رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با اتوبوس‌های برقی چین گفت:در مورد قیمت اتوبوس برقی باید گفت که این اتوبوس‌ها در چین ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند، در حالیکه قیمت اتوبوس دیزلی تولید داخلی ۸ میلیارد تومان است.

جعفر تشکری هاشمی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، جعفر تشکری هاشمی در ابتدای جلسه امروز-یکشنبه- شورای شهر به بیان جزئیات سفر به چین پرداخت و گفت: در این سفر از شرکت‌های مختلفی بازدید کردیم و یکی از این شرکت‌ها خودروهای خودران تولید می‌کرد، این خودروها می‌توانند با انتخاب مقصد، سفرهای شهری را بدون راننده انجام دهند. این تولید هر چند برای کشور ما دور از انتظار است اما چشم اندازی برای آینده بود.

او افزود: در بازدید از مرکز کنترل در شهر پکن متوجه شدیم که حدود ۹۰ هزار دوربین برای مدیریت شهر استفاده می‌کنند و نکته قابل توجه این بود که یکپارچگی اطلاعات در مرکز کنترل وجود داشت.

تشکری هاشمی به بازدید از مرکز فرمان مترو گوانجو پرداخت و گفت: این شهر نزدیک به ۱۱ میلیون جمعیت دارد و ۶۲۲ کیلومتر مترو در این شهر وجود دارد و ۶۸ درصد سفرها با مترو بود. همچنین شهردار تهران از شرکت تولید اتوبوس‌های برقی داشت، این فناوری بسیار کارآمد است و ضعف‌های گذشته برطرف شده است. این اتوبوس‌ها با یک بار شارژ می‌توانند ۴۰۰ کیلومتر مسیر را طی کنند. به گفته چینی‌ها این اتوبوس‌ها ۸ سال گارانتی داشتند در حالی که شاید اتوبوس‌های داخلی ما عمر مفیدشان ۸ سال نباشد. در مورد قیمت اتوبوس برقی باید گفت که این اتوبوس‌ها در چین ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند، در حالیکه قیمت اتوبوس دیزلی تولید داخل ۸ میلیارد تومان است.

به گفته او « بزرگترین کارخانه تولید اتوبوس دنیا در چین است که از این کارخانه بازدید کردیم و آنها برای همکاری ابراز تمایل کردند.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: از خودرو سازی «جی ای جی» هم بازدید کردیم که این خودروسازها نیز باطری مادام العمر را گارانتی می‌کردند به عبارت دیگر باطری‌هایی معادل عمر خودرو را در اختیار مصرف کننده می‌گذاشتند. این خودرو تمام برقی قیمتی نزدیک به قیمت خودروسازهای ایرانی داشت. دوستان شورا می‌گویند که ما نصف عمرمان را در شورا و نصف دیگر را در مکانیکی هستیم. منتظر هستیم که به جای این خودروها، از این مدل‌ خودروهای برقی‌ بخریم، یک مقدار باید صبر کنیم.

تشکری هاشمی در پاسخ به منتقدان واردات اتوبوس و واگن مترو گفت: در بحث واگن‌های مترو از یک کارخانه دیگر بازدید کردیم، ۶۳۰ واگن با تدبیر دوستان به ۷۹۱ واگن تبدیل خواهد شد. در مورد انتقاد از داخلی سازی نشدن باید بگویم که هیچ سازنده‌ای در ایران به جز شرکت واگن سازی ایران ، تولید کننده واگن نیست و براساس مصوبات ۱۰ رام شامل ۷۰ واگن به صورت قطعات منفصل خواهند آمد و مابقی به شکل تولید داخل خواهند بود؛ به این معنا که قطعات در ایران تولید و پس از آن مونتاژ خواهند شد.

او افزود: در نشست‌ها مقرر شد که تحویل واگن‌ها به ۱۲ ماه کاهش پیدا کند. در بحث انتقال فناوری تولید بوژی‌ها -که از نقاط اصلی قطار شناخته می‌شوند- نیز باید گفت که شاهد ورود تکنولوژی به ایران خواهیم بود؛ برای چرخ مترو فعلا مقرون به صرفه نیست که در داخل تولید کنیم. از کارخانه ساخت قطارهای سریع السیر نیز بازدید داشتیم چرا که دولت پیگیری کرده است و می‌خواهد که در برخی از خطوط بین شهری از این قطارهای استفاده شود و در همین راستا بازدید کردیم که اگر لازم بود از این تجربیات استفاده شود.

حل مشکل یک میلیون مسکن در تهران با ساختمان‌های پیش ساخته

عضو شورای شهر تهران در ادامه گزارش سفرش همراه با مدیران شهری به چین توضیح داد: از کارخانه تراموا نیز بازدید داشتیم. بازدید منجر به این موضوع شد که در ایران بیشتر به این شیوه فکر کنیم و مقرر شد که جلساتی داشته باشیم و ببینم که ضرورتی برای استفاده از این شیوه است یا نه. از یک شرکت ساختمان‌های پیش ساخته هم بازدید کردیم که این شرکت سازنده بزرگترین پل معلق است. این پروژه ۳۲ کیلومتر طول دارد و ۶.۵ کیلومتر از زیر دریا عبور میکند، این پل در زمان کمتر از ۴ سال به پایان خواهد رسید، پل از سطح دریا ۹۰ متر ارتفاع داشت،‌این اعداد را گفتم که بگویم با مدیریت زمان می‌توان خیلی از پروژه‌ها را به ثمر رساند. الگوی ساختمان‌های پیش ساخته که با کیفیت هم بودند، می‌توانند مشکل ساخت یک میلیون مسکن را حل کند.

او افزود: همچنین ما در ادامه سفر خود از یک شرکت تولید کننده TBM نیز بازدید کردیم؛ با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی متعددی در سطح شهر اجرا می‌شود می‌توانیم الگوهای جدیدی که در چین از آنها بازدید شد را مورد توجه قرار دهیم.

چرا پکن دیگر آلوده نیست؟

تشکری هاشمی با اشاره به سفر ۱۱ سال قبل خود به پکن، گفت: در این سفر شهر پکن دود گرفته بود اما امروز مشکل آلودگی هوای پکن و سایر شهرهای چین به طول کامل برطرف شده و مردم هوای پاک را تنفس می‌کنند. به نظر بنده کارهای خارق العاده‌ای در این شهرها انجام نشده است. کسی جز ما نمی‌تواند مشکل را حل کند. اولین اقدام آنها جمع آوری تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی بود؛ موتورهایی که هشت برابر موتورهای یورو ۲ آلودگی تولید می کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قیمت موتورهای برقی با موتورهای بنزینی فاصله کمی دارد، یادآور شد: اگر قرار بود پنج میلیون موتورسیکلت و چهار میلیون خودرو داشته باشیم تعداد وسایل نقلیه به ۹ میلیون دستگاه می‌رسد که از جمعیت تهران بیشتر می‌شود و این یعنی کودک و سالمندان و تمام شهروندان یک وسیله نقلیه دارند همین رقم زیاد نشان می‌دهد حتی آمارهای ما نیز غلط است.

چرا باید اجازه دهیم خودروساز داخلی به ما ظلم کند

او با تأکید بر اینکه خودروهای برقی هم قیمت خودروهای تولید داخلی ماست، تصریح کرد: این شرکت روزانه هزار و ۲۰۰ خودرو با کیفیت بسیار عالی تولید می‌کرد و باتری آن به صورت مادام العمر گارانتی شده‌بود و قیمت آن با دنا و خودروهای داخلی مشابه برابری می‌کرد. این آمار باید خودروسازان داخلی را بیدار کند. بدهی انباشته ایران خودرو به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده و چرا باید اجازه دهیم یک خودروساز به این اندازه هم به خود و هم به مردم ظلم کند؟

تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای پلاک آبی و غیربرقی اجازه تردد در تمام نقاط پکن را نداشتند، گفت: تعداد جایگاه‌های شارژ خودرو در سطح شهرها بسیار زیاد بود؛ یکی دیگر از موارد قابل توجه در پکن استفاده از دوچرخه است. در تهران و دیگر شهرها از دوچرخه استفاده می‌کردیم اما امروز از آن استفاده نمی‌کنیم. باید ابراز تأسف کرد که یک سرمایه گذار تحت عنوان شرکت «بیدود»، دوچرخه اشتراکی وارد شهر کرد اما اجازه فعالیت به این شرکت داده نشد و «بیدود» را به دود تبدیل کردیم و هزاران دوچرخه زیر آفتاب در حال از بین رفتن هستند و ما مسئول آن هستیم.

او تأکید کرد: استفاده از سیستم‌های هوشمند و کنترل شهر بی‌نظیر بود و در مرکز کنترل ترافیک به تنهایی ۲۹۰ هزار دوربین شهر را کنترل می‌کرد و امیدواریم در تهران نیز شرکت کنترل ترافیک به جایگاه خود بازگردد.

بزرگراه طبقاتی مخصوص اتوبوس

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شهر شیامن چین، یک بزرگراه طبقاتی ساخته شده است، اظهار کرد: در یک طبقه از این بزرگراه تنها اتوبوس‌های بی آر تی، برقی و پرظرفیت تردد داشتند تا سفر را مدیریت کنند. باید با تصمیم های انقلابی راه‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک را به نتیجه برسانیم.

کد خبر 804580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    چه کسانی باید نظارت نمایند متاسفانه جهت عدم کارآیی برخی مدیران از کلمه مردم خود را توجیه می نمایند شعار دادن خیلی راحت میباشد اگر در گفتار صداقت دارید جهت رفا ء مردم راهگار بدهید و رانت و دلا دلان را معرفی نماید و برخی از مدیران نالایق باسفر به خارج چند مورد از مدیریت آنها را کپی بر داری می نماید بدون توجه با سایر شرایط می خواهند در کشور اجراء نمایند