گروه اقتصادی – سن ناوگان هوایی کشور و افزایش تقاضا برای حمل و نقل هوایی سبب گردید تا شرکت های هواپیمایی داخلی به استفاده از هواپیماهای شرقی روی آورند.

این در حالی است که برخی معتقدند استفاده از این نوع هواپیماها حتی در کشورهای سازنده آن نیز به دلیل مشکلات ایمنی کمتر شده و کشورهای چین و روسیه نیز به استفاده از هواپیماهای غربی در صنعت حمل و نقل هوایی خود روی آورده‌اند.

با نورالله رضایی نیارکی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون روند نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان گفت و گو کرده‌ایم.

***

  • با وجود اعمال تحریم‌ها روند توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور چگونه بوده است؟

اکنون قادر به خرید هواپیمای نو نیستیم و تلاش می‌کنیم تا هواپیماهای دست دوم بالای سال 2000  را خریداری کنیم و بیشتر سعی ما آن است که هواپیماهایی با سنین پایین‌تر و شرایط بهتر که قادر به پاسخگویی به نیازهای مسافران باشد را خریداری کنیم.

در این راستا به سمت خرید هواپیماهای آرجی، ایرباس 320 و 321 ، بوئینگ 737 و 800 رفته‌ایم. اخیرا نیز سه فروند هواپیما به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور افزوده شده که بی‌ای‌ ایی 146 از خانواده آرجی‌یکی از این هواپیماها است و هواپیمای دیگری از این نوع نیز به زودی به ناوگان هوایی کشور افزوده می‌شود.

همچنین برای خرید چند فروند هواپیمای دیگر از نوع ایلیوشین 96 و هواپیمای ایرباس 321 نیز در حال مذاکره و طی مراحل نهایی هستیم.  معتقدم با این روند تعدادی از هواپیماهای خریداری شده تا دی ماه به ناوگان افزوده شده و تا پایان سال جاری در مجموع 15 فروند هواپیما در حمل و نقل هوایی به کار گرفته خواهد شد.

  • خرید این نوع هواپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور تا چه حد موجه است؟

هواپیمای توپولوف، هواپیمای قابل اعتمادی است و ای کاش تعدادی از این نوع هواپیما را خریداری کرده بودیم؛  چرا که جای نگرانی ندارد،‌ اما اکنون بیشتر هواپیماهای توپولوف مورد استفاده در خطوط هوایی کشور به صورت اجاره‌ای فعالیت می‌کنند.

از نظر ایمنی هواپیمای توپولوف مشکلی ندارد و آنچه در مورد سوانح هوایی این نوع هواپیما در ایران و برخی دیگر از کشورها مشهود است تأثیر خطای انسانی در شکل‌گیری این سوانح بوده است.

  • تعمیر هواپیماهای ایرباس 310 که از سوی مقامات آمریکایی وعده داده شده بود در چه مرحله‌ای است؟

مقدمات تعمیر 6 فروند هواپیمای ایرباس 310 فراهم شده و 4 شرکت اروپایی مجوز لازم برای انجام این کار را گرفته‌اند چهار شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، ایرفرانس، آلیتالیا و کی‌ال‌ام از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و هلند مجاز هستند تا هواپیماهای ایرباس 310 که موتورهای جی‌ای دارند را پس از دریافت قطعات از جنرال الکتریک آمریکا تعمیر نموده و به کشورمان تحویل دهند.

با توجه به میزان کار تعمیراتی موتورهای ایرباس با تشکیل تیمی ارزیابی‌های لازم انجام و موتور این هواپیماها تعمیر خواهد شد. معتقدم تا پایان سال جاری و حتی زودتر نیز می‌توان کار تعمیر موتورهای ایرباس را به اتمام رساند.

کد خبر 8600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز