چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح «تولید بدون کارخانه» نخستین استانی است که توانسته در اجرای طرح‌های نوین صنعتی پیشگام باشد و راهی برای توسعه استان و اشتغال‌زایی باز کند.

کارخانه

به گزارش همشهری آنلاین، این طرح از آن جهت در چهارمحال‌وبختیاری حائز اهمیت است که طرح‌های کارشناسی در حوزه اشتغال در استان با جدیت دنبال می‌شود و به‌گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری استان از ۱۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده‌است. اجرای طرح تولید بدون کارخانه نیز دریچه‌ای برای افزایش تولید و توسعه استان درنظر گرفته شده‌است. سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری به همشهری می‌گوید که حمایت از واحدهای تولیدی کوچک در عرصه رقابت با کارخانه‌های بزرگ از دیگر اهداف این طرح است‌.

جزئیات طرح

تولیدات بدون کارخانه روش نوین یا استراتژی جدیدی است که در بیشتر کشورها برای استفاده از حداکثر ظرفیت و توان تولید کارخانه‌ها اجرا می‌شود. سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری در توضیح مختصر و مفید این روش به همشهری می‌گوید: «تولیدات بدون کارخانه به تولیداتی گفته می‌شوند که با استفاده از ظرفیت‌های خالی سایر کارخانه‌ها و تولیدکنندگان و با صرف هزینه‌های ثابت و سربار جانبی اندک، تولید می‌شوند.»
مهدی عباسپور می‌افزاید: «مثلا یک واحد صنعتی داریم که با توجه به شرایط نمی‌تواند از حداکثر توان برای تولید استفاده کند؛ این شرایط می‌تواند از کمبود مواداولیه باشد تا مناسب نبودن بازار فروش. از سوی دیگر واحد تولیدی کوچک یا شرکتی را داریم که استفاده از ظرفیت خالی این واحد صنعتی را دارد و می‌تواند با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات این واحد صنعتی، تولید قابل‌قبولی داشته باشد. اینجا طرح تولید بدون کارخانه اجرا می‌شود؛ یعنی به‌کارگیری سیستمی که بدون ایجاد کارخانه جدید بتوان از ظرفیت‌های بالقوه سایر واحدهای تولیدی استفاده و محصولات متنوع تولید کرد.»
محدودیت سرمایه‌گذاری، ویژگی اصلی تولید بدون کارخانه است و شرکت‌های تولیدکننده بدون کارخانه فقط در موارد ضروری، خط مونتاژ و بسته‌بندی را راه‌اندازی می‌کنند. عباسپور ادامه می‌دهد: «شرکت یا واحد صنعتی کوچکی که کارش با تولید بدون کارخانه پیش می‌رود باید نشان تجاری(برند) داشته باشد و برای اجرای طرح تولید بدون کارخانه از اداره صمت مجوز می‌گیرد.»‌

چه نفعی برای استان دارد؟

افزایش بهره‌وری و اشتغال‌زایی، 2موضوع اصلی در اجرای طرح تولید بدون کارخانه است که عباسپور به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «در استان واحدهای صنعتی مهمی داریم که توانایی تولیدشان با توجه به خطوط تولید موجود خیلی بیشتر از تولید فعلی است. این واحدها برای اجرای طرح تولید بدون کارخانه داوطلب شدند تا ماشین‌آلات و خط تولید را در اختیار واحدهای صنعتی بگذارند. با وجود این، هم اشتغال‌زایی در استان بیشتر می‌شود و هم بهره‌وری واحدهای تولیدی.»
عباسپور تولیدات بدون کارخانه را شامل محصولات میانی و محصولات نهایی می‌داند و می‌گوید: «واحدهای تولیدی صنایع غذایی، بهترین گزینه برای اجرای طرح تولید بدون کارخانه هستند.»


تولید میانی برای بزرگ‌ترین کارخانه موکت خاورمیانه

نخستین مجوز تولید بدون کارخانه کشور در استان چهارمحال و بختیاری، در زمینه تولید نخ‌های بی‌سی‌اف. پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ‌هزار و ۴۴۰تن فعال و با موفقیت منجر به تولید محصول شده است و ظرفیت تولید سالانه ۱۰میلیون تن نخ را دارد. با اجرای این طرح در استان برای تکمیل فرایند تولید موکت برای بزرگ‌ترین واحد موکت خاورمیانه و تکمیل زنجیره نخ از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال استان اصفهان استفاده شده است.
برخی صنایع اثرگذار کشور مانند تولید انواع موکت، کود اوره و آمونیاک، لوازم خانگی، آهن اسفنجی، خوراک دام و طیور، پارچه چادر مشکی، ورق گالوانیزه، سیمان خاکستری، میلگرد، ورق گالوانیزه فولادی، شکر از چغندرقند، شکر تصفیه شده، شیر خشک و سایر مکمل‌های غذایی در چهارمحال و بختیاری استقرار دارد. چهارمحال و بختیاری افزون ‌بر ۸۵۰واحد تولیدی و صنعتی فعال دارد.‌

بیشتر بخوانید:
مهلت ۵ ساله دولت برای توانمندسازی مرزنشینان
اشتغال پایدار در روستاها | آموزش تکنیک های راهبری شغلی به کارآفرینان روستایی

کد خبر 806949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha