شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: با افزایش رقابت در صنایع هوایی و زیاندهی بیشتر شرکت های هواپیمایی، در سالهای اخیر برخی ایرلاین‌ها با به کار گیری روش‌های مختلف تلاش می کنند تا در عرصه رقابت باقی بمانند.

در این راستا استفاده از پرواز های کوتاه و با هزینه کمتر (لو کاست) استراتژی است که اخیرا توسط برخی شرکت های هواپیمایی به کار گرفته شده است.

در این شیوه با حذف هزینه های جانبی و اداری مانند هزینه های چاپ بلیت و دفاتر ، ارایه کتر ینگ اختیاری و افزایش قدرت انتخاب مشتریان کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل هوایی را دنبال می کنند.

در ایران نیز این شیوه ارایه خدمات حمل و نقل هوایی توسط یک  شرکت اماراتی از حدود 10ماه پیش در حالی آغاز شده است که هنوز آزاد سازی چندانی برای فعالیت ا یر لا ین های داخلی صورت نگرفته است.

به گفته مدیر عملیات و فروش این شرکت در ایران، شرکت مذکور که از 3سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده، موفق شده است با این استراتژی در سال اول فعالیت هزینه های خود را پوشش داده و در سال دوم و سوم به ترتیب 32و51 میلیون درهم سود آوری داشته باشد.

امیر هاشمی استفاده از یک نوع هواپیما که ایرباس  2004تا2006 است را عامل کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات و افزایش ضریب ایمنی دانسته و معتقد است انجام پروازهای کوتاه و افزایش تعداد پروازها، امکان ارایه خدمات ارزانتر به مسافرین را فراهم نموده،  به نحوی که کمترین تاخیر پروازها را داشته ایم و بهای بلیت نیز در مقایسه با سایر پروازهای تهران- امارات 5تا 15درصد ارزانتر است.

وی قیمت ،کیفیت و ایمنی را سه عامل موفقیت این استراتژی دانسته و معتقد است استفاده  اختیاری با منوی آزاد در ارایه خدمات کترینگ ،امکان  ارایه خدمات ارزانتر را فراهم ساخته است به نحوی که 65درصد مسافران قیمت پایین بلیت و پرواز با این شرکت را دلیل اصلی خود برای استفاده از این شیوه پرواز می دانند.

این درحالی است که برخی از آژانس ها و شرکت‌های هواپیمایی داخلی معتقدند استفاده از پروازهای کم هزینه با توجه به حذف ارایه خدمات پذیرایی مسافرین و نبود برخی دیگر از خدمات مانند ترانسفر و جابجایی مسافر از ترمینال های هوایی به سطح شهر، ناکار آمدی این شیوه فعالیت در صنعت هوایی کشورمان را در پی خواهد داشت و مشکلات ناشی از تعیین مهلت یک ساله برای استفاده از بلیت خریداری شده و عدم استرداد وجه بلیت نیز شکل گیری تنش هایی بین مسافرین و آژانس های مسافرتی را موجب می‌گردد.

کد خبر 7994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز