وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل درباره اوضاع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به گفت‌وگو پرداخت.

امیر عبداللهیان و گوترش

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین در نیویورک حضور دارد، امشب (جمعه) پنجم آبان ماه در مقر سازمان ملل در نیویورک با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایران از هرگونه راه حل سیاسی برای توقف فوری نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند

حسین امیر عبداللهیان که به منظور شرکت در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین به نیویورک سفر کرده است، با آنتونیو گوترش درباره آخرین تحولات خاورمیانه و وضعیت نوار غزه گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : سکوت برخی کشورها و همراهی آمریکا در برابر تهاجم وحشیانه و نسل‌کشی رژیم اسرائیل، عامل تشجیع این رژیم آپارتاید برای تشدید حملات علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت مستمر از مبارزات رهایی‌بخش و مقاومت مردم فلسطین با هدف تحقق کامل حقوق انسانی آن‌ها را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت آن در انجام وظایف خود در زمینه حمایت از مقاومت مردم فلسطین تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران  تاکید کرد: ایران از هرگونه راه حل سیاسی که موجب توقف فوری جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه، ارسال کمک‌های مستمر انسان‌دوستانه و مقابله با کوچ اجباری مردم غزه است حمایت می‌کند.

 امیرعبداللهیان افزود: در صورت تداوم وضع کنونی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، هرگونه احتمالی مبنی بر گسترش دامنه جنگ و گشودن جبهه های جدید در منطقه علیه رژیم اسرائیل متصور است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  همچنین تاکید کرد: استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس یک همه‌پرسی با حضور کلیه ساکنین اصلی آن از جمله یهودیان، مسیحیان و مسلمانان و درنهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی ثبت‌شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، میسر است.

نظام بشردوستانه در غزه شاهد فروپاشی کامل است

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نظام بشردوستانه در نوار غزه در حال فروپاشی کامل است. کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز وضعیت غزه را "ناامید کننده" توصیف کرد.

به گزارش ایسنا  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که سیستم ارسال کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه با یک فروپاشی کامل و همراه با عواقب غیرقابل تصور برای بیش از دو میلیون نفر مواجه است و با تشدید بمباران، نیازها حتی بحرانی‌تر هم می‌شوند.

وی افزود: قبل از شروع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی روزانه حدود ۵۰۰ کامیون وارد غزه می شد و در روزهای اخیر به طور متوسط ​​روزانه ۱۲ کامیون وارد غزه می شود.

گوترش گفت: کمک های دریافتی شامل سوخت لازم برای عملیات سازمان ملل نمی شود. همچنین شامل سوخت مورد نیاز برای راه اندازی بیمارستان ها، آب شیرین کن ها، تولید مواد غذایی و توزیع کمک است و با توجه به وضعیت اسفناک و غم انگیز این منطقه، بدون تغییر فوری و اساسی در نحوه دریافت کمک­ها، سازمان ملل قادر به ادامه کار در داخل نوار غزه نخواهد بود.

گوترش افزود: بار دیگر خواستار برقراری آتش بس بشردوستانه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها و تحویل تجهیزات حیاتی درحجم مورد نیاز هستیم.

همچنین مارتین شوب، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: وضعیت بشردوستانه در نوار غزه را فقط می‌توان ناامیدکننده توصیف کرد و یافتن کلماتی برای توصیف آن دشوار است.

شوب به اسپوتنیک گفت: وضعیت در نوار غزه بسیار ناامیدکننده است و شاید این کمترین چیزی است که می توان در مورد آن گفت. پیدا کردن کلمات برای توصیف آنچه همکاران ما در واقعیت می بینند دشوار است.

وی افزود: سطح ویرانی، ناامیدی و آوارگی ساکنان غزه بسیار وحشتناک است؛ به طوری که صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند و به سختی به آب و غذا دسترسی دارند.

حسین امیرعبداللهیان که بامداد پنجشنبه چهارم آبان ماه در پاسخ به دعوت وزیر خارجه برزیل به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت وارد نیویورک شد، شب گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وزیر امور خارجه در مجمع عمومی خطاب به جنگ افروزان صهیونیست و دولتمردان آمریکایی گفت: ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم، اما اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، از این آتش در امان نخواهید ماند.

وی در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران گفته بود که در نشست مجمع عمومی مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع تحولات منطقه را بیان خواهد کرد.

وزیر خارجه همچنین اعلام کرد که شرایط منطقه غرب آسیا به نقطه نگران کننده‌ای برای همه کشورهای منطقه رسیده و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف‌ها وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی از دیدارش با گوترش هم خبر داد و عنوان کرده بود که فرصتی است با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل راجع به تحولات از نزدیک رایزنی داشته باشیم.

 وزیر امور خارجه از ابتدای تحولات اخیر در فلسطین و در این مدت یک بار به گوترش درباره اوضاع غزه نامه نوشت و همچنین با وی تلفنی گفت‌وگو کرد. وی در نامه‌ به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داد و از وی خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از تداوم جنایات شنیع صهیونیست‌ها به عمل آورد. 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفته بود: انتظار داریم سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری را بدون وقفه انجام دهد.

حسین امیرعبداللهیان از ابتدای جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه که در واکنش به عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی صورت گرفت، رایزنی‌هایی را به صورت تلفنی با برخی همتایان نیز صورت داد. او در این راستا سفری به چهار کشور منطقه داشت و در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده نیز شرکت و با تعدادی از مقامات حاضر درباره اوضاع غزه گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز با گوترش در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این در اظهاراتی از اقدام گوترش برای حضور در مرز رفح تقدیر کرده بود و آن را قابل تحسین خوانده و گفته بود: امیدواریم نقش سازنده‌ای که دبیرکل سازمان ملل ایفا کرد، در شورای امنیت نیز شاهد دفاع از حقوق مردم فلسطین توسط اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت باشیم.

کد خبر 801818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha