جراحی زیبایی در سراسر جهان گسترش یافته است و عوامل متعددی در این زمینه به سرعت در حال تحول هستند، مانند توسعه اجتماعی-اقتصادی، تغییرات هنجارهای فرهنگی، جهانی شدن و تأثیرات فرهنگ غربی، تبلیغات، رسانه‌ها و اختلالات روانی.

جراحي هاي زيبايي

جراحی زیبایی در سراسر جهان گسترش یافته است و عوامل متعددی در این زمینه به سرعت در حال تحول هستند، مانند توسعه اجتماعی-اقتصادی، تغییرات هنجارهای فرهنگی، جهانی شدن و تأثیرات فرهنگ غربی، تبلیغات، رسانه‌ها و اختلالات روانی. 

فعالیت دلالان جراحی زیبایی در فضای مجازی | مراقب دلالان و مداخله گران اعمال زیبایی باشید
دکتر سید نجات حسینی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: کلمه پلاستیک در جراحی پلاستیک، یک کلمه یونانی به معنای شکل دادن است. جراحی پلاستیک به دو بخش جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی تقسیم می‌شود. جراحی پلاستیک در قرن نوزدهم پیشرفت کرد و برای اولین بار پیوند پوست در میلان انجام شد. جراحی پلاستیک از جمله جراحی‌های ترمیمی و زیبایی، نوشته‌های روی خاک رس در بین النهرین در ایران باستان نشان می‌دهد که‌ ترمیم زخم و ترمیم ناهنجاری‌های مادرزادی در آن دوره متولد شده است. 

امروزه جراحی زیبایی در حال تبدیل شدن به یک تجارت پرسود در سراسر جهان است که صرفا به ظاهر انسان بدون در نظر گرفتن عواملی مانند جنسیت، سن و نژاد توجه می‌کند. این در حالی است که نقش بیمار صرف نظر از رویاهای او دارای بعد اخلاقی است و مشکل از دست دادن ارزش‌های انسانی و جایگزینی آن‌ها با ارزش‌های کاذب است. 

توجه به مسئولیت قانونی جراحی‌های زیبایی 

از طرفی هم جراحی زیبایی تفاوت زیادی با اصل کلی مسئولیت قانونی در گرایش حرفه‌ای دارد، زیرا هدف جراحی‌های زیبایی با اهداف درمانی رایج متفاوت است. برای رعایت برتری در حرفه پزشکی همیشه باید در نظر داشته باشیم که ارائه‌دهندگان خدمات زیبایی اغلب به عنوان درمانگر باید تعهد و اولویت خود را برای ایمنی بیمار حفظ کنند و قبل از هر اقدامی، درخواست واقعی برای دریافت‌کننده این خدمات باشند. 

بنابراین عواملی که امروزه مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افراد را نگران ظاهر فیزیکی یا تصویر بدنشان می‌کند. به این ترتیب، هرچه جامعه در معرض تبلیغات در رسانه‌ها برای مدل‌های جدید قرار گیرد، سؤالات اخلاقی بیشتری را به دنبال خواهد داشت. تبلیغات اغراق‌آمیز و رسانه‌های غیرواقعی، جامعه را فریب می‌دهد و مردم را تشویق می‌کند برای جراحی‌های زیبایی اقدام کنند و اغلب این اقدامات در شبکه‌های اجتماعی مجازی رخ می‌دهد. 

ضرورت نظارت پلیس فتا بر کار دلالان اعمال زیبایی 

دکتر سید نجات حسینی، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و فوق تخصص جراحی پلاستیک می‌گوید: در حال حاضر حدود شش هزار صفحه مجازی وجود دارد که شامل پزشکان با صلاحیت و بدون صلاحیت کافی یا افراد غیرپزشک یا افراد مداخله‌گر می‌شود؛ این افراد برای انجام جراحی‌های زیبایی در این صفحات مجازی تبلیغات می‌کنند. 

وی در ادامه می گوید: واحد کنترل نظارت نظام پزشکی به ۱۲۰۰ مورد از سایت‌های پزشکان تذکرات آیین‌نامه‌ای داده است. اما متاسفانه بیشتر سایت‌های مجازی غیرپزشک هستند که در واقع دلالی اعمال زیبایی را انجام می‌دهند که همه این موارد را پلیس فتا باید مدیریت کند. 

موجی به نام زیبایی و تبلیغات دلال‌ها 

به گفته نایب رئیس انجمن جراحی پلاستیک ایران، یکی از مشکلاتی که در ایران در حوزه پزشکی وجود دارد راه افتادن موجی به نام موج زیبایی است. یعنی در حال حاضر بسیاری افراد در سنین مختلف تمایل به انجام عمل‌های زیبایی دارند که در اغلب موارد نیز شاید نیازی به انجام آن‌ها نباشد و در واقع خیلی از این افراد فقط فریب همین تبلیغات دلال‌ها را خورده‌اند. 

دکتر حسینی در ادامه متذکر می‌شود که در این زمینه متاسفانه بعضی افراد غیر فوق تخصص و دلال‌ها برای انجام عمل‌های زیبایی حتی در فضای مجازی نیز شروع به تبلیغ می‌کنند. 

فعالیت دلالان جراحی زیبایی در فضای مجازی | مراقب دلالان و مداخله گران اعمال زیبایی باشید

خطر جانی در بعضی عمل‌های زیبایی 

با وجود تمایل به انجام عمل‌های زیبایی یکی دیگر از مشکلات در این خصوص، ورود افراد غیر فوق تخصص به انجام عمل‌های زیبایی مانند لیفت ابرو و لیپوساکشن و غیره است که حتی در پاره‌ای موارد می‌تواند جان بیمار را هم به خطر بیندازد. دکتر حسینی در این باره می‌گوید: در این گونه تبلیغات مشاهده شده است که در بعضی موارد حتی بیمار پس از انجام عمل توسط این افراد به دلیل وخامت حال در آی‌سی‌یو بستری می‌شود یا عصب ابرو فرد قطع می‌شود و بعضی مشکلات دیگر که حتی گاهی اوقات می‌تواند غیرقابل جبران باشد. 

ضرورت آگاهی افراد از صلاحیت سایت‌ها و تبلیغات مربوط به عمل‌های زیبایی 

توصیه رئیس انجمن جراحان پلاستیک این است که افراد قبل از انجام عمل‌های زیبایی حتما با مراجعه به منابع معتبر مانند سایت نظام پزشکی و غیره از فوق تخصص پلاستیک بودن پزشک مطمئن شوند و ارگان‌هایی مانند پزشک قانونی، نظام پزشکی و... که توانایی شناسایی افراد غیر فوق تخصص و دلال‌ها را که با جان مردم سروکار دارند، در این حوزه وارد شوند و آن‌ها را در سایت‌هایشان به عنوان ‌صفحات و کلینیک‌های تقلبی معرفی کنند تا سلامت جامعه کمتر دچار مشکل شود. 

مراجعه به پزشکان فوق متخصص برای عمل‌های زیبایی 

به گفته دکتر حسینی، برای انجام عمل‌های زیبایی لازم است افراد سه سال در دوره فوق تخصصی تحصیل کنند تا بتوانند فردی مناسب برای انجام جراحی پلاستیک و زیبایی باشند و درواقع فقط به این افراد جراح فوق پلاستیک می‌گویند. البته مردم هم باید متوجه فریب تبلیغات باشند. یعنی گاهی پزشکی خود را متخصص پلاستیک معرفی می‌کند که درواقع چنین رشته‌ای وجود ندارد. 

حتی بعضی افراد غیرمتخصص که با سلامت افراد بازی می‌کنند هم مشخصات خود را به بیمار اشتباه می‌گویند و وقتی فرد دچار عوارض عمل زیبایی می‌شود و به پزشک قانونی مراجعه می‌کنند نام فرد را می‌گویند، با مشخصات فردی که عمل را انجام داده هماهنگی ندارد و نشان می‌دهد که ویزیت و جذب بیمار توسط افراد غیر متخصص انجام شده و عمل زیبایی هم توسط تکنسین انجام شده و جراح فقط پرونده‌ها را مهر زده است. بنابراین افراد حتما باید مراقب این گونه موارد و دلال‌های غیر متخصص باشند.

کد خبر 790797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha