گردهمایی دو روزه «میش‌مرغ در پناه حفاظت مشارکتی» روز چهارشنبه ۱۳ مهر در موزه طبیعت و حیات وحش ایران آغاز به کار می‌کند.

میش‌مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، مدیر پروژه حفاظت مشارکتی میش مرغ در این باره این گردهمایی گفت: گونه میش‌مرغ به عنوان سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان، میراث طبیعت ایران و پرنده‌ای بسیارنادر و آسیب‌پذیر است که درایران باتعداد کمتر از ۳۰ فرد درمعرض خطر انقراض قرار دارد و امروزه دشت‌های اطراف شهر بوکان واقع در جنوب استان آذربایجان غربی و شمال استان کردستان تنها زیستگاه باقیمانده برای این پرنده در کشور است.

مهدی نبی‌یان در گفت و گو با همشهری آنلاین اضافه کرد: با توجه به وضعیت حساس گونه، پروژه حفاظت مشارکتی از میش‌مرغ با حمایت برنامه کمک‌های کوچک جهانی (GEF)از سال ۱۳۹۹ با همکاری انجمن‌های محلی و همراهی سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مختلفی با هدف افزایش آگاهی مردم بومی و استقرار حفاظت مشارکتی در محدوده زیستگاه این پرنده به اجرا در آورده است. این برنامه توانسته در مدت سه سال، جمعیت میش مرغ را در یکی از معدود زیستگاه‌هایش در بوکان ۳۰ درصد افزایش دهد.

مدیر پروژه حفاظت مشارکتی میش مرغ با بیان اینکه این پرنده کمیاب و زیبا به عنوان یکی از نمادهای حیات‌وحش ایران، همچنان در میان مردم کشورمان ناشناخته است که این امر در بحث حفاظت از گونه در سطح کلان بسیار تاثیر گذار است.

نبی‌یان ادامه داد: برهمین اساس برنامه دو روزه «میش‌مرغ در پناه حفاظت مشارکتی» با تدارک برنامه‌های مختلف و متنوع سعی دارد با مشارکت موزه طبیعت و حیات‌وحش ایران (دارآباد)، انجمن ترویج حفاظت و مدیریت پایدار حیات‌وحش و با حضور نمایندگان انجمن محلی ژین‌بانان (محیط بانان) بوکان ضمن اطلاع رسانی درباره میش مرغ توجه بیشتر مردم به عروس پرندگان ایران را جلب کند.

آشنایی با عروس پرندگان ایران با کمک «ژین بانان» بوکان  | میش‌مرغ چگونه از خطر انقراض نجات پیدا کرد؟

این کارشناس حیات وحش هدف از برگزاری این برنامه را ارائه دستاوردها و تبادل تجربیات با سایر علاقه‌مندان و فعالان حوزه حفاظت از حیات‌وحش عنوان کرد و با اشاره به برنامه های این گردهمایی گفت: برگزاری نمایشگاه محصولات صنایع دستی تولید شده توسط جامعه محلی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۳و ۱۴مهرماه در محل موزه دارآباد برگزار می شود. همچنین ارایه گزارش و تشریح اقدامات و برنامه‌های طرح اقدام ملی میش‌مرغ، ارایه گزارش از اقدامات و دستاوردهای انجمن محلی در همراهی با پروژه حفاظت مشارکتی میش‌مرغ، رو نمایی از پوستر اینفوگرافی میش‌مرغ به زبان کُردی، بازدید از موزه طبیعت و حیات‌وحش ایران ‌و نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی پروژه از دیگر برنامه های گردهمایی خواهد بود.

موزه طبیعت و حیات وحش ایران (دارآباد)، شهرداری منطقه یک تهران، انجمن ترویج حفاظت و مدیریت پایدار حیات وحش، و سازمان حفاظت محیط زیست در برگزاری این گردهمایی مشارکت دارند.

جمعیت میش مرغ پیش از اجرای پروژه حفاظت مشارکتی ۱۴ فرد بود که این جمعیت، طبق سرشماری سال گذشته به ۲۴ فرد رسیده و پیش بینی می‌شود پاییز امسال(فصل سرشماری میش مرغ) تعداد این پرنده نادر و در حال انقراض به ۳۰ فرد برسد.

کد خبر 793475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران زیبا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    محیط زیست باید حفظ شود وگرنه انسانها خود نابود میشوند