اگر متخصص تغذیه فرزندتان را از مصرف گوشت قرمز منع کرده است و از طرفی فرزندتان عاشق ساندویچ‌های فست فودی است، تا آنجا که ممکن است برای گوشت قرمز جایگزین پیدا کنید.

همبرگر

همشهری آنلاین: به عنوان مثال با سویا هم می‌شود همبرگر خوشمزه و سالم درست کرد که برای خود شما هم از همبرگرهای معمولی سالم‌تر است.

مواد لازم

۲ عدد تخم مرغ
۱ پیمانه سویا
۲ ق س آرد سیب‌زمینی
۱ ق س آرد سوخاری
۲ عدد پیاز کوچک
۱ ق س سماق (به دلخواه)
۲ /۱ پیمانه جعفری و شوید خرد شده با هم
نمک و فلفل به میزان لازم
۱ ق س زعفران آب کرده
روغن به اندازه کافی

۱. سویا را در یک کاسه بزرگ ریخته و روی آن آب ولرم بریزید تا روی تمام سطح سویا را بپوشاند و البته اگر مقدار آب کمی بیشتر باشد بهتر است، چون سویا آب جذب کرده و پف می‌کند. یک قاشق سوپخوری نمک به آب سویا اضافه کنید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد از این سویا را داخل آبکش بریزید تا آب آن جدا شود. حالا، سویا را با دست فشرده کنید تا آب آن کاملا خارج شود. سپس به ظرف دیگری منتقل کنید.

۲. سویای آب گرفته را در دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و با یک عدد پیاز، خوب مخلوط کنید. چند بار عملیات خرد کردن را تکرار کنید تا سویا کاملا ریز و با پیاز ترکیب شود. مواد را داخل کاسه بزرگی ریخته، پیاز دیگر را با رنده ریز کرده و به مواد چرخ شده داخل کاسه اضافه کنید. با دست مواد را خوب ورز دهید.

۳. آرد سیب‌زمینی و آرد سوخاری را کم‌کم به مواد درون کاسه بیفزایید و ورز دهید. سبزی‌ها را خوب خرد و ریز کرده، با نمک و فلفل و زعفران آب‌کرده اضافه کنید و به ورز دادن با دست ادامه دهید.
برای مزه‌دار شدن هم می‌توانید در صورت دلخواه سماق را هم اضافه کنید.

۴. وقتی مواد به خوبی حالت چسبندگی پیدا کرد، هر بار از مواد به اندازه یک نارنگی برداشته و در دست به شکل یک همبرگر کوچک درآورید. همه مواد را به شکل مینی‌همبرگر آماده کنید. کف تابه رژیمی (تابه‌های دوطرفه) روغن بمالید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا لایه نازک روغن خوب داغ شود. بعد همبرگرها را کف تابه بچینید و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن یک طرف مینی برگر، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم به خوبی سرخ شود.

یه‌جور دیگه

اگر در قید و بند چاقی نیستید یا امروز را می‌خواهید کمی ناپرهیزی کنید، چیزبرگر خانگی بپزید؛ به این ترتیب که وقتی مواد را به اندازه یک نارنگی برمی‌دارید، قبل از پهن کردن آن کمی وسط آن را گود کنید و مقداری پنیر در وسط گلوله برگر بگذارید و دوباره لبه‌ها را جمع کنید تا پنیر پنهان شود. بعد گلوله را پهن و گرد کنید تا به شکل یک برگر درآید. اضافه کردن پنیر و خوب ورز دادن مواد باعث خرد نشدن برگرها در موقع سرخ کردن می‌شود.

فوت‌وفن

پیاز رنده شده دوم که به سویا و پیاز پوره شده اضافه می‌کنید، در موقع ورز دادن باعث چسبندگی بهتر برگ‌ها می‌شود و بیشتر ورز دادن، شکل مایه سویا و پیازتان را هم بهتر می‌کند.

تابه‌های دوطرفه در واقع دو تابه تفلون مستطیل شکل هستند که روی هم قرار گرفته و در یک ضلع به هم متصلند. البته این دو تابه دو دسته مجزا از هم دارند. سرخ کردن در این تابه‌ها به مقدار بسیار کمی روغن نیاز دارد. فقط کافی است شما با قلم‌موی مخصوص آشپزی سطح داخل تابه را کمی روغن بمالید.

از کجا بخریم؟

تابه‌های دوطرفه را از تمام فروشگاه‌های لوازم خانگی با مارک‌ها و در اندازه‌های مختلف می‌توانید تهیه کنید.

کد خبر 794293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha