بود متعلق به میرزا مسیح استرآبادی مجتهد دوره فتحعلی شاه که در همان دوران توسط این مجتهد سرشناس وقف مسجد و ساخت شبستانی جدید برای توسعه آن شد.

قدیمی‌ترین سند وقفی تهران کجاست؟

«علیرضا زمانی» تهرانشناس درباره موقوفات ملامحمد مقیما رازی در این مسجد می‌گوید: «ملا محمد رازی بخشی از املاک و دارایی‌های خود را  حدود ۴ قرن پیش وقف این مسجد کرد تا هزینه اداره مسجد، تامین آب، روشنایی و تعمیرات بنای مسجد از محل این وقفیات تامین شود. او ۶ باب دکان در زمینی در جوار مسجد ساخت و یک باب دکان قدیمی متعلق به مسجد را هم پس از تعمیر وقف مسجد کرد. در توضیحات وقف او نیز آمده است که از مجموع این ۷ دکان وقفی، یک باب دکان به موذنی داده شود تا برای مسجد اذان بگوید و متولی وقف نیز درآمد حاصل از ۶ دکان دیگر را هم  برای تامین هزینه‌های جاری مسجد صرف کند.» ملامحمد مقیما رازی تولیت وقف را هم به ملا محمد عاشورا کرمانشاهی که از علمای معروف آن دوران بود سپرد. او در وقفنامه خود ذکر کرد که پس از ملامحمد عاشورا کرمانشاهی، تولیت وقف به شرط صلاحیت به فرزندن ذکور او برسد. اکنون نیز خاندان رضایی‌ متولی موقوفات ملامحمد مقیما رازی در مسجد جامع بازار تهران هستند.

قدیمی‌ترین سند وقفی تهران کجاست؟

نام: ملامحمد مقیما رازی

موقوفه: قدیمی‌ترین سند وقفی تهران شامل ۷ باب مغازه وقف مسجد جامع بازار

محل وقف: هزینه برای اداره امور جاری مسجد

سال وقف: ۱۰۲۸ شمسی

کد خبر 789165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha