تنش‌های سیاسی در روابط بین لهستان و اوکراین بالا گرفته و دو کشور صحبت‌های انتقادی علیه یکدیگر در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کردند؛ پیش‌تر لهستان از متحدان سرسخت اوکراین در برابر روسیه بود.

زلنسكي

به گزارش همشهری آنلاین، نخست‌وزیر لهستان در یک موضع‌گیری جدی خطاب به رئیس جمهور اوکراین، به وی هشدار داد دیگر به لهستانی‌ها «توهین» نکند. وی این موضع‌گیری را در بحبوحه رایزنی‌های گسترده برای کاستن از اختلافات در خصوص توافق غلات انجام داده است. 

لهستان هفته گذشته تصمیم گرفت تا ممنوعیت واردات غلات اوکراین را مجددا تمدید کند و به این ترتیب روابط کی‌یف با کشوری که به عنوان یکی از همسایگانش از ابتدای دوران جنگ، جزو حامیان سرسخت اوکراین در برابر روسیه بود، متزلزل شد.

ماجرای تنش در روابط بین رهبران اوکراین و لهستان به صحبت‌های آنها در مجمع عمومی سازمان ملل مربوط می‌شود. در جریان این سخنرانی‌ها، زلنسکی با کنایه به صحبت‌های رئیس‌جمهور لهستان عنوان کرد، برخی از دوستان اوکراین در جریان یک «تأتر سیاسی» به ظاهر سعی در حمایت از واردات غلات از اوکراین دارند در حالی که اقداماتشان از حمایت از مسکو حکایت دارد. زلنسکی در ادامه سخنان اعتراضی‌اش، عنوان کرد کی‌یف در تلاش برای حفظ مسیرهای زمینی جهت صادرات غلات است.

اظهاراتی که همسایگان اوکراین و به خصوص لهستان را به شدت عصبانی کرد. اظهارات زلنسکی در حالی انجام شد که لهستان هفته پیش تصمیم گرفت تا ممنوعیت واردات غلات اوکراینی را مجددا تمدید کند. نخست وزیر لهستان پس از صحبت های زلنسکی، در جریان سخنرانی دیگری عنوان کرد: از رئیس‌جمهور اوکراین تقاضا دارم، دیگر مانند سخنرانی‌ در سازمان ملل، به لهستانی‌ها توهین نکند. 

پیش از صحبت‌های زلنسکی در سازمان ملل، رئیس‌جمهور لهستان در هنگام صحبت با خبرنگاران، موضع گیری اوکراین در برابر کمک‌های کشورهای خارجی را زیر سوال برد و این کشور را شبیه فردی عنوان کرده بود که در حال غرق شدن است. مواضعی که در نهایت سخنرانی زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب شد وی در سخنرانی‌اش به حالت کنایه‌آمیز، از لهستان انتقاد کند. 

همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی بین دو کشور بر سر ممنوعیت واردات غلات از اوکراین به لهستان، نخست وزیر لهستان نیز اعلام کرده که دیگر به اوکراین سلاحی ارسال نمی‌کند. 

کشورهای اسلواکی، لهستان و مجارستان پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید ممنوعیت واردات غلات از اوکراین، محدودیت‌های ملی را بر روند واردات از این کشور اعمال کرده‌اند. 

کد خبر 790376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    4 0
    نصف اوکراین را ضمیمه روسیه خواهد کرد آیا روس!؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 1
    اوکراین به غرب باخت نه به شوروی