همشهری‌آنلاین: شهرداری تهران این شهر را برای انتخاب به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2011 به یونسکو پیشنهاد کرد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر این پیشنهاد به دنبال فراخوان عمومی یونسکو در خصوص انتخاب پایتخت جهانی کتاب در سال 2011 از بین کشورهای متقاضی، صورت گرفته است.

این مطلب را محمد مشاری معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ستاد ویژه‌ای در معاونت فرهنگی سازمان وظیفه طراحی و تدوین طرح پیشنهادی شهرداری تهران را به عهده دارد و پس از تکمیل تا پایان اسفندماه 87 به یونسکو ارائه خواهد شد.

مشاری افزود: به منظور بهره‌مندی از نظرات کارشناسان دست‌اندرکار کتاب و کتابخوانی برای بررسی موضوع در محورهای مختلف و ارائه راه‌کارهای عملیاتی و جلب نظر و همکاری همه اقشار و اصناف دست‌اندرکار نشر و حوزه کتاب و کتابخوانی، 4 کارگروه ویژه در این ستاد تشکیل شده که در تدوین طرح پیشنهادی با ستاد همکاری می‌کنند.

وی اسامی این کارگروه‌ها را آموزش، توزیع، کتابخانه‌ها و مشارکت‌های مردمی عنوان کرد و یادآور شد: تعداد 50 کارشناس خبره از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، شهرداری تهران، صنف کتاب‌ فروشان و توزیع کنندگان کتاب، هئیت امنای کتابخانه‌های کشور، انجمن کتابداری ایران، انجمن خیریه مدرسه سازان، اداره کل ارشاد استان تهران و خانه کتاب ایران در این کارگروه‌ها همکاری می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین در چند سال اخیر تلاش‌هایی از سوی ایران صورت گرفت که شهر تهران را به عنوان پایتخت جهانی کتاب معرفی کنند که تا کنون در این امر توفیقی حاصل نشد و در سال 2009 هم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، بیروت  را به عنوان پایتخت جهانی کتاب اعلام شد.

 چند سالی است که یونسکو یکی از شهرهای جهان را که پیشینه و پشت‌کاری در انتشار کتاب دارد، پایتخت جهانی کتاب معرفی می‌کند تا کتاب و کتاب‌خوانی رواج و رونق بیشتر یابد. مادرید (2001)، اسکندریه (2002)، دهلی نو (2003)، انوِر (در بلژیک، 2004)، مونتریال (2005)، تورن (ایتالیا، 2006)، بوگوتا (پایتخت کلمبیا، 2007) و آمستردام (2008) شهرهایی بوده‌اند که تا کنون پایتخت جهانی کتاب نام گرفته‌اند.

کمیته گزینش یونسکو، یکی از دلایل انتخاب بیروت را تنوع فرهنگی و رواج گفت‌وگو و مداراگری در این شهر یاد کرده است. کوئیشیرو ماسورا، دبیرکل ژاپنی یونسکو نیز بیروت را شهری دانسته که با وجود درگیری با چالشِ صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز، هم‌چنان تعهدش را به اصل گفت‌وگو فروننهاده است. کتاب، به گفته او، می‌تواند نقشی عظیم در پیشیرد گفت‌وگو بازی کند.

کمیته گزینش یونسکو از اعضای این سازمان و شماری از انجمن‌های حرفه‌ای صنعت نشر – مانند انجمن بین المللی ناشران، فدراسیون بین المللی کتاب‌فروشان و فدراسیون بین المللی کتاب‌خانه‌ها – تشکیل می‌شود.

کد خبر 76724

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز