یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

آزاد مختاری: «شیشه علاوه بر اینکه اعتیادآور است به شدت فرد مصرف‌کننده را دچار وابستگی فکری و روانی می‌کند و براساس شواهدی که در این زمینه به‌دست آمده عوارض مصرف این ماده بسیار بیشتر از هروئین و کراک است.»

حمیدرضا محمدی از مسئولان اطلاع‌رسانی پلیس، با بیان این جملات ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد در یک سال گذشته مصرف شیشه در بین زنان افزایش زیادی داشته که این امر به‌دلیل تبلیغات نادرست و اشتباه در خصوص این ماده مخدر بوده است.

 تبلیغات برای این ماده بیشتر در محیط‌های زنانه همچون آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی صورت می‌گیرد و مصرف آن به‌منظور رفع امراضی همچون افسردگی، لاغری،  تناسب اندام و... توصیه می‌شود.این افراد که در ابتدا به منظور حفظ اندام و جلوگیری از چاقی به شیشه روی می‌آورند بعد از مدت کمی کاملا به آن وابسته می‌شوند.

عوارض شیشه

حمیدرضا محمدی درخصوص عوارض مخرب شیشه گفت: مصرف کنندگان این ماده در دفعات اولیه مصرف گاه تا 72 ساعت نمی‌خوابند در این مدت، سطح انرژی بسیار بالا، توهم شدید و خیره شدن به یک نقطه خاصی برای چندین ساعت و همینطور رفتارهای بی‌پروا از حالات نشئگی این ماده محسوب می‌شود.

 عوارض مصرف شیشه به قدری وحشتناک است که حقیقتا هروئین یا قوی‌ترین مخدرهای سنتی در مقابل آن بسیار ضعیف است. توهمات شیشه به گونه‌ای است که بیان آنها کار ساده‌ای نیست. شیشه‌ای‌ها پس از گذشت مدتی از مصرف آن شدیدا بدبین می‌شوند و همه مردم را دشمن خود می‌دانند.

برخلاف تصور این افراد شیشه به شدت اعتیادآور است و اعتیاد این ماده محرک هیچ راه درمانی ندارد و فرد را به مرز خودکشی و همسرکشی می‌کشاند. شیشه علاوه بر این که اعتیاد آور است به شدت فرد مصرف کننده را دچار وابستگی فکری و روانی می‌کند و براساس شواهدی که در این زمینه به دست آمده عوارض مصرف این ماده بسیار بیشتر از هروئین و کراک است و حتی مصرف تفننی آن نیز فرد را معتاد می‌کند.

چه باید کرد؟

در یک نظر سنجی  صورت گرفته مشخص شد که بیشتر مردم فقط اسمی از این ماده شنیده اند و چیز زیادی از این ماده خطرناک نمی‌دانند. همین ناآگاهی و ناآشنا بودن با این ماده باعث شده تا با تبلیغات سوئی که در این باره می‌شود گرایش به سمت آن بیشتر شود.

باید به شیوه‌های مختلف از طریق رسانه صدا و سیما، روزنامه‌ها، چاپ بروشور‌های آموزشی،  برگزاری کلاس‌های توجیهی برای دانشجویان،  دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌ها، مسئولان باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها، مردم و به ویژه زنان و دختران را با آثار مخرب این ماده و از خانمان‌سوز بودن این ماده صنعتی به نسبت سایر مواد مخدر صنعتی و سنتی دیگر آگاه کرد.

همشهری استانها

کد خبر 79926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز