سال ۱۳۹۶ بود که باغ کتاب به عنوان بزرگترین فروشگاه کتاب در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد اما کمتر کسی می‌داند که این مکان تاکنون سه بار تغییر کاربری داده است.

باغ کتاب

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: افتتاح و راه‌اندازی بزرگ‌ترین کتابفروشی خاورمیانه در اراضی عباس‌آباد را باید یکی از بزرگ‌ترین اتفافات تاریخ پایتخت در حوزه فرهنگ دانست. باغ کتاب از سال ۱۳۹۶ که به‌طور رسمی افتتاح شد آرام آرام جای خودش را بین اهالی کتاب باز کرد و در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه به قطب کتاب و کتابخوانی تبدیل شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

خیلی از تهران‌نشین‌ها باغ کتاب را با مختصات یک مجموعه گردشگری می‌شناسند، اما باغ کتاب تهران عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی خاورمیانه را یدک می‌کشد و یکی از بزرگ‌ترین کتابفروشی‌های کودک و نوجوان در دنیا به حساب می‌آید. باغ کتاب ۱۱۰ هزارمترمربع وسعت دارد و در ۳ طبقه و ۴ بلوک جداگانه ساخته شده و بی‌گمان چنین مجموعه متنوعی را در هیچ شهر دیگری نمی‌توان سراغ داشت.

ابتدا قرار بود با ساخت باغ کتاب در اراضی عباس‌آباد، نمایشگاه کتاب به این مکان منتقل شود. حتی معماری باغ کتاب هم متناسب با ایده برپایی نمایشگاه کتاب طراحی شد اما نمایشگاه کتاب ۱۰ روز در سال برپا می‌شود و این سازه عظیم در بقیه روزهای سال بلاتکلیف می‌ماند. به همین خاطر پیشنهاد اختصاص این مکان به محل برپایی نمایشگاه کتاب عملاً منتفی شد.

ماجرای خواندنی تغییر کاربری‌های باغ کتاب تهران

ایده دوم این بود که مجموعه فعلی باغ کتاب به بزرگ‌ترین کتابفروشی دنیا تبدیل شود. قرار بود با تبدیل باغ کتاب به بزرگ‌ترین کتابفروشی دنیا، مشتری‌ها ابتدا کتاب را در محل فروشگاه بخوانند و بعد از ثبت سفارش، یک روز بعد آن را دریافت کنند اما بعد از تحقیق و پژوهش‌های فراوان و به‌خصوص به دلیل افزایش روند خرید کتاب‌های الکترونیکی و کاهش آمار چاپ کتاب، این طرح هم مسکوت ماند.

ماجرای خواندنی تغییر کاربری‌های باغ کتاب تهران

با رد طرح‌های اولیه که هیچ‌کدام توجیه فرهنگی و اقتصادی نداشت، در نهایت باغ کتاب در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان «مرکز چندمنظوره علم و سرگرمی و بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب و کالای فرهنگی» معرفی شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

در طرح جدید، کودکان و نوجوانان بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و به‌عنوان جامعه هدف باغ کتاب معرفی شدند. به این‌ترتیب پرونده تغییر کاربری‌های مکرر باغ کتاب هم مختومه شد. باغ کتاب تهران هم اکنون بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور شناخته می‌شود و بزرگترین فضای فروشگاهی کتاب در دنیا را دارد.

کد خبر 806194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha