هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک نشست خبری ادعاهایی را علیه نقش ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های نظامی واشنگتن در منطقه و گسترش جبهه‌ها در جنگ غزه مطرح کرد.

جان کربی ، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، آمریکا شامگاه دوشنبه ایران را به «تسهیل فعالانه» حملات علیه نظامیان آمریکا متهم کرد. این اتهام آمریکا علیه ایران هم‌زمان با اعزام گروهی از مشاوران نظامی این کشور به اراضی اشغالی در ادامه حمایت‌ها از این رژیم در جنگ غزه مطرح شده است.

روزنامه ژاپن تایمز در این باره گزارش داد که نگرانی‌های آمریکا درباره احتمال گسترش جبهه‌های جنگ علیه رژیم صهیونیستی بالا رفته است. اگرچه، واشنگتن درخواست‌ها برای آتش‌بس را با دفاع از «حق اسراییل برای دفاع از خود» و نادیده گرفتن جنایات آن علیه غیرنظامیان غزه رد کرده است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری با تداوم اتهام‌زنی‌ها به ایران در زمینه جنگ غزه به بهانه حمایت‌های همیشگی ایران از حقوق جنبش مقاومت فلسطین، گفت: « ایران به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد و ما می‌دانیم که ایران در حال رصد دقیق این رخدادهاست و در برخی موارد، فعالانه این حملات را تسهیل می‌کند و کسان دیگری را که ممکن است بخواهند از این درگیری به نفع خودشان یا ایران بهره ببرند تحریک می‌کند.»

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، اخیرا، در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»
او در این راستا، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه ایرلند گفت: «در این گفت‌وگو  به وزیر خارجه ایرلند گفتم که به طرف‌های غربی بگوید منصفانه عمل کنند. من به ایشان گفتم که ما به نیروهای مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آنها راسا تصمیم می‌گیرند.»

ژاپن تایمز همچنین گزارش داد که کربی در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس به ایران گفت: «ما می‌دانیم که هدف ایران در این زمینه این است که سطحی از انکار را در پیش بگیرد اما ما نخواهیم گذاشت این کار را بکنند.»
پیش از جنگ غزه، دولت بایدن در پی مذاکرات بی‌سروصدا و غیرمستقیم با مقامات ایران، دوره‌ای از آرامش نسبی را با آنچه «شبه‌نظامیان حامی ایران» خوانده می‌شود، در منطقه تجربه کرد. اما از  روز چهارشنبه، حداقل پنج راکت و پهپاد سه پایگاه نظامی را هدف قرار داده است که محل استقرار نظامیان آمریکا بود. نظامیان این کشور به بهانه فعالیت در چارچوب ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با داعش در این پایگاه‌ها مستقر شده‌اند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا در این باره مدعی شد که شرایط ممکن است به طور قابل توجهی بدتر شود.
او در جمع خبرنگاران با ادعای این که بالاگرفتن حملات اخیر «تلاش‌های ایران و نیروهای نیابتی آن برای گسترش این درگیری(جنگ غزه) است» گفت: «ما چشم‌انداز گسترش چشمگیر تنش‌ها علیه نظامیان و کارکنان آمریکا(در منطقه) در آینده نزدیک را پیش‌بینی می‌کنیم.»

