همه افراد تمایل به زیبایی و جوان ماندن دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های متعددی برای جلوگیری از پیری پوست صورت و جوان‌سازی ارائه شده که با توجه به نیاز افراد می‌توان گزینه‌های متعددی را انتخاب کرد. یکی از راه‌های رفع چین و چروک و جوان‌سازی پوست نیز استفاده از پرکننده و فیلرها و تزریق ژل است.

بررسی نگرانی‌های عملکرد ژل‌های پاژ
ژل پاژ چیست ؟ | عوارض ژل پاژ و راه خلاصی از آن | ژل پاژ به مرور زمان باعث عفونت و تغییر چهره می‌شود؟
دکتر روزبه باریک بین

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تزریق ژل هم مانند دیگر روش‌های جوان‌سازی به دلیل غیرطبیعی بودن و در مواردی هم غیرقابل جذب بودن ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد یا فرد پس از مدتی از نتیجه تزریق آن راضی نباشد و تمایل به تخلیه ژل داشته باشد. اما باید توجه داشت قبل از انجام هر گونه از این روش‌ها حتماً آگاهی کافی از نتایج آن داشت.

ژل پاژ چیست

دکتر روزبه باریک بین، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و عضو آکادمی پزشکی فرد محور در دوسلدورف آلمان درباره ژل‌های پاژ می‌گوید: ژل‌های پاژ مخفف پلی آکریل آ مید ژل هستند. پلی آکریل آ مید یک نوع پلیمر است. سال‌ها قبل شاید حدود ۲۰ سال قبل، ژل‌هایی که وارد ایران می‌شدند عوارض بسیار زیادی داشتند که در واقع در حال حاضر عوارض آن‌ها مشاهده می‌شود. البته منظور بیشتر مدل اوکراینی آن است چون مدل‌های دیگری هم دارد.

ژل پاژ چیست ؟ | عوارض ژل پاژ و راه خلاصی از آن | ژل پاژ به مرور زمان باعث عفونت و تغییر چهره می‌شود؟

فیلر و ژل

به گفته دکتر باریک بین، بسیاری افراد فکر می‌کنند فیلر برای پر کردن رفع چین و چروک‌های صورت چیز خوبی است؛ اما وقتی صحبت از ژل می‌کنیم ذهنیت خوبی نسبت به آن ندارند.

توجه داشته باشیم کار فیلر با توجه به معنای آن یعنی پر کننده؛ یعنی هر آنچه بتوان نقصی را با آن پر کرد که برای پر کردن چین و چروک صورت هم می‌توان به کار برد. یعنی برای اینکه صورت حجم پیدا کند متخصصان پوست برای زیبایی و پر کردن چین و چروک‌ها با مواد مختلف این کار را انجام می‌دهند. بنابراین فیلر کلاً یک عبارت کلی است و ژل هم در حقیقت یک نوع فیلر است.

ژل پاژ چیست ؟ | عوارض ژل پاژ و راه خلاصی از آن | ژل پاژ به مرور زمان باعث عفونت و تغییر چهره می‌شود؟

اهمیت انتخاب ژل

دکتر باریک بین می‌گوید: اینکه از چه ژلی به عنوان فیلر و پر کننده استفاده شود در نتیجه کار بسیار مهم است. در حال حاضر ژل‌های هیالورنیک اسید وجود دارند که اخیراً به بازار آمده‌اند که خیلی بهتر از ژل‌های قبلی هستند. ژل‌های پاژ نوعی پلیمر و پر کننده هستند که از بدن پاک نمی‌شوند و دائمی هستند و با همین هدف هم ساخته شده‌اند.

عوارض اولیه ژل‌های پاژ

به گفته این متخصص، عوارض این ژل دائمی سال‌های بعد به مرور مشخص شد. از همان ابتدا بعضی افراد دچار عوارض آلرژیک یعنی حساسیت شدند؛ همان گونه که ممکن است هر فرد به ماده خاصی حساسیت داشته باشد.

حساسیت به ژل پاژ هم قطعاً وجود دارد که ممکن است بلافاصله بعد تزریق ژل یا چند هفته بعد واکنش‌های آلرژیک آشکار شوند؛ در نتیجه‌ ژل باید خارج شود. البته اوایل تزریق ژل که هنوز بدن نسبت به آن واکنش نشان نداده؛ خارج کردن آن برای فرد شاید چندان مشکل ساز نباشد.

نحوه انجام تخلیه اولیه ژل پاژ

دکتر باریک بین می‌گوید: اوایل برای خارج کردن ژل در محلی که ژل باید تخلیه می‌شده سوراخی ایجاد می‌کردند و ژل با فشار از این ناحیه خارج می‌شده؛ چون هنوز غلظت آن زیاد نشده و به نوعی همان چیزی که تزریق شده بود همان حالت هم خارج می‌شد. اما عارضه اصلی و مشمئز کننده ژل پاژ سال‌ها بعد اتفاق افتاد.

ژل پاژ چیست ؟ | عوارض ژل پاژ و راه خلاصی از آن | ژل پاژ به مرور زمان باعث عفونت و تغییر چهره می‌شود؟

مشکل ژل‌های پاژ

به گفته دکتر باریک بین، این موضوع به این خاطر بود که ژل پاژ در طول زمان، چربی اطراف را در خودش حل می‌کرد؛ یعنی چربی را که به طور طبیعی در صورت وجود داشت در خود حل و افزایش حجم پیدا می‌کرد. وقتی چربی افزایش حجم پیدا می‌کند سنگین می‌شود و بر اساس قانون جاذبه ممکن است در قسمت‌های مختلف صورت حرکت کند. حالا اگر کسی صورتش را ماساژ هم بدهد یا هر کار دیگری انجام دهد؛ حتی با خوابیدن و تغییر پوزیشن نیز ممکن است ژل تغییر مکان بدهد. بنابراین مهاجرت و تغییر لوکیشن یکی از ایرادات ژل پاژ است.

 نکته دیگر در مورد این نوع ژل آن است که قرار بر آن است که به عنوان یک جسم خارجی همیشه در بدن وجود داشته باشد. اما بدن به طور کلی ورود جسم خارجی را دوست ندارد. پس چطور می‌تواند با آن سازگاری پیدا کند؟

چرا ژل های پاژ گاهی خوب عمل نمی‌کنند

توجه داشته باشیم این طبیعت آدمی است که سیستم دفاعی بدن دور تا دور چیزی را که از خارج وارد بدن می‌شود و دوست ندارد به عنوان ماده خارجی غلافی از جنس بافت فیبروز تشکیل می‌دهد. بافت فیبروز بافت همبند نرمی است که بدن خودش آن را می‌سازد و مانند پیله‌ای است که دور تا دور ماده خارجی تنیده می‌شود و آن را محصور می‌کند.

در مورد ژل پاژ تزریق شده هم چنین اتفاقی می‌افتد. اما تا زمانی که این کیسه سفت و محکم است و به بیرون راه پیدا نکرده ممکن است مشکلی پیش نیاید. به همین خاطر هم هست که بسیاری از بیماران، سالیان سال حتی تا هفده یا هجده سال هم مشکلی دراین خصوص برایشان پیش نیاید چون بدن کپسول و غشای فیبروز را ایجاد و در واقع می‌توان گفت به نوعی خارجی بودن ژل را فراموش کرده بود. اما ممکن است به دلایل مختلف این روند تغییر کند.

ژل پاژ چیست ؟ | عوارض ژل پاژ و راه خلاصی از آن | ژل پاژ به مرور زمان باعث عفونت و تغییر چهره می‌شود؟

مشکل ژل های پاژ

 به گفته عضو آکادمی پزشکی فرد محور در دوسلدورف آلمان به محض اینکه در طی زمان خللی در این کپسول ایجاد شود؛ مثلاً سوراخ یا به گونه‌ای دچار ضعف شود و و ژل بخواهد از محل نشتی بیرون بیاید؛ سیستم دفاعی بدن دوباره آن را به عنوان یک جسم خارجی جدید می‌شناسد. اما این بار واکنش شدیدتری از دفعات قبل در مقابل آن خواهد داشت و در واقع مشکل به شکل مزمن در می‌آید و بافت دچار التهاب شدید خواهد شد.

علائم التهاب و درمان

دکتر باریک بین، مشخصه التهاب ژل‌های پاژ را قرمز، متورم و دردناک شدن ناحیه می‌داند که به مرور تبدیل به آبسه می‌شوند یعنی عفونت هم به آن‌ها اضافه می‌شود و ظرف چند روز خیلی بزرگ و دردناک می‌شوند. انگار صورت فرد چهره دیگری پیدا می‌کند؛ به گونه‌ای که افراد خیلی می‌ترسند و معمولاً نمی‌دانند چه کار باید بکنند و به کجا باید مراجعه کنند. گاهی به اورژانس مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه درمان این مشکل نیاز به تخصص دارد؛ معمولاً آنتی‌بیوتیک درست هم تجویز نمی‌شود. ضمن آنکه در این حالت، این ژل به عنوان یک جسم خارجی تا زمانی که خارج نشود مدام واکنش نشا ن خواهد داد.

ژل پاژ چیست ؟ | عوارض ژل پاژ و راه خلاصی از آن | ژل پاژ به مرور زمان باعث عفونت و تغییر چهره می‌شود؟

راه خلاصی از ژل‌های پاژ

به گفته دکتر باریک بین، ممکن است التهاب و عفونت با مصرف آنتی بیوتیک یک مقدار کمتر شود و فروکش کند. ولی بلافاصله بعد از قطع دارو، بدن دوباره واکنش نشان خواهد داد. بنابراین درمان واقعی آن است که ژل حتماً باید تخلیه شو د و از بدن بیرون بیاید.

البته این موارد بیشتر مربوط به ژل‌های اوکراینی هستند. چون ژل‌هایی دیگری هم وجود دارد. اما به طور کلی تنها راه خلاصی از ژل‌های پاژ فقط و فقط بیرون آوردن و تخلیه کامل آن‌هاست.

کد خبر 800883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha