شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

همزمان با شهادت ده‌ها هزار فلسطینی در برابر دیدگان جامعه جهانی، زمزمه احیای یک طرح اقتصادی بر ویرانه‌های غزه شنیده می ‎شود.

كانال بن گوريون

همشهری آنلاین: همزمان با تشدید جنایات رژیم ‎صهیونیستی در نوار غزه و از دست رفتن جان ده‌ها هزار فلسطینی در برابر دیدگان جامعه جهانی، زمزمه احیای طرح اقتصادی بر ویرانه‌های به جا مانده از نوار غزه شنیده می‎شود، طرحی موسوم به کانال بن گوریون که اولین بار در اواخر دهه ۱۹۶۰ از سوی تل‌آویو با هدف وصل کردن اروپا به آسیا مطرح شد. این طرح قرار با هدف ارائه جایگزینی برای کانال سوئز مطرح شده است. اما پروژه بن گوریون چیست، چرا نوار غزه در این طرح اهمیت خاصی دارد.

درباره کانال بن گوریون

نام این پروژه از دیوید بن گورین گرفته شده است، یکی از رهبران صهیونیستی و طراحان اصلی شکل‌گیری رژیم اشغالگر در سرزمین‌های فلسطینی. العربی جدید نوشته: او به عنوان مرد بی‌رحمی یاد می شود که شبه‌نظامیان صهیونیستی دستور داد تا فلسطینی‌ها را از سرزمین‌های مادریشان برانند. بن گوریون در فرایند ورود مهاجران یهودی از سراسر جهان به فلسطین نقش زیادی داشت و در سال ۱۹۴۸ به عنوان اولین نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی منصوب شد.

پروژه کانال بن گوریون پیشنهاد اقتصادی بود که در دهه ۱۹۶۰ از سوی تل‌آویو برای اتصال دریای سرخ به دریای مدیترانه از طریق بخش انتهایی جنوب خلیج عقبه مطرح شد؛ کانالی که از طریق صحرای نقب یا نگب تحت کنترل رژیم ‎صهیونیستی از نوک خلیج عقبه ـ بازوی شرقی دریای سرخ که به منتهی الیه جنوبی سرزمین‌های اشغالی و جنوب غربی اردن می‌رسد به سواحل مدیترانه شرقی امتداد می‌یابد. گرچه کانال سوئز در حال حاضر میان دریای سرخ و دریای مدیترانه ارتباط برقرار کرده اما کانال بن گوریون فاصله و زمان این ارتباط را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بلومبرگ فاش کرد؛ طرح مشترک آمریکا و اروپا برای غزه پس از آتش بس

نابودی حماس بهانه است؛ اهداف پنهان صهیونیست‌ها از حمله زمینی به غزه

دلایل تل‌ آویو برای پیشنهاد کانال بن گوریون

کنوانسیون بین المللی قسطنطنیه که در سال ۱۸۸۸ توسط قدرت‌های بزرگ اروپایی آن زمان امضا شد حق عبور از کانال سوئز را برای همه کشتی‌ها در زمان جنگ و صلح تضمین می‌کرد. با این حال، پس از ملی شدن کانال سوئز در سال ۱۹۵۶ توسط جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر، پس از تشکیل دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ (روز نکبت) و آواره‌ کردن خشونت‌آمیز فلسطینی‌ها ، قاهره بارها کانال سوئز را مسدود کرد. به‌عنوان مثال،‌ مصر از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ دسترسی کشتی‌های صهیونیستی به کانال را مسدود کرد. مسدود شدن کانال سوئز در دوره‌های مختلف شوک قابل توجه و غیر منتظره‌ای به تجارت جهانی وارد کرده و این روند را مختل کرده است.

چرا غزه مهم است؟

به اعتقاد کارشناسان، ساخت کانال بن‌گوریون می‌تواند اهم فشار مصر بر تل‌ آویو را بی‌اثر کند و برای این کار کنترل نوار غزه و تخریب بخش‌هایی از آن کلیدی است. زیرا کانالی که قرار است بالقوه میلیاردها دلار بار را در روز حمل کند نمی‌تواند تحت تهدید نظامی دائمی نیروهای جنبش مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامی باشد.

برهمین اساس بود که آمریکا یک بار پیشنهاد کرده بود از حدود ۵۲۰ بمب هسته‌ای در صحرای نقب برای کمک به ایجاد کانال استفاده کند. با تخریب هدفمند امروز غزه، طرح‌های احداث کانال بن گوریون بار دیگر مطرح شده چون این بار از نظر متحدان تل‌آویو پیاده کردن این طرح با توجه به شرایط فعلی عملی‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. آن‌ها قصد دارند که کانال بن گوریون را به‌طور مستقیم از سرزمین‌های فلسطین‎نشین بگذارنند و حضور فلسطینی‌ها در نوار غزه یک مانع جدی به شمار می‎رود.

العربی جدید نوشته: رژیم ‎صهیونیستی انکار می‌کند که برنامه‌ای برای الحاق نوار غزه دارد، اما در میان اتهامات مبنی بر پاکسازی قومی غزه، آنچه از اهداف اشغالگرایانه تل‌آویو حکایت دارد اصرار صهیونیست‌ها بر کوچاندن مردم فلسطینی‌ها و درخواست برای مهاجرت داوطلبانه آن‌ها زیر آتش‌باری‌های مداوم است.

چرا غزه مهم است؟

کد خبر 808324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha