مشاور امنیت ملی عراق از احداث دو اردوگاه در اربیل و سلیمانیه برای اسکان گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب ایران خبر داد.

الاعرجی

به گزارش همشهری آنلاین، حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، به کرات با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده و سپاه پاسداران نیز طی چند نوبت، مقر این گروهک‌ها را هدف قرار داد. تا این‌که ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و الاعرجی و «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و در بغداد امضا شد و طبق این توافق ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب ایران از تروریست‌ها و گروه‌های مسلح تجزیه طلب اعلام شد.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، امروز (چهارشنبه، ۸ نوامبر) در گفت‌وگو با روزنامه عراقی «الصباح»، تصریح کرد: «دولت مصمم است که کلیه مشکلات و اختلافات را از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل‌وفصل کند. این امر پس از تشکیل کمیته عالی میان عراق و ایران برای حل مشکل افراد مسلح ایرانی که از ۴۰ سال پیش در خاک عراق حضور دارند، صورت می‌گیرد».

مشاور امنیت ملی عراق افزود: «پس از برگزاری بیش از ۱۴ نشست در بغداد، اربیل، سلیمانیه و تهران با نظارت نخست‌وزیر، به این نتیجه رسیدیم که با آغاز مرحله خلع سلاح، کلیه افراد مسلح حاضر در طول مرزهای اربیل و سلیمانیه را به مناطق دورتری منتقل کنیم و در حال حاضر در تلاشیم تا آنها را در کمپ‌های رسمی تحت نظارت دولت عراق مستقر کنیم. در همین راستا نیز دولت عراق راه اندازی نخستین اردوگاه در اربیل و دومین اردوگاه در سلیمانیه را آغاز کرده است».

الاعرجی در خصوص پرونده آب نیز گفت: «راه حل این مسئله روشن و در توافق سال ۱۹۷۵ و ضمیمه "ج" آن ذکر شده که راه حل این موضوع و حق مشترک دو کشور بر آب را تایید می کند. طرف ایرانی از ما خواسته تا این توافق فعالسازی شود و اکنون توپ در زمین عراق است».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر دستور تشکیل کمیته عالی به ریاست وزیر امور خارجه و شماری از مقاومت مسؤول ذیربط برای سفر به ترکیه و مذاکره درباره پرونده امنیتی را صادر کرده است».

کد خبر 805749
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha