سرزمین گیلان، با آن آب و هوای معتدل، دریای مواج، جنگل‌های سرسبز و انبوه و همین‌طور دشت‌های رنگارنگ، سرزمین پربرکتی است.

غذا

همشهری آنلاین: این همه برکت و تنوع را در وجوه مختلف فرهنگ و سبک زندگی مردمان این سرزمین هم می‌توان دید، از جمله فرهنگ آشپزی این منطقه. آشپز خوش‌فکر این منطقه طی قرن‌ها از این تنوع استفاده کرده و آن را در غذاهایش به بهترین شکل به کار گرفته است. یکی از این خوراک‌های خوشمزه که دیگر آوازه ملی هم گرفته، مرغ ترش است.

مرغ به عنوان یکی از پایه‌های آشپزی ایرانی در گیلان هم به شیوه‌های متفاوتی پخته می‌شود که یکی از آنها خورش مرغ ترش است. سبزی‌های خوش عطر گیلک، آب میوه‌های ترشی مثل نارنج و انار و همین‌طور ادویه‌های مختلف به‌خدمت گرفته می‌شوند تا به کمک گوشت سفید یکی از خورش‌های خوشمزه ایرانی خلق شود. اگرچه این خورش مخصوص خطه سرسبز خزر است، اما در گیلان و مازندران با اندکی تفاوت طبخ می‌شود. ما در اینجا نوع گیلک را برای‌تان انتخاب کرده‌ایم که در هر فصلی از سال می‌توانید آن را بپزید.

سبزی‌های محلی

«خالواش» یکی از سبزی‌های معطر گیلان است واگر خشکش هم در دسترس‌تان نیست، طعم غذای‌تان کمی متفاوت خواهد بود. ترشی این غذا با آب نارنج یا آب انار است و اگر به اینها دسترسی ندارید، گزینه بعدی آبغوره است. در تهیه این خورش می‌توانید سفیده تخم‌مرغ را با چنگال زده و داخل خورش بریزید و بعد زرده را به‌صورت درسته به خورش اضافه کنید.

اگر اهل غذاها هستید به شهر جهانی غذا در ایران سفر کنید

گوشت سفید و میوه‌های ترش

مواد لازم: مرغ متوسط یک عدد، تخم مرغ ۳ عدد، آب نارنج یا آبغوره یک پیمانه، لپه ۳ قاشق غذاخوری، سبزی شامل (تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر، شوید، هم اندازه اسفناج و خالواش و کمی هم نعناع) یک کیلو، سیر ۴ تا ۵ حبه، پیاز متوسط یک عدد، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم، آب ۲ تا ۳ پیمانه، روغن برای سرخ کردن به میزان لازم.

طرز تهیه: مرغ را بشویید و به اندازه دلخواه خرد کنید. لپه را هم پاک کنید، بشویید و با کمی آب خیس کنید. سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید و بگذارید تا آبش برود. سپس همراه سیر و پیاز ریز خرد کنید. مرغ را با کمی روغن تفت دهید و وقتی رنگ مرغ سفید شد لپه را اضافه کرده و با مرغ کمی تفت دهید.

بعد آب و آب نارنج به مواد قبلی اضافه کنید. سبزی را در تابه مناسبی بریزید و به آن نمک و زردچوبه بزنید، روی آتش ملایم هم بزنید تا آبش کشیده شود. سپس با کمی روغن تفت بدهید و به مرغ و لپه اضافه کنید. البته می‌توانید سبزی را به لپه و مرغ اضافه کنید و همراه آنها تفت بدهید.

وقتی چند جوش زد ترشی خورش را امتحان کنید و اگر کم بود باز هم آب نارنج یا آبغوره اضافه کنید. وقتی خورش به روغن بیفتد، دیگر آماده است، اما قبل از آن تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با چنگال هم بزنید و همراه دارچین و فلفل در خورش بریزید. پس از چند دقیقه می‌توانید خورش را در ظرف کشیده و سر سفره بیاورید.

مهمان حرفه‌ای‌ها

در بیشتر غذاخوری‌های که غذاهای گلیک می‌پزند، می‌توانید سراغ مرغ ترش را هم سفارش دهید، اما اگر از ما می‌شنوید، از غذاخوری خاورخانم در سرولات چابکسر غافل نشوید. یک غذاخوری عالی خانگی.

کد خبر 801237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رسول FI ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    11 3
    من یک بار تو شمال ایران در بندر انزالی کنار دریا یک برنج و ماهی از یک دکه گرفتم نتوانستم دو قاشق بیشتر بخورم برنجش خشک و بی روغن مثل برنج چینی ها درست کرده بودند و ماهی هم هم مزه هم بوی عجیبی داشت خودشان کلی ازش تعریف میکردند ریخته بودند سرش صف بود ولی هیچی نبود بد مزه!فقط دو قاشق آن هم به زور از گلویم پائین رفت بوی عجیبی داشت خودشان اهالی بومی ریخته بودن سرش انگار بهترین غذای جهان را میخورند
    • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      1 0
      تو غذا نمیفهمی چیه، برو همون آب دوغ خیانت رو بخور.
  • رسول FI ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 4
    من از غذای محلی اذری ها بیشتر خوشم میاید تا غذای محلی شمالی ها بخصوص تو منطقه آذربایجان غربی یک کباب ششلیگ دارند نامبر وان تو جهان با ابگوشت که با مرغ درست میکنند تو منطقه میان دو آب دارند انگشتان خودت را با آن میخورید!همه چیز به ذوق است که یاد گرفته باشی میل کنید یا نه!ماهی بو میداد خودشان برایش صف کشیده بودند!من خیلی به شکم هم اهمیت میدهم!تو این کشور گاهی صد کیلومتر رفت و برگشت شبها رانندگی می‌کنم می‌روم شهر همسایه بخاطر یک ساندویچ همبرگر که تو شهر خودم هم موجود است ولی مزه آنجا را ندارد خخ…….
  • رسول FI ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 1
    در کل ایران هم ششلیگ درست میکنند ولی مال آذری های عزیز یک چیز دیگر است خودم نصف اصلیتم کرمانشاهی است خورشت خلال بادامشان زبان زد است من خوشم نمی اید از آن ذوق است دیگر
  • رسول FI ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    تو تهران ناصر خسرو ماه رمضان غروب ها یک اش رشته درست میکنند با نان بربری میفروشند به مشتری از تمام چلوکبابی های آن منطقه خوشمزه تر است اوایل انقلاب چند بار خوردم ۴۰ سال گذشته هنوز مزه آن را فراموش نکردم
  • رسول FI ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    5 1
    تو کرمانشاه یک ششلیگ فروشی است فقط غذا میفروشد به راننده کامیون ها و تریلی ها نه اتوبوس نه سواری ساعت ۴ صبح شروع به فروش می‌کرد گاهی که ساعت ۷٫۵ صبح میرسیدید غذا تمام شده بود دو دیگ بزرگ پر از گوشت میگفتند صاحبش عرب عراقی است من راننده شرکت نفت بودم صبحها که میرفتم اهواز با تریلی زودتر از خواب بیدار میشدم بخاطر آن کباب جایی هم نداشت برای نشستن باید غذا را میگرفتی میبردید تو تریلی ایران را زیر پا گذاشتم بخاطر غذاهایشان!چقدر خوشبخت بودیم با مهاجرت همش دود شد رفت هوا……..
  • پری IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 2
    والا مرغ ترش غذای مازندران هست و اینجوری ک توضیح دادین طبخ نمیشه و سبزی‌های محلی و رب انار و گردو داره و تخم مرغ توش نداره ، شمال کشور گیلان نیست ک همه میگید شمالی‌ها، شمال کشور مازندران هست ک دست‌پخت مردمانش بینهات بینظیره و دست‌پخت گیلانی‌ها دربرابرش هیچه ، شمایی ک توی گیلان غذا با طعم توب نخوردین بیاین مازندران تا دست‌پخت رو نشونتون بدم