کد خبر 800786
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 10
    حق مقابه بهمثل برای سوریه محفوظ است همانطور که عراق پایگاههای مهمانان عزیز امریکایی رادرسوریه مورد حمله قرار داده سوریه هم باید درمقابله به مثل پایگاههای امریکا درعراق را مورد حمله قرار دهد ودرصورت تکرار سوریه شدیدتر ورود کند دفاع از میهمان وظیفه میزبان است
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 5
    نگرانی امریکا ارترس جواب به جنایتهایست که میکند معمولا جنایتکاران دروحشت هستند
  • بابائی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 9
    آمریکا همان تروریسم بین المللی است. آمریکا همان القاعده است. آمریکا همان داعش جهانی است.
  • بابائی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 8
    اسرائیل، آمریکا، هر دو 100 درصد فقط عامل اصلی حمله به بیمارستان المعمدانی هستند
  • بابائی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 8
    از سال 1918 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است. از سال 1918 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اروپا جنایتکار در کار است. از سال 1918 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اسرائیل جنایتکار در کار است.
  • بابائی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 4
    مزدوران آمریکا جنایتکار درعراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه چه غلطی می کنند؟
    • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      5 0
      در عافیت نشستن شعار دادن هنر بزدلان است با اینهمه انگیزه چرا به یاری مردم غزه شتاب نمی کنی یا اینکه منتظری طبق معمول جوانان بجنگ بروند وشما همچنان در اسایش پیام بدی
  • بابائی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 7
    نظامیان آمریکایی و هم نظامیان کشورهای اروپایی از سال 2001 تاکنون در منطقه چه غلطی می کنند؟ نظامیان آمریکایی و هم نظامیان کشورهای اروپایی از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی چه غلطی می کنند؟ نظامیان آمریکایی و هم نظامیان کشورهای اروپایی از سال 2011 تاکنون در سوریه چه غلطی می کنند؟ نظامیان آمریکایی و هم نظامیان کشورهای اروپایی از سال 2015 تاکنون در یمن چه غلطی می کنند؟
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 5
    صهیونیست ها جنایتکار با حمایت و پشتیبانی همه جانبه آمریکا جنایت می کنند، آدم می کشند و هم مردم غزه را بمباران و قتل عام می کنند. صهیونیست ها جنایتکار با حمایت و پشتیبانی همه جانبه غرب جنایت می کنند، آدم می کشند و هم مردم غزه را بمباران و قتل عام می کنند. دنیای اسلام باید در مقابل آمریکا جنایتکار و وحشی ایستادگی کند. دنیای اسلام باید در مقابل اسرائیل جنایتکار و وحشی ایستادگی کند.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 5
    تجاوز هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی با همه حمایت و پشتیبانی همه جانبه آمریکا و غرب به نوارغره هیچ ارتباطی و ربطی به جنگ حماس ندارد و تاکنون هم نداشته است. جنگ اسرائیل جنایتکار با حماس نیست و در این مدت 18 روز هم برای مردم دنیا ثابت شده است. اسرائیل جنایتکار در این مدت 18 روز 100 درصد فقط زنان و کودکان مظلوم، بی دفاع و بی گناه غزه را بمباران و قتل عام کرده است و هنوز هم بمباران و قتل عام می کند.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 5
    ارتش اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون به رهبری در جنگ نوار غزه علیه زنان، مردان و کودکان غزه از سلاح های ممنوعه ساخت آمریکا و غرب استفاده کرده است و هنوز هم استفاده می کند.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 4
    شهادت 800 فلسطینی در نوار غزه طی 24 ساعت گذشته کجای دنیا بمباران بیمارستان‌ها و نابودی خانواده‌ها را قبول می‌کند. چه کسی در دنیا، نابودی کل خانواده‌ها و بمباران بیمارستان‌ها را می‌پذیرد. که تنها طی 24 ساعت گذشته رژیم صهیونیستی 800 فلسطینی را در غزه کشته است. چه کسی در دنیا، نابودی کل خانواده‌ها و بمباران بیمارستان‌ها را می‌پذیرد. شمار قربانیان بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی برای هجدهمین روز متوالی، به ۵۳۰۰ شهید و بیش از ۱۸۰۰۰ زخمی رسیده است که بیش از نیمی از تلفات و قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
  • حکمت بهمنی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 3
    چرا تدارک حمله حماس را بعد از حمله هم متوجه نمیشدید قبلنش پیشکش شما
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 2
    ۱۳ حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه در یک هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد در یک هفته گذشته ۱۳ مورد حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام شده است.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 3
    خشم صهیونیست‌ها از سخنان دبیر کل سازمان ملل سخنان دبیر کل سازمان ملل در خصوص «56 سال زندگی فلسطینی‌ها تحت اشغالگری خفه‌کننده» به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده و نماینده این رژیم در سازمان ملل خواستار کناره‌گیری فوری گوترش از سمتش شده و وی را لایق دبیر کلی سازمان ملل ندانست.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    4 2
    آمریکا و متحدانش از سال 1945 تاکنون چرا جرات تجاوز و حمله به کره شمالی را ندارند. ساخت بمب اتمی در برابر مقابله تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و متحدانش 100 درصد فقط واجب است. اسرائیل در جنگ غزه از انواع بمب های ممنوعه ساخت آمریکا و هم غرب استفاده می کند سوال اینجاست که پس چرا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب نمی شود.
  • قدرت حرف بالاتر رامیزند IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    2 2
    داعش را آمریکابوجودآورداونوقت میگه مابخاطرداعش تومنطقه ایم.درحالیکه داعش روایران بودکه نابودش کردپس منت سرمانگذاریدازوقتیکه ایران به پایگاه آمریکادرعراق حمله کردکرک وپرآمریکا ریخته ودیگرحرفش برای کشورهاپشیزی نمی ارزد😭😂
  • محمدرضا IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    کاربربابایی خودتم میفهمی چی میگی،سال۱۹۱۸اسرائیل هنوزمتولدنشده بود،فقطدوست داریدیک مطاب درپیتی بدون هیچ پشتوانه علمی به نگارش دراورید،مجبورکه نیستی ،پس ننویس،باسلام.
  • جلالوند IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    کاش حماس با یک برنامه بهتر وسنجیده تر به اسرائیل غاصب حمله کرده بود که بعدش اسرائیل اینقدر جنایت نکند