پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: برگزیدگان سومین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر معرفی شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر با هدف تکریم و پاسداشت مقام نویسندگان و تشویق محققان، گسترش و تعمیق فرهنگ تحقیق و پژوهش در قلمرو معارف اسلامی، شناسایی آثار برتر و تشویق جامعه به استفاده از آثار و الگوسازی برای نسل جوان و پژوهشگران برگزار می‌شود.

در ابتدای مراسم معرفی برگزیدگان برتر جشنواره کتاب دین و پژوهش برتر پیام آیت‌الله مکارم شیرازی قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: از آنجا که تشویق نخبگان و صاحبان استعدادهای درخشان، نقش مهمی در شکوفا شدن این استعدادها دارد، سزاوار است، بیشترین تشویق را برای مؤلفان شایسته قرار دهند و از سوی دیگر همه افراد مخصوصاً جوانان را به کتاب خوانی دعوت کنند.

در این پیام همچنین خاطرنشان شده است متأسفانه آماری که از کتابخوانی اخیراً گرفته شده نشان می‌دهد که بسیاری از افرادکشور ما حتی جمعی کثیری از دانشجویان ساعات کمی را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهند گویی هنوز اهمیت کتاب و کتابخوانی در محیط ما روشن نشده است.

در این پیام تاکید شده است نهضتی که اخیراً برای اهتمام به امر کتاب و کتابخوانی و تهیه کتاب‌های خوب در حوزه تألیف و ترجمه صورت گرفته، آینده امید بخشی را نوید می‌دهد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با اشاره به نیاز جوانان به پشتوانه فکری و ایدتولوژیک گفت: متفکرین و پژوهشگران باید برای کشف حقایق ناب اسلامی تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی افزود: انقلاب اسلامی ایران امروز یک حقیقت غیرقابل انکار است و تألیفات و آثار ارزشمند نویسندگان و پژوهشگران و متفکران ایرانی می‌تواند مطالعه جهانی داشته باشد.

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره بر حقانیت فرهنگ ناب اسلامی که پاسخ گوی گمشده بشردرهمه عصرها است تاکید کرد آثار این جشنواره باید فرهنگ فرا مرزی را مد نظر قرار دهد وبا بهره گیری از روش‌های جذاب و داستانی برای همه قشرها به ویژه کودکان و نوجوانان در سطح جهانی برنامه ریزی و به تدوین و ترویج آثار دانشمندان اسلامی اقدام کند.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین در مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: تألیف و نگارش کتاب‌های ارزشمند در عرصه دین و اخلاق نه تنها برای مردم کشور ما بلکه برای هدایت و ارشاد همه مردم دنیا می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد.

ضرغامی با تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره و همه کسانی که در حوزه تألیف‌، نگارش و ترجمه آثار دینی فعالیت می‌کنند گفت: در رسانه ملی همچنان تلاش داریم تا آثار فاخری را مبتنی بر کتاب‌های ارزشمند دینی به مرحله تولید برسانیم.

داوران سومین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر کتاب تاریخ تفسیر قرآن کریم تألیف حجت الاسلام علی اکبر بابایی (در گروه علوم قرآن و حدیث) کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی تألیف دکتر فاطمه جان احمدی و کتاب جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران تألیف حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروز لک را به عنوان آثار برتر این جشنواره معرفی کردند.

همچنین کتاب‌های وحی شناسی (تألیف مصطفی کریمی) صحیفه سجادیه ترجمه دکتر سید علی موسوی گرمارودی، ملاکات احکام و شیوه‌های استکشاف آن (تألیف حجت الاسلام ایازی) تاریخ و عقاید ماتریدیه (نوشته سید لطف ا... جلالی) و پژوهش تأثیر مفهوم انسان کامل عزیزالدین نسفی در تأسیس اندیشه سیاسی عرفانی در ایران (تألیف مهدی فدایی مهربانی) را شایسته تقدیر دانستند و جوایزی به پدید آورندگان این آثار اهدا کردند.

صاحبان آثار برگزیده در این جشنواره همچنین نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف دینی در جامعه بیان کردند.

سومین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر به مناسبت سال اصلاح الگوی مصرف و برای پرهیز از هزینه‌های غیرضرور به صورت محدود در یکی از سالن‌های کوچک صدا و سیما برگزار شد.

کد خبر 80814

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز