یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: اکران فیلم‌های بهاری سینمای ایران، با رکوردشکنی عجیب و غریب فیلم «اخراجی‌ها2» همراه شد

فیلمی که با تمام حرف و حدیث‌ها، رقیبی را در گیشه برای خود نمی‌بیند و از همین حالا می‌توان آن را پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در سال88 و حتی سال‌های آتی دانست. پس از «اخراجی‌ها2» فروش «سوپراستار» قابل توجه بوده و البته فیلم‌های «وقتی همه خوابیم» و «بیست» هم کارکرد قابل قبولی در گیشه داشته‌اند. در کل می‌توان گفت که اکران بهاری سینما کاملا در سیطره و زیرسایه«اخراجی‌ها2» قرار دارد؛ فیلمی که رکورد و منحصر به فردی را در گیشه از خود به جای گذاشته است.

دومین تجربه کارگردانی مسعود ده‌نمکی در مجموع در سینماهای تهران و شهرستان از مرز 7میلیارد تومان عبور کرد تا به رقمی رویایی و دست نیافتنی رسیده باشد. «اخراجی‌ها2» تا 16خرداد سینماهای گروهش را در اختیار خواهد داشت و باتوجه به فروش فوق‌العاده‌ فیلم، اکران آن در سینماهای آزاد دنبال خواهد شد. با اینکه فروش فیلم نسبت به هفته‌های اولیه افت کرده ولی کارشناسان اکران اعتقاد دارند، «اخراجی‌2» به رقم 10میلیاردتومان نیز دست خواهد یافت.

فیلم با هر مترو معیاری،  پدیده گیشه سینمای ایران در سال 88 است و بعید به نظر می‌‌رسد فیلمی تا سال‌ها بتواند به چنین رقم فروشی نزدیک شود.

در توضیح دلایل اقبال مردم از این فیلم کارشناسان دلایل متعددی را برشمرده‌اند، از مضمون کمدی اثر و شوخی با مضامین جدی گرفته تا حضور پرتعداد بازیگران محبوب و پیشینه قسمت اول و سینماهای پرتعداد. «اخراجی‌ها2» در حالی در گیشه همچنان پرفروش‌ترین است که صاحبان برخی از فیلم‌های روی پرده نسبت به رعایت نشدن عدالت در اکران و تخطی از قانون گلایه کرده‌اند. گویا در برخی از سانس‌های سینماهای نمایش دهنده «وقتی همه خوابیم» و «سوپراستار» به جای این فیلم‌ها، «اخراجی‌ها2» به نمایش درآمده است.

این فیلم وقتی سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم جشنواره فجر به  نمایش درآمد، پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که به اندازه قسمت اول بفروشد و هیچ‌کس تصور چنین استقبالی را از آن نمی‌کرد. نکته جالب توجه رویکرد انتقادی اغلب رسانه‌ها و منتقدان نسبت به فیلم است ولی تماشاگر بدون توجه به انتقادها همچنان از فیلم ده‌نمکی استقبال به عمل‌آورد.

اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، جواد رضویان، نیوشا ضیغمی، حسام نواب‌صفوی، شیلا خداداد، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده و شهره لرستانی از جمله بازیگران فیلم هستند.

«سوپر استار» پس از «اخراجی‌ها2» دومین فیلم پرفروش جدول گیشه است. آخرین ساخته تهمینه میلانی در  مجموع تهران و شهرستان از مرز یک میلیارد تومان فروش عبور کرده است. «سوپراستار» در تهران بیش از 650میلیون‌تومان فروش کرده که باتوجه به این نکته که هیچ بازیگر پولسازی در فیلم حضور ندارد رقم خوبی به شمار می‌آید.

«سوپراستار» به پشت صحنه سینما و زندگی بازیگری به نام کوروش می‌پردازد که با دختر نوجوانی از طرفدارانش برخورد می‌کند که مدعی است دختر ناخواسته اوست. شهاب حسینی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و فتانه ملک محمدی نیز سیمرغی را در بخش بین‌المللی گرفت.
فریبا کوثری، نسرین مقانلو، افسانه بایگان، رضا رشیدپور، السافیروزآذر و لیلا زارع از دیگر بازیگران فیلم هستند.

فیلم‌های میلانی معمولا آثار پرفروش هستند، از «دیگه چه خبر» و «دو زن» و «نیمه پنهان» گرفته تا «آتش بس» که اولین فیلم میلیاردی سینمای ایران بود، به نظر می‌رسد که «سوپراستار» نیز پتانسیل پیوستن به باشگاه میلیاردی‌ها را داشته باشد.

«وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی نیز گرچه نتوانست فروش بالای «سگ‌کشی» را تکرار کند ولی باتوجه به مضمون و ساختار پیچیده‌اش، توانست مخاطب خود را بیابد. فیلم پرحاشیه و پر سروصدای بیضایی که واکنش‌های متفاوتی را میان تماشاگران برانگیخت، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین‌المللی جشنواره فجر  را دریافت کرد. به همین دلیل برخی پیش‌بینی می‌کردند فیلم بتواند یکی از پرفروش‌های امسال باشد. جدای از اینکه قرار  دادن فیلم بیضایی در اکران نوروزی، نوعی بد سلیقگی محسوب می‌شد (فیلم تناسبی با دیگر آثار روی پرده ندارد) پیچیدگی فیلم نیز در مقایسه با داستان پرکشش «سگ‌کشی» می‌توانست دلیل بر پرفروش نشدن «وقتی...» باشد.

«وقتی همه خوابیم» مسائل پشت پرده سینمای ایران را دستمایه قرار داده است. نیم ساعت اول فیلم روایت اثری است به نام «وقتی همه خوابیم» که در بقیه فصل‌ها، ‌شاهد دخالت سرمایه‌گذاران در آن هستیم؛ دخالت‌هایی که باعث می‌‌شود بازیگران اصلی فیلم و حتی داستان تغییر کند و در نهایت با فیلمی مواجه شویم که با آنچه در ابتدا شاهد روایتش بودیم، تغییرات گسترده‌ای کرده است.

مژده شمسایی، علیرضا جلالی ستاره، هدایت‌ هاشمی، مجید مظفری، حسام نواب‌صفوی، شقایق فراهانی و افشین هاشمی از جمله بازیگران آخرین ساخته بیضایی هستند.
«وقتی...» در مجموع سینماهای  تهران و شهرستان به مرز نیم‌میلیاردتومان فروش خواهد رسید.

فیلم در جشنواره بیست‌و هفتم فجر، علاوه بر سیمرغ تماشاگران بخش بین‌الملل، در بخش مسابقه سینمای ایران‌ نیز سیمرغ‌های بهترین تدوین، طراحی صحنه و لباس و چهره‌پردازی را نیز دریافت کرد.

«بیست» نیز که فروش نزدیک به «وقتی همه خوابیم» دارد، یک اثر تلخ اجتماعی است که داستانش در زمان و مکانی محدود می‌گذرد. فیلم درباره یک تالار پذیرایی است که تعدادی کارگر در آن مشغول به کارند. تالار قرار است تا 20روز دیگر تعطیل شود و کارگران در تلاش‌اند تا این اتفاق رخ ندهد. عبدالرضا کاهانی کارگردان «بیست»، پیش از این فیلم‌های «آدم» و «آنجا» را ساخته بود که آثاری تجربی به شمار می‌آمدند.

«بیست» اثری واقع‌گراست که حضور بازیگران شناخته شده در نقش‌هایی متفاوت جالب توجه است. «بیست» در تهران نزدیک به 300میلیون تومان فروخته است. این فیلم که در گروه سینمایی عصر جدید اکران شده در 2هفته‌ای که سینما آفریقا را هم در اختیار داشت،  بیشتر از فیلم بیضایی می‌فروخت ولی پس از از دست‌دادن این سینما، فروش روزانه‌اش کاهش پیدا کرد.

بازیگران اصلی«بیست» عبارتند از: پرویز پرستویی،  مهتاب کرامتی، علیرضا خمسه، حبیب رضایی، مهران احمدی و فرشته صدرعرفایی. در جشنواره فیلم فجر، علیرضا خمسه و مهتاب کرامتی سیمرغ‌های نقش مکمل زن و مرد را دریافت کردند و کاهانی دیپلم افتخار کارگردانی را گرفت.

این فیلم چند روز پیش به بخش مسابقه جشنواره بین‌الملل کارلووی واری نیز راه یافت.
جدای از این 4 فیلم که از اواخر اسفندسال گذشته روی پرده آمدند، در روزهای اخیر 2 فیلم دیگر به جدول اکران اضافه شدند. «آخرین ملکه زمین» در گروه سینماهای آزاد به نمایش در آمد و «حریم» نیز در گروه سینمایی آفریقا.

«آخرین ملکه زمین» نخستین ساخته بلند سینمایی محمدرضاعرب که از مدت‌ها پیش آماده نمایش بود، داستان مهاجری افغانی را روایت می‌کند که پس از سال‌ها کار و زندگی در ایران، تصمیم می‌گیرد به افغانستان بازگردد.

فیلم در هفته اول نمایش خود فروش ناامید‌کننده‌ای داشته و احتمال اینکه بتواند در روزهای آتی کارکرد گیشه خود را بهبود ببخشد، ضعیف به نظر می‌رسد. قربان نجفی و اصغر همت از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین فیلم اول و دیپلم افتخار دبیر جشنواره برای فیلم منتخب اول را به خود اختصاص داد و در چندین جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمده است.

«حریم» به کارگردانی رضا خطیبی نیز که چند روزی است روی پرده آمده، اثری پر تعلیق در ژانر وحشت است و در سینمای ایران دارای مضمون تازه‌ای است که باتوجه به روزهای اندکی که از اکران فیلم می‌گذرد، هنوز زمان برای قضاوت درباره فروشش زود به نظر می‌رسد.

کد خبر 80425

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز