بررسی آمار بانک جامع اطلاعات خانه کتاب، حاکی از افزایش چاپ کتاب در مردادماه امسال است.

آمار کتاب

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران که زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد است، از نخستین روز مردادماه سال ۱۴۰۲ تا پایان همین ماه،‌ ۹ هزار و ۴۲۰ عنوان کتاب از سوی هزار و ۳۲۹ ناشر منتشر شده است. مقایسه این آمار با مردادماه سال گذشته با ۷ هزار و ۶۳۴ عنوان کتاب، حکایت از رشد ۲۳ درصدی در تعداد عناوین کتاب‌ها دارد.

۱

از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در مرداد ۱۴۰۲، بیشترین عنوان کتاب مربوط به حوزه‌های کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و علوم عملی بوده است. موضوعات کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی و کودک و نوجوان بیشترین کتاب‌های چاپ شده در تهران را از آن خود کرده‌اند و مابقی استان‎ها به موضوعات دین، ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و علوم عملی اقبال بیشتری نشان دادند.

۲

در مرداد ماه ۱۴۰۲ در موضوعات علوم اجتماعی، ادبیات، علوم عملی، کمک درسی و دین بیشترین کتاب‌های چاپ اول روانه بازار نشر شده است و موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان، ادبیات، دین و فلسفه و روان‌شناسی بیشترین آثار چاپ مجدد در این ماه را به خود اختصاص دادند.

۳

۶۵ درصد کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در مرداد ۱۴۰۲ در تهران، ۸ درصد در قم، ۵ درصد در خراسان رضوی، ۳ درصد در آذربایجان شرقی و مابقی در سایر استان‌ها به چاپ رسیده است.

۴

۵۷۸۴ در دومین ماه تابستان ۱۴۰۲ تعداد ۵ هزار و ۷۸۴ عنوان کتاب چاپ اول و ۳ هزار و ۶۳۶ عنوان کتاب چاپ مجدد راهی بازار نشر شده است.

۵

۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۷۰ نسخه، شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ است.

۶

۹۵۲ میانگین شمارگان کتاب ها در مردادماه ۱۴۰۲ است که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است. میانگین قیمت نیز در همین بازه زمانی با رشد ۴۴ درصدی به ۱ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۸۰۸ ریال رسیده است.

کد خبر 790964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha