دلایل مختلفی باعث شده که نیروی انسانی در حوزه پرستاری کاهش پیدا کند و رنج کار برای آنهایی که مانده‌اند بیشتر شود؛ نبود ثبات شغلی، محقق نشدن وعده‌های مالی، مهاجرت و... اینها را پرستاری به همشهری آنلاین می‌گوید که ده سال است در یکی از بخش‌های مهم یک بیمارستان دولتی کار می‌کند.

روز پرستار

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه پرستاری، معضل کمبود شدید نیروی پرستاری است. رئیس شورای عالی نظام پرستاری هم در این باره گفته در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و بازنشستگی نیروهای پرستاری حداقل ۳۰ هزار نیروی پرستاری کمبود است. وزارت بهداشت هم در این باره اعلام کرده که در سال‌های اخیر حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی به مجموعه بیمارستان‌های کشور اضافه شده و بیش از ۱۰ هزار نفر بازنشسته شده‌اند. وضعیتی که باعث شده پرستاران دو برابر توان خود مجبور به کار کردن باشند و شیفت‌ها و اضافه‌کارهای اجباری را تحمل کنند. کمبود نیروی پرستاری هم باعث افت کیفیت خدمات درمانی شده است.

این نکته را یک پرستار شاغل در بیمارستان فیاض‌بخش هم تایید می‌کند. او در توضیح بیشتر به همشهری آنلاین از مشکلاتی می‌گوید