مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
۰ نفر

زغال‌اخته، نوبرانه ترش و خوشمزه‌ای است که خیلی نمی‌ماند و خیلی هم نمی‌شود در یخچال نگهش داشت. بنابراین بهترین راه برای اینکه زغال‌اخته را چند ماه بیشتر روی میز غذا داشته باشید ترش کردن یا مربا درست کردن با آن است.

زغال اخته

همشهری آنلاین: کار سختی هم نیست؛ اگر شما هم از عشاق زغال‌اخته ترش و خوشمزه هستید در صفحه سوپرمارکت خانگی، ترشی و مربایش را یاد بگیرید و به بقیه هم یاد بدهید.

مواد لازم برای ترشی زغال‌اخته

۱ کیلوگرم زغال‌اخته
۴ ق غ شکر
۲/ ۱  سه پیمانه سرکه
نمک به مقدار لازم
تخم گشنیز یا تخم خردل به مقدار لازم

۱. زغال‌اخته‌های سالم و سفت را خوب بشویید و در یک شیشه تمیز بریزید. بسته به نوع ذائقه‌تان می‌توانید درون شیشه تخم گشنیز یا تخم خردل بریزید.

۲. شکر، سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. یادتان باشد مایعتان نباید سفت و غلیظ شود فقط چند جوش کافی است.

۳. مخلوط سرکه شکر و نمک را بعد از اینکه سرد شد روی زغال‌اخته‌ها بریزید و ظرف ترشی را در جای خنک و خشک قرار دهید.

۴. بعد از یک هفته در ظرف را باز کنید و مواد درون ظرف را با یک قاشق بلند و خشک خوب هم بزنید و بعد دوباره در ظرف را ببندید و تا دو هفته سراغش نروید.

مواد لازم برای مربای زغال‌اخته

۱ کیلوگرم زغال‌اخته
۸۰۰ گرم شکر
۱ ق چ وانیل
۱ ق غ آب لیمو

۱. مربای زغال‌اخته را با هسته درست می‌کنند، هسته زغال‌اخته به گوشت آن چسبیده و خیلی سخت از آن جدا می‌شود؛ به همین دلیل خیلی نگران هسته‌دار بودنش نباشید اگر مربای زغال‌اخته را دوست دارید، هسته‌اش را هم باید دوست داشته باشید. پس فقط زغال‌اخته‌ها را خوب بشویید.

۲. قبل از اینکه وارد مرحله پخت مربا شوید، زغال‌اخته‌ها را با کمی شکر مخلوط کنید تا کمی آب بیندازد و شکر را به خود بکشد.

۳. بعد از هشت تا ۱۰ ساعت زغال‌اخته‌ها را روی حرارت بگذارید تا کمی بپزند.

۴. بعد از اینکه زغال‌اخته‌ها کمی نرم شدند، بقیه شکر را هم به آنها اضافه کنید تا خوب قوام بیایند.

۵. بعد از اینکه زغال‌اخته خوب پخته و له شد و مربا قوام آمد از روی حرارت بردارید و آبلیمو و وانیل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

نکته 

بگذارید مربایتان خوب خنک شود و بعد در ظرف بریزید. ظرف مخصوص مربا هم باید حتما شیشه‌ای باشد؛ از ظرف پلاستیکی به هیچ‌وجه برای نگهداری مربا استفاده نکنید.

شربت مربا باید خوب قوام بیاید. اگر شل باشد مربایتان خراب می‌شود. برای اینکه متوجه شوید که مربایتان قوام آمده یا نه، یک قاشق از شربت را درون یک بشقاب بریزید و با یک قاشق وسط آن خطی بکشید تا دو قسمت کاملا جدا درست شود.

هیچ وقت مربا را بیش از حد نجوشانید تا قوام آمد از روی حرارت بردارید؛ در غیر این صورت مربایتان بیش از حد سفت می‌شود و شکرک می‌زند.

همیشه آبلیمو و طعم‌دهنده‌ها را ده دقیقه قبل از برداشتن ظرف مربا از روی حرارت به آن اضافه کنید.

زمان پخت مربا در قابلمه را نگذارید، در این صورت رنگ مربا تغییر می‌کند و تیره و کدر می‌شود.

کد خبر 792192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha