نتایج یک برنامه آزمایشی در اسپانیا نشان می‌دهد که هفته های کاری چهار روزه باعث بهبود سلامت کارگران از طریق کاهش استرس و کاهش انتشار گازهای خروجی ناشی از سوخت‌ها و نیز بهره مند شدن کودکان شده است.

Spain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روییترز شهر ساحلی والنسیا - سومین شهر بزرگ اسپانیا با بیش از ۸۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت - تعطیلات محلی را طوری برنامه‌ریزی کرده بود که در دوشنبه متوالی بین ۱۰ آوریل تا ۷ مه امسال قرار گیرند. این پروژه ۳۶۰،۰۰۰ کارگر را تحت تاثیر قرار داد.

بنا به گزارش یک کمیسیون مستقل از کارشناسان علوم بهداشتی و اجتماعی که برنامه را ارزیابی کرده‌اند، بسیاری از شرکت کنندگان ازاین تعطیلات طولانی آخر هفته برای ایجاد عادات سالم تر مانند ورزش، استراحت و خوردن غذای خانگی استفاده کردند.

داده ها نشان دهنده بهبود وضعیت سلامت درک شده بوسیله افراد، کاهش میزان‌های استرس و احساس بهتر در از لحاظ میزان خستگی، شادی، خلق و خو و رضایت شخصی بودند.

علاوه بر اینها، کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری منجر به بهبود کیفیت هوا در چهار دوشنبه در طول  دوره برنامه شد، زیرا بر اساس اندازه گیری های روزانه انتشار شهر میزان کمتری از گاز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در هوا منتشر شد.

با این حال، بر اساس این گزارش مصرف کنندگان دخانیات و الکل به طور کلی استفاده ازسیگار و الکل خود را در این مدت افزایش دادند.

درصد بالایی از پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفتند احتمال بیشتری دارد که کتاب بخوانند، مطالب جدید بیاموزند، فیلم تماشا کنند و به سرگرمی‌هایی مانند عکاسی، موسیقی یا نقاشی بپردازند.

کودکان به دلیل بهبود تعادل کار و زندگی که والدینشان از آن برخوردار شدند، بیشترین بهره را بردند.

بر اساس گزارش منتشرشده، در حالی که بخش های پذیرایی و گردشگری طی آخر هفته های طولانی به مشتریان بیشتری را سرویس دادند، خرده فروشان کاهش فروش را گزارش کردند و سرویس پزشکی اورژانس هم ممکن است به علت مرخصی گرفتن بیشتر کارکنان بهداشت و درمان در تعطیلات طولانی‌تر، دچار افزایش فشار شده باشد.

این پروژه توسط ائتلاف احزاب چپگرای کامپرومیس متشکل از احزاب پیشرو، سبز و منطقه گرا که در آن زمان شهر را اداره می کردند، طراحی شده بود.

در سال گذشته، دولت اسپانیا یک پروژه مشابه دو ساله متمرکز بر شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط در سراسر کشور راه اندازی کرد تا اثرات کاهش روزهای کاری در هفته را ارزیابی کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 798998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha