مشکل مجتمع ۱۱۰۰ واحدی سبحان قرچک بعد از ۲۰ سال، با دستور مستقیم رئیس جمهوری و با تأمین مالی و اجرای بانک تخصصی مسکن رفع شده و آماده بهره برداری است.

بذرپاش قرچك

به گزارش همشهری، پایان ۲۰ سال اهمال‌کاری و ناهماهنگی در پروژه ۱۱۰۰ واحدی مسکن سبحان قرچک، با دستور رئیس‌جمهور، هماهنگی وزیر راه و شهرسازی و اقدام بانک مسکن رقم خورد.

اگر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در فضایی شفاف و قانونمند انجام می‌شد، از سال ۱۳۸۲ که کلنگ احداث مجتمع ۱۱۰۰ واحدی مسکن سبحان قرچک به زمین خورد، فقط دو سه سال زمان لازم بود تا این واحدهای مسکونی به بازار عرضه شود؛ اما بنا به دلایلی که پاره‌ای از آنها هنوز روشن نیست، این کار ۲۰ سال بر زمین ماند و حالا با تلاش و هزینه مضاعف قرار است این ۲۰ سال فرصت‌سوزی جبران شود.

مجتمع پر اختلاف

در سال ۱۳۸۲، موسسه اعتباری توسعه که چندی پیش رسماً منحل شد، دست‌به‌کار احداث مجتمع سبحان قرچک شد. مجتمعی مشتمل بر ۱۱۰۰ واحد مسکونی در ۱۰۵ بلوک و ۵۲ واحد تجاری. بلوک‌های مسکونی از این مجتمع یک زیرزمین و ۴ طبقه دارد و کاملاً با منابع موسسه مالی و اعتباری توسعه، تأمین مالی شده است.

طبق اطلاعات موجود، اجرای کاملاً این مجتمع ۱۱۰۰ واحدی، تقریباً ۱۱ سال به طول انجامیده و در سال ۱۳۹۳ آماده بهره‌برداری بوده است؛ اما بنا به ناهماهنگی‌ها یا تخلفاتی که در اجرای این پروژه صورت گرفته و البته در زمان اجرا کسی به آن خرده نگرفته بود، در زمان اتمام کار مسئله رعایت نشدن فضای آموزشی توسط پیمانکار به عاملی برای شکایت آموزش‌وپرورش و قضایی شدن ماجرا منجر شده است.

در این شکایت، پیمانکار به پرداخت ۲۰ میلیارد تومان جریمه در ازای نساختن ۵ باب مدرسه محکوم می‌شود که مبلغ آن در تجدیدنظر به ۱۸ میلیارد تومان کاهش می‌یابد و ما به ازای آن، ۱۰۰ واحد مسکونی به نفع آموزش‌وپرورش ضبط می‌شود.

سرمایه‌گذار، پیمانکار، مقامات محلی و آموزش و پروش، هر یک دلیلی برای بر زمین ماندن این پروژه بزرگ آن‌هم در آشفته‌بازار مسکن می‌آورند؛ اما مسئله این است که اگر از ابتدا کار طبق اصول انجام می‌شد، اوضاع به این سمت نمی‌رفت.

اگر حاکمیت قانون رعایت شده بود، آن موسسه اعتباری اصلاً وارد ساختمان‌سازی نمی‌شد و حداقل اگر نظارت‌های حرفه‌ای و قانونی به‌موقع انجام می‌گرفت پیمانکار دچار غفلت یا تخلف نادیده انگاری فضای آموزشی نمی‌شد و درنهایت اگر حساب‌وکتابی در کار می‌بود، این پروژه سال‌ها بر زمین نمی‌ماند و حل مشکل آن نیازی به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری نداشت.

پایان خوش نهضت ۱۶ ماهه

از ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ که سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به شهرستان قرچک از پروژه ۱۱۰۰ واحدی سبحان بازدید کرد و از راکد ماندن این پروژه مطلع شد، بیش از ۱۶ ماه می‌گذرد و از ۲.۵ ماه پیش هم بانک مسکن به‌عنوان مجری حامی مالی رفع ایرادات و بازسازی این مجتمع وارد عمل شده است. این بازه زمانی گرچه می‌توانست کوتاه‌تر باشد، اما ثابت می‌کند که بسیاری از مسائل فقط در بروکراسی گیر کرده و با تسهیلگری به سرانجام می‌رسد.

دیروز وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از این پروژه با اشاره به اقدامات سریعی که از سوی بانک مسکن در ۲.۵ ماه اخیر در خصوص مقاوم‌سازی مجدد ساختمان‌ها و... انجام شد، گفت: برخی واحدها با گذشت ۱۰ سال از ساخت دچار مشکلاتی شده بودند اما در حال حاضر همه واحدها نوسازی شده و آماده تحویل است.

مهرداد بذرپاش با تأکید بر اینکه اطمینان از ایمنی ساختمان‌ها در اولویت قرار دارد، گفت: هیچ‌کسی برای واحدهای پروژه سبحان قرچک هزینه‌ای پرداخت نکرده تا منتظر تحویل آن باشد، افزود: اولویت واگذاری با مردم شهرستان قرچک است و با همکاری بانک مسکن این واحدها در مدلی مشابه طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان می‌شود.

کد خبر 803353
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha