مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران گفت: اولویت ما برای جا به جایی مشاغل مزاحم و ناایمن مربوط به مناطق ۱۱ و ۱۲ است اما در خلازیر منطقه ۱۹  وهمچنین منطقه ۴ نیز مشکلاتی داریم، این مناطق هم در مراحل بعدی پیگیری خواهند شد.

بازار تهران

سعید بیگی در گفتگو با همشهری آنلاین در رابطه با جا به جایی مشاغل مزاحم و ناایمن از مناطق شهری و بازار تهران،‌ توضیح داد: شرکت ساماندهی براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری، ناظر بر جلوگیری و ممانعت از ایجاد مزاحمت‌های شغلی است، این مزاحمت‌ها چند دسته دارد و می‌تواند شامل آلودگی صوتی، محیط زیست و... باشند. قانون چند تکلیف برای شهرداری مشخص کرده است. براساس تکلیف اول شهرداری باید با تکیه بر تمهیدات مشخص، مزاحمت برخی مشاغل را رفع و رجوع کند. اگر در مواردی به تمهیدات ابلاغی توجهی نشود و امکان فعالیت واحد صنفی بدون ایجاد مزاحمت وجود نداشته باشد، رأی تعطیلی مغازه را صادر خواهیم کرد.

به گفته او«۲۵ رسته براساس آخرین ابلاغ وزارت کشور مشمول خروج از شهرها هستند، این مصوبه در تمام کشور مورد توجه قرار گرفته است و در برخی از مناطق تهران مانند مناطق ۱۱ و ۱۲ رسته‌های شغلی داریم که جز آن ۲۵ رسته شغلی مزاحم قرار نمی‌گیرند اما به دلیل قرار گرفتن در محله‌هایی با تراکم بالای واحدهای صنفی، تبعات ترافیکی و ایمنی ایجاد شده است، بر همین اساس تصمیم گرفته شد که این واحدهای صنفی از محله‌ها خارج شوند و به اطراف شهر یا مناطق دیگر بروند به عنوان مثال صنف کفاشان دست دوز، تولید کنندگان پوشاک، کشباف، تفت آجیل و طلاسازها باید جا به جا شوند.»

او افزود: در گذشته اصناف بسیاری مانند چوب فروش‌های پل چوبی، آهن‌گران، مبل‌سازها و ... به شهرک‌های صنفی اطراف تهران منتقل شدند اما چون فرآیند انتقال یک فرآیند طولانی و مذاکره محور است باید الزامات تمام ذی‌نفع‌ها بررسی شود، به همین دلیل ممکن است که یک فرآیند انتقال چند سال طول بکشد. ایجاد مشوق‌ها و تعیین زمین در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده به نتیجه برسد.

بیگی به تشریح اولویت‌بندی خروج اصناف در تهران پرداخت و گفت: اولویت ما مربوط به صنف کفاشان دست‌دوز است، این صنف دست دوز نزدیک به ۱۵۰۰ واحد فعال در بازار دارد و متأسفانه به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و چسب، حوادثی را به بازار تحمیل می‌کنند، برای تسهیل این کار یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف تهران را در نظر گرفته‌ایم. مشکلاتی در رابطه با قوانین واگذاری زمین داشتیم و طی مکاتباتی که شهردار تهران با وزیر صمت انجام دادند،‌برخی از این الزامات و محدودیت‌ها برای صنف کفاشان دست‌دوز برداشته شد تا بتوانند تسهیلات بلندمدت‌ را در اختیار این صنف قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران تشریح کرد: در مرحله بعد تولیدکنندگان پوشاک در اولویت هستند، به دلیل اینکه بازار تهران به محل عرضه و توزیع کالا همواره مورد استقبال تولیدکنندگان بود اما فضای بازار ظرفیت حضور این حجم از تولیدکنندگان را ندارد. این صنف نزدیک به ۳۰ هزار عضو دارد و برنامه ما این است که بخش تولید این اصناف را از بازار جا به جا کنیم. خوشبختانه اصناف تولیدکنندگان پوشاک نیز از این کار استقبال می‌کنند. امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده مانع ادامه تبدیل خانه‌های قدیمی به انبارها شویم و بار ترافیکی بازار را کاهش دهیم. سومین مورد کارگاه‌های طلاسازی است به دلیل اینکه از مواد شیمیایی در آبکاری استفاده می‌شود، دسته چهارم مربوط به تولیدکنندگان کشباف و جوراب است، صنف تفت دهندگان آجیل به دلیل استفاده از گاز و بوی نامطبوعی که ایجاد می‌شود، در اولویت‌های بعدی جا به جایی قرار دارند. البته بخش اندکی از صنف تفت دهندگان آجیل در بازار باقی مانده‌اند.

او گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که اواسط سال گذشته با شرکت شهرک‌های صنعتی نوشتیم، قرار شد که ۳۵ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. پیگیری‌ها در حال انجام است و تفاهمنامه چهارجانبه بین شهرداری، شهرک‌های صنعتی، اتاق اصناف و اتحادیه نوشته‌ایم. اولویت ما در مناطق ۱۱ و ۱۲ است اما در خلازیر منطقه ۱۹ وهمچنین منطقه ۴ نیز مشکلاتی داریم، این مناطق هم در مراحل بعدی پیگیری خواهند شد.

کد خبر 805093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha