معاون شهردار تهران گفت: وقتی می‌خواهیم شهرسازی مال خودمان باشد و خودمان صاحب خانه‌هایمان باشیم باید از بن مایه‌های اسلامی استفاده کنیم.

حمید رضا صارمی

به گزارش همشهری‌آنلاین، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست روز جهانی شهرسازی در محل این معاونت اظهار کرد: اختلاف جمعیت اولین شهر و دومین شهر آلمان یک میلیون نفر است اما اختلاف جمعیت تهران و مشهد به عنوان اولین و دومین شهر ایران ۶ میلیون نفر است. می‌توان گفت که ما ناموزون‌ترین آمایش جهانی را داریم چرا که ۷۲ درصد از جمعیت ۶۵ میلیون نفری شهری در سطح شهر و ۴۰ درصد این جمعیت شهرنشین در ۲۰ شهر زندگی می‌کنند و این سه فشردگی جمعیت سبب شده است تا هر برنامه‌ای که بخواهیم اجرا شود با چالش مواجه می‌شود.

حمیدرضا صارمی با اشاره به لایه‌های بیرونی و درونی شهر که سیمای آن را شکل می‌دهد، افزود: اگر قرار باشد تمدنی در ایران ساخته شود باید ایرانی اسلامی باشد نه غربی. غرب به بعضی نیازهای انسان پاسخ داد ولی وقتی به بحران برخورد، دید که به آنها نیندیشیده است.

او با تأکید بر این‌که باید بر برنامه‌های توسعه‌ای شهرها دقت کرد و نگاه آینده‌نگری داشت، افزود: شهرهای فعلی محصول ۵۰ سال برنامه ریزی و طرح‌های توسعه‌ای است و ۲۰ سال دیگر شهرهایی که شکل می‌گیرد نتیجه کارهای ما است و باید به این امر دقت کنیم.

او با تاکید بر اینکه هدف شهرسازی اسلامی باید از اندیشه‌های اسلامی شکل گرفته باشد، گفت: وقتی می‌خواهیم شهرسازی مال خودمان باشد و خودمان صاحب خانه‌هایمان باشیم باید از بن مایه‌های اسلامی استفاده کنیم. باید بدانیم که در برخی از ابعاد تمدنی نباید از غرب تقلید کنیم. ۴ دهه پیش و در ابتدای سال‌های ۶۰ حتی خودرو پیکان که در ایران ساخته می‌شد به دلیل وارداتی بودن صنعت آن، مشکلات فنی داشت و برخی قطعات همچنان با جهت فرمان انگلیسی نصب می‌شد. در معماری و ساخت شهرها هم باید به این نکته توجه داشته باشیم که نباید یکسره از غرب تقلید کنیم و این منافاتی با کسب دانش ندارد.

کد خبر 805595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha