دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

جنگ غزه، بار دیگر سرکوب و ظلم سیستماتیک علیه فلسطینی‌ها را نمایان کرده و احساسات عمومی در سراسر جهان را برانگیخته است.

نقاشی دیواری فلسطین

همشهری آنلاین: در این سیل حمایت از فلسطینی‌ها و مخالفت با جنگ، ذوق و قریحه هنرمندان هم به غلیان آمده و چندین دیوارنگاره و گرافیتی از هنرمندان سرشناس اروپایی، در شهرهای مختلف بر دیوارها نشسته و یا از آزشیوها بیرون آمده است. از هنرمند کلاسیک کار ایتالیایی گرفته تا هنرمندان آرمان‌گرای ایرلندی، فلسطین و صلح در خاورمانه سوژه کار این هنرمندان شده و کارهای آنها، سر زبان‌ها افتاده است. فلسطین موضوع تازه‌ای در کنار این هنرمندان نیست و آنها به صورت سنتی، حامی آرمان فلسطین و مردم آن بوده‌اند.

در برابر اشغال مقاومت کنید


اداوردو کاستالو، عکاس سرشناس اهل ناپل، بارها با عکس‌هایش از زندگی مشقت‌بار مردم در غزه، توجه جهانی را به موضوع فلسطین جلب کرده و به همین خاطر جوایز جهانی هم برده است. با این حال، کار اخیر این هنرمند ۴۶ ساله، حسابی جنجالی شده و مورد توجه قرار گرفته است. او یک تابلوی تبلیغاتی برند نایکی آمریکایی را به یک صحنه اعتراضی روزمره در فلسطین تبدیل کرده است. در عکس اصلی، دمار ده‌روزن بسکتبالیست سرشناس آمریکایی قرار دارد که با چفیه، به یک معترض فلسطینی تبدیل شده و توپ بسکتبال او هم به یک کوکتل مولوتوف تبدیل شده. این اثر هنری، حسابی جنجالی شده و کار او به پلیس کشیده شده. او گفته چهار ساعت به خاطر این مساله بازجویی شده و ۴۰۰ یورو هم جریمه شده. با این حال این کار، حسابی در فضای مجازی هم دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است.

آرمان فلسطین، بر دیوارهای اروپا

فلسطین در سبک کلاسیک

AFK هنرمند نروژی، با اثری که در ظاهر ربطی به فلسطین ندارد به حوادث اخیر در غزه واکنش نشان داده است. این نقاشی که سبک نقاشی‌های کلاسیک بر روی یک دروازه در برگن کشیده شده، در ظاهر به فلسین ربط ندارد اما کافی است کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنید تا همه چیز آشکار شود. پایین عکس، دو دست که به نظر می‌رسد متعلق به یک کودک است، میله‌های زندان را گرفته است و ترکیب برخی گلبرگ‌ها، رنگ پرچم فلسطین را ایجاد کرده است. او عکس این کار را که قبلا کشیده بوده دوباره در اینستاگرام منتشر کرده و گفته که با قربانیان جنگ غزه همدردی می‌کند.

آرمان فلسطین، بر دیوارهای اروپا

بیشتر بخوانید:

لطفا صلح


دختر کوچکی که لباسی به رنگ پرچم فلسطین دارد، جلوی یک دیوار استاده، و واژه PEACE به معنای صلح را با اضافه کردن دو واژه E و S به رنگ خون، به واژه PLEASE به معنای لطفا تغییر داده است. صلح، خواسته این دختر است ولی حتی با خون هم میسر نمی‌شود. این نقاشی دیوار، در واقع روی هیچ دیواری نیست و بخشی از هنر خیابانی مجازی هنرمند ایتالیایی مقیم رم، دیدو، است. این تصویر، در فضای مجازی مورد توجه زیادی قرار گرفته و به خاطر مفهوم ساده و انسانی آن، با استقبال زیادی مواجه شده. دیدو گفته که چندان سیاسی نیست و فقط می‌خواهد رنج‌های مردم و کودکان در جنگ را نشان دهد.

آرمان فلسطین، بر دیوارهای اروپا

صلح و عشق

تصویر مشهور بنکسی که به مساله فلسطین می‌پردازد، ایده اصلی یک اثر هنری خیابانی در راونا در ایتالیاست. جیووانی مانیولی، هنرمند سرشناس اهل ایتالیا، نقاشی معروف بنکسی را به صورت موزائیکی بر دیوار نشانده است. بنکسی هنرمند معروف و در عین حال مرموز و ناشناس انگلیسی است که بارها در حمایت از مردم فلسطین و به خصوص غزه نقاشی‌های دیواری مشهور کشیده و حتی یک بار با سفر به فلسطین، نقش‌هایی بر دیوارهای آن کشیده است. نقاشی "گل پران" را بنکسی در سال ۲۰۰۳ در کرانه باختری کشیده اما حالا هنرمند ایتالیایی آن را به صورت موزاییکی با نام جدید ""عشق و صلح" خلق کرده است.

آرمان فلسطین، بر دیوارهای اروپا

عشق ایرلند به فلسطین

در اروپا، اسکاتلند و ایرلند شمالی به خاطر حمایت خود از فلسطین و آرمان آن زبانزد هستند. و طبیعی است که این حمایت به شکل هنر خیابانی هم دیده شود. گرافیتی‌ها و نقاشی‌های دیواری زیادی اخیرا در ایرلند در حمایت از مردم فلسطین کشیده شده و مبارزان آزادی ایرلند، که سالها با ظلم انگلیس مبارزه می‌کردند، به صورت علنی از فلسطین حمایت کرده و گفته‌اند آرمان فلسطین، مثل آرمان خودشان است چون هر دو کشور مدت زیادی برای آزادی تلاش کرده و مورد ظلم شدید قرار گرفته‌اند. در این نقاشی خیابانی، استعمار ایرلند و اشغال غیرقانونی فلسطینی با هم تشبیه شده و استعمار انگلیس و اشغالگری اسرائیل، در کنار هم قرار گرفته است.

آرمان فلسطین، بر دیوارهای اروپا

کد خبر 804842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha