جیمز وب در تازه ترین شاهکار خود، تصویری از یک ستاره در حال ظهور با عمر بیش از ۵۰هزار سال نوری گرفته است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از بی‌بی‌سی، دانشمندان می‌گویند این عکس می‌تواند به عکسی شبیه به خورشید در همین سن و سال باشد. در این عکس درخشش خود پیش‌ستاره را نمی‌توان دید چراکه در یک دیسک متراکم و چرخان از گاز و غبار پنهان شده است. تنها چیزی که قابل مشاهده است، جت های صورتی مایل به قرمز است که در جهت مخالف قطبی به بیرون پرتاب می شود.

جدیدترین تصویر جیمز وب از یک ستاره نوظهور | چیزی شبیه به خورشید

جرم HH۲۱۲ در کلکسیون ستاره ای اوریون قرار دارد و نزدیک به سه ستاره درخشان که "کمربند" شکارچی افسانه‌ای را تشکیل می‌دهند که نام صورت فلکی را به خود اختصاص داده است. فاصله آن از زمین حدود ۱۳۰۰ سال نوری است.

پروفسور مارک مک کارن مشاور ارشد علمی آژانس فضایی اروپا، درباره این ستاره نوظهور می گوید: همانطور که توپ گازی در مرکز فشرده می شود، باز هم می چرخد. اما اگر خیلی سریع بچرخد، از هم جدا می شود و چیزی باید باشد تا آن را از شر تکانه ها خلاص کند. ما فکر می‌کنیم که با کوچک شدن تمام مواد، میدان‌های مغناطیسی به هم کشیده می‌شوند و سپس مقداری از موادی که از طریق دیسک وارد می‌شوند، در میدان‌های مغناطیسی جذب می‌شوند و از طریق قطب‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند. به همین دلیل است این ساختارها را دوقطبی می نامیم.

بیشتر بخوانید:

رنگ صورتی مایل به قرمز نشان دهنده وجود هیدروژن مولکولی است. این دو اتم هیدروژن است که با هم پیوند دارند. امواج شوک از میان جریان‌های خروجی حرکت می‌کنند، به آنها انرژی می‌دهند و در این تصویری که جیمز وب عمدتاً در طول موج مادون قرمز ۲.۱۲ میکرون گرفته شده است، درخشان می‌شوند. در تصویر مشاهده شده، به جت های چپ و راست نگاه کنید و گره های روشنایی را در هر یک از آنها ردیابی کنید.

کد خبر 804428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    لعنت به ناسا ، لعنت به آمریکا، لعنت به آدم کش های اسرائیل