سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

الهام اناری: با تشکیل نخستین جلسه شورای صنفی نمایش در سال 88، تکلیف آیین‌نامه اکران و فیلم‌هایی که بلاتکلیف مانده بودند، روشن شد.

بعد از ظهر روز دوشنبه، با حضور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی، مدیرعامل خانه سینما و اعضای هیأت‌مدیره این نهاد صنفی، مهدی کرم‌پور، عبدالله علیخانی، امیر حسین علم الهدی، محمد رضا صابری و غلامرضا فرجی گرد هم آمدند تا نخستین جلسه شورای صنفی در سال جدید برگزار شود.

در این جلسه، اصناف خانه سینما، نمایندگان خود را معرفی کردند و قرار بر این شد که در جلسه بعدی، اعضای جدید شورای مرکزی انتخاب شوند.

اما دستاورد اصلی جلسه شورای صنفی، خروج فیلم‌های آماده نمایش از بلاتکلیفی بود. در این جلسه، آیین‌نامه اکران 88 با انجام اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت. با اجرایی‌شدن این آیین‌نامه، قرار داد 8 فیلم اکران بهاری به ثبت رسید تا سینمای ایران پس از گذشت یک ماه، از بلاتکلیفی خارج شود. به این ترتیب، نمایش فیلم‌های «درباره الی»، «حریم»، «امشب شب مهتابه»، «دلخون»، «کلبه»، «خروس جنگی»، «هر چی تو بخوای» و «خاک آشنا» در بهار امسال قطعی شد.

در گروه سینما آفریقا که به‌دلیل جلوگیری از اکران «درباره الی» و تشکیل نشدن جلسات شورای صنفی نمایش، در یک ماه اخیر، فیلم‌های گروه‌های سینمایی دیگر به نمایش در آمده «حریم» روی پرده خواهد رفت و از خرداد ماه این فیلم جای خود را به «درباره الی» خواهد داد.

گروه سینمایی استقلال فیلم‌های «امشب شب مهتابه» و «دلخون» را اکران می‌کند که البته با توجه به فروش بالای «اخراجی‌ها 2» این فیلم‌ها باید زمان نسبتا زیادی را برای اکران سپری کنند.

گروه قدس، فیلم‌های «کلبه» و «خروس جنگی» را به نمایش درمی‌آورند و در گروه سینمایی آزادی هم ابتدا «هر چی تو بخوای» و سپس «خاک آشنا» اکران می‌شوند.نکته جالب توجه اینکه قرارداد اکران این فیلم‌ها قبلا به ثبت رسیده بود، ولی به‌دلیل تشکیل نشدن جلسات شورای صنفی نمایش، این موضوع رسمیت نمی‌یافت. اما چرا جلسات شورای صنفی تشکیل نمی‌شد؟

اعضای این شورا در آخرین ماه‌های سال 87، جلسات پر‌تعدادی را برگزار و در تعامل با خانه سینما و اداره نظارت و ارزشیابی آیین‌نامه اکران 88 را تدوین کردند آیین‌نامه‌ای که البته مخالفت سینماداران را در پی داشت.

نماینده انجمن سینماداران فقط در جلسات اولیه تدوین آیین‌نامه اکران شرکت کرد و بعد به نشانه اعتراض، دیگر حاضر به حضور در جلسات نشد. آیین‌نامه اکران اما تدوین و برای تصویب به اداره نظارت و ارزشیابی ارسال شد و از اینجا، گره تازه‌ای در ماجرا ایجاد شد. گویا اداره نظارت با برخی از بندهای آیین‌نامه اکران مشکل داشت، که سرانجام نکات مورد نظر اداره نظارت اعمال و آیین‌نامه تصحیح شد.

حتی زمزمه بازگشت به آیین‌نامه قبلی به گوش رسید تا آنجا که چندی بعد و در روزهایی که جلسات شورای صنفی نمایش تشکیل نمی‌شد، مهدی کرم‌پور رئیس شورای صنفی نمایش گفت:« اگر بخواهیم شورا را با ترکیب و آیین‌نامه قبلی تشکیل دهیم، حرکتی رو به عقب است؛

چون آن آیین‌نامه و ترکیب قطعا ایرادهایی داشته که درصدد اصلاح آن برآمده‌ایم. خانه سینما هم در این وضعیت نمی‌داند چه کار کند و قطعا خواسته مدیرعامل خانه سینما هم این نیست که به گذشته برگردیم و این شرایطی است که از بیرون به ما تحمیل می‌شود.»

این در حالی بود که مدیر اکران اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد گفت:« 12 اسفند 87 آیین‌نامه جدید شورای صنفی را به خانه سینما ابلاغ کردیم و باید طبق آن آیین‌نامه جلسات شورای صنفی تشکیل شود و اگر این اتفاق نیفتد، نظر نهایی را اداره نظارت خواهد داد.»
وقتی رئیس شورای صنفی نمایش با انتقاد شدید‌اللحن از تشکیل نشدن جلسات، گفت که  منفعت عده‌ای در اجرایی نشدن آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش است به‌نظر می‌رسید اختلافات به اوج خود رسیده است.

هر چند محمد مهدی عسگر‌پور مدیرعامل خانه سینما وارد میدان شد و با برگزاری جلسه با اعضای شورای مرکزی انجمن سینماداران، توافق آنها را برای معرفی نماینده به شورای صنفی نمایش جلب کرد.

به این ترتیب و با حمایت مجدد محمود اربابی و محمد مهدی عسگر‌پور از برپایی جلسات شورای صنفی نمایش، سرانجام 2روز پیش نخستین جلسه این شورا در سال 88 تشکیل شد.حالا تکلیف اکران فیلم‌ها تا آغاز تابستان مشخص شده است؛ هر چند هنوز معلوم نشده که تغییراتی که با نظر اداره نظارت در آیین‌نامه اکران ایجاد شده، شامل چه نکاتی است.

کد خبر 79590

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز