همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران به قلم هایده فرمانی در خصوص مبارزه ایران با قاچاق مواد مخدر نوشته است.

به گزارش  واحد مرکزی خبر از تهران، در نگاه اول، ممکن است به شکل یک ساندویچ ساده مرغ به نظر بیاید ولی بسته پلاستیکی قاچاق شده به داخل مرز ایران حاوی ورقه براقی از حشیش با کیفیت عالی است که در پاکستان تولید می‌شود.

ایران روز چهارشنبه 30 اردیبهشت، در اقدامی نادر به منظور آگاهی بخشی و جلب منابع مالی به شدت مورد نیاز برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، به دیپلمات‌های خارجی و خبرنگاران اجازه داد از مرز ناآرام شرق این کشور بازدید کنند.

این بسته پلاستیکی در بین مواد مخدر به نمایش گذاشته شده از سوی پلیس مبارزه با قاچاق مواد مخدر ایران بود.

ماموران پلیس در سال دو هزار و هشت حدود یک هزار تن حشیش، تریاک و هروئین کشف و ضبط کردند.

این رقم حدود یک سوم مواد مخدری است که به داخل ایران قاچاق می‌شود.
تریاک با مارک‌های مختلفی از خوش نام و ستاره هلمند تا جمیله در گونی های کرباسی بسته بندی می‌شود.

ایران می‌گوید در سه سال گذشته حدود هشتصد میلیون دلار برای جلوگیری از ورود مواد مخدر از مرز شرقی قابل نفوذ این کشور با افغانستان و پاکستان هزینه کرده است.

ایران در حال حاضر موانعی در بیشتر بخش‌های مرز بلوچستان قرار داده است و قصد دارد در دو سال آینده دیگر بخش‌های مرز خود را امن کند.

قیمت تریاک که در افغانستان، تولیدکننده اصلی این ماده مخدر، فقط کیلویی پنجاه و یک دلار است، پس از ورود به ایران پنج برابر می‌شود.

با این حال بهای ان همچنان در تهران یا استانبول بسیار ارزان تر است و سود کلانی برای قاچاقچیان به ارمغان می‌آورد.

در تهران، قیمت یک کیلوگرم تریاک حدود یک هزار و پانصد دلار است.
ایران که بیش از یک هزار و هشتصد کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارد، مسیراصلی برای انتقال مواد مخدر از این کشورها به اروپا و خاورمیانه است.

براساس برآوردهای سازمان ملل، پارسال، حدود چهل درصد از هفت هزار و هفتصد تن مواد مخدر تولید شده در افغانستان وارد ایران شد.

ایران با مشکل جدی اعتیاد به مواد مخدر در بین جمعیت هفتاد میلیونی عمدتا جوان خود روبرو است.

ایران چندین دهه با قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه کرده و در جنگ بی وقفه خود در مرزهای شرقی این کشور سه هزار و هفتصد تن از نیروهای خود را از دست داده است.

ایران در مبارزه با قاچاقچیان به کندن خندق، ساختن دیوار، تعقیب قاچاقچیان با استفاده از هلیکوپترهای جنگی متوسل شده و حتی برخی از آنها را برای چند کیلو تریاک به دار آویخته است.

رئیس پلیس ایران روز چهارشنبه 30 اردیبهشت با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات سه سال گذشته این کشور و تمجید از نیروهایش به علت نبردی خونین برای خدمت به همه جوانان جهان، وعده داد کنترل مرزها را شدت ببخشد.

اسماعیل احمدی مقدم رئیس پلیس ایران در سخنانی در شهر زاهدان واقع در استان سیستان بلوچستان در شرق این کشور خاطر نشان کرد ما نصف راه را در جهت نیل به هدف خود طی کرده‌ایم ولی همچنان راهی طولانی پیش روی ماست.

ایران در سه سال گذشته تعداد نیروهای مرزی خود را دو برابر کرده، دیوار سیمانی مجهز به سیم خاردار به طول هشتاد کیلومتر به ارتفاع سه متر احداث کرده، صد و شصت برج نگهبانی برقرار کرده و کانالی به طول چهار صد و شصت کیلومتر، و پهنای چهار متر و عمق پنج متر کنده است.

حفظ و نگهداری از کانال با توجه به وقوع طوفان‌های شدید شن در این منطقه و پر کردن خندق‌ها، کار بسیار چالش برانگیزی است.

سفرای انگلیس و سوئیس و همچنین دیپلمات‌های چندین کشور اروپایی و آسیایی در بازدید روز چهارشنبه 30 اردیبهشت شرکت داشتند.

این بازدید همچنین شامل پرواز با هلیکوپتر بر فراز مرزهای بخش شمالی استان که بیشتر ساکنان آن سیستانی‌های شیعه هستند، بود.

این استان همچنین محل زندگی قوم بلوچ است که سنی هستند.
سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر صحنه درگیری‌های مرگبار بین اشرار و نیروهای امنیتی ایران بوده است.

احمدی مقدم می‌افزاید برای ما مهم است که دیپلمات‌های خارجی مبارزه ما را با قاچاق مواد مخدر ببینند تا ما بتوانیم کمک و حمایت‌های مالی آنها را جلب کنیم.

یک مقام اداره مبارزه با مواد مخدر که مایل نبود نامش فاش شود، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد سربازان و نیروهای پلیس که در منطقه خشک و لم یزرع در طول مرز استان مستقر شده اند، در برابر قاچاقچیان آسیب پذیر هستند و تیراندازی نیز در این منطقه شایع است.

انتونیو ماریا کاستا رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل از اقدام ایران در بستن مرز خود تمجید کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته است که از تلاش‌های این کشور قدردانی کند.

مدیر اجرایی اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران بهترین در نوع خود در جهان است.

وی افزود کشور دیگری را نمی شناسد که چنین مسئولیت بزرگی را متقبل شده باشد این در حالی است که بیشتر بودجه مبارزه این کشور با مواد مخدر از منابع داخلی تامین        می‌شود.

به رغم اینکه ایران در سال دو هزار و شش تهدید کرد در صورت دریافت نکردن منابع مالی بیشتری از سوی سازمان ملل، اجازه عبور مواد مخدر را از خاک این کشور خواهد داد، تهران همچنان به مبارزه پرهزینه خود با تجارت مواد مخدر در مرزهای شرقی‌اش ادامه می‌دهد.

فدا حسین مالکی رئیس وقت اداره مبارزه با مواد مخدر ایران در ماه ژوئن سال دو هزار و شش خواستار کمک پانصد میلیون دلاری سازمان ملل برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر شده بود .

با این حال رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در سخنان خود اعلام نکرد تهران چه مقدار از این مبلغ را دریافت کرده اما تاکید کرد ایران هیچ گاه قصد نداشته است اجازه دهد مواد مخدر آزادانه از این کشور به اروپا انتقال یابد. 

کد خبر 81933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز