انتشارات همشهری دو کتاب جدید در حوزه سواد رسانه با نام‌های «فراتر از اخبار جعلی» و «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» منتشر کرده است.

سواد رسانه

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نشر همشهری در حوزه سواد رسانه‌ای دو کتاب مهم با نام‌های «فراتر از اخبار جعلی» با عنوان فرعی «کشف حقیقت در جهان اشتباه پراکنی» و «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» با زیرعنوان «تناقض‌ها و بحران‌ها» راهی بازار کتاب کرده است. به اجمال این دو کتاب را بررسی می‌کنیم:

سفری در حوزه‌های مختلف علم | دو کتاب که ارزش چند بار خواندن را دارد

فراتر از اخبار جعلی

کتاب «فراتر از اخبار جعلی» نوشته «جاستین پی. مک‌برابر» را عاطفه رضوان‌نیا به فارسی برگردانده است.  

اخبار جعلی یکی از بحران‌های کنونی جهان است. زمانی که اخبار جعلی به مثابه رهنمونی برای سلامتی، روابط، تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی استفاده می‌شود، فرد و جامعه آسیب خواهد دید. دنیا در اطلاعات غلط شناور است. پیام‌های متناقض هر روز ما را با اخبار درباره همه چیز، از سیاست و رویدادهای جهان گرفته تا سرمایه‌گذاری و روش‌های درمانی جایگزین بمباران می‌کنند. روزنامه‌ها، اخبار شبانه، وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی در رقابت با هم برای جلب توجه ما، هر کدام اغلب بر نسخه‌ای متفاوت از حقایق اصرار می‌ورزند. پس این پرسش‌ها اجتناب ناپذیرند:

چه کسی حقیقت را می‌گوید؟

از کجا بدانیم؟

چطور به اینجا رسیدیم؟

چه کار می‌توانیم بکنیم؟

بنابراین در جهانی مملو از اشتباه پراکنی، که عمداً و سهواً اشاعه پیدا می‌کنند، نیازمند یافتن مسیری درست هستیم. کتاب پیش رو، به صورت گام به گام و با زبانی ساده به شما کمک می‌کند، بفهمید که «چه کسی حقیقت را می‌گوید». این کتاب به زبانی ساده به برخی روش‌های مطالعه رسانه اشاره می‌کند که از این لحاظ، هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطبی که در حوزه مطالعات رسانه دستی بر آتش دارند، مفید است.

کتاب «فراتر از اخبار جعلی» در ۳۴۳ صفحه با قیمت ۲۶۰ هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات همشهری راهی بازار کتاب شده است.

سفری در حوزه‌های مختلف علم | دو کتاب که ارزش چند بار خواندن را دارد

سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

کتاب «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» با عنوان فرعی «تناقض‌ها و بحران‌ها» نوشته «یوتا هایدر» و «اولاف سوندین» با ترجمه مشرک لیلا نیرومند و مهدی فروتن به تازگی از سوی انتشارات همشهری به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافته است.

هدف بوتا هایدر و اولاف سوندین از نوشتن «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی: تناقض‌ها و بحران‌ها» بررسی چالش‌هایی است که دگرگونی‌های فنی و اجتماعی امروزی در درک سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به وجود آورده‌اند.

کتاب، پنج تناقض مسئولیت‌پذیری، هنجارگرایی، زمان‌مند بودن، اعتماد و بی‌طرفی را پیش می‌کشد تا بین تحقیقات سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پل بزند. تصمیم نویسندگان برای تمرکز بر تناقض‌های این عرصه ارائه تصویری شفاف از آن و نشان دادن چیزی است که بهتر یا متفاوت آموزش داده شود تا بتوان مفهومی را با زیرساخت‌های نوپدید تغییر داد یا اصلاح کرد.

«سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» به گفت‌وگوهای در حال انجام درباره کنترل دانش و روش‌های مختلف دانستن کمک می‌کند. کتاب با این تحلیل پیش می‌رود که چرا سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی(MIL) به مثابه راه حلی برای رسیدگی به بحران اطلاعات امروز پیشنهاد شده است.

کتاب با به چالش کشیدن این نکته که چرا تصور می‌شود سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی این قدرت را درون خود دارد، چند تناقض را که در درک مشترک از این سوادها گنجانده شده، پیش می‌کشد. نویسندگان کتاب خواننده را به سفری در حوزه‌های مختلف عمل و علم، تحقیق و سیاست‌گذاری، از جمله کتابداری، مطالعات اطلاعاتی، تدریس و روزنامه‌نگاری، رسانه و ارتباطات و علوم آموزشی می‌برد.

کتاب «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» که ۲۴۳ صفحه است، پاییز امسال (۱۴۰۲) با قیمت ۱۸۰ هزار تومان از سوی نشر همشهری به دست مخاطبان رسید. 

کد خبر 802239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha