بسیاری از والدین می‌دانند تشویق یک ابزار مناسب برای رشد و تربیت کودکشان به شمار می‌آید، اما شاید ندانند که تشویق باید به‌صورت درست و اصولی اعمال شود تا کارآیی و اثرگذاری لازم را داشته باشد.

کودک

همشهری آنلاین، گروه خانواده:دکتر مانا اسحاقی روش‌های تشویق کودکان را به چهار دسته تقسیم می‌کند و می‌گوید: «هر کدام از این‌روش‌ها، یکی از ابعاد وجودی کودک را در بر می‌گیرد و بخشی از نیازهای او را تامین می‌کند. برای تقویت رفتارهای کودک بهتر است از هر چهار نوع پاداش در موقعیت‌های مختلف و همراه با سبک فرزند پروری مناسب استفاده شود.»

این‌روانشناس و رواندرمانگر حوزه کودکان توضیح می‌دهد: «پاداش و تشویق احساسی یکی از روش‌های موثر تشویق است که از بروز مشکلاتی مانند کمبود محبت در زندگی کودک جلوگیری می‌کند. در آغوش گرفتن کودک، تماس چشمی، لبخند زدن، نوازش کردن و بوسیدن از بارزترین روش‌هایی است که والدین به کودک محبت خود را نشان می‌دهند.»

اسحاقی پاداش و تشویق کلامی را دومین نوع تشویق عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «باید کاملا دقت شود که کودک بخاطر کارهای درست و پیشرفت‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرد. اگر برای آرام کردن قیل‌وقال‌های کودک یا ممانعت از رفتار اشتباه به او پاداش توجه و نوازش بدهید، او در موقعیتی متعارض قرارگرفته و ممکن است اعتبار و اقتدار والدین خدشه‌دار ‌و کودک لوس ‌شود.»

او پاداش و تشویق مادی را از دیگر روش‌های موثر عنوان می‌کند و می‌گوید: «والدین می‌توانند در مواردی با خرید لوازم مورد علاقه کودک او را تشویق کنند. کودک باید برای رسیدن به این پاداش تلاش کند و بهترین شیوه جدول ستاره‌ها یا پاداش‌های ژتونی است.»

پاداش و تشویق تفریحی شیوه دیگری برای پاداش دادن و تحسین رفتار کودکان است. اسحاقی می‌گوید: «در این مورد باید تفریحاتی که برای کودک لذت محسوب می‌شود مدنظر قرار بگیرد نه چیزهایی که والدین فکر می‌کنند لذت‌بخش است. همچنین باید در نظر داشت که افراط در تشویق کودکان می‌تواند اثرات مخربی در تربیت آن‌ها داشته باشد. بنابراین ضروری است پاداش‌ها دارای قانون و قاعده باشند.»

کد خبر 798115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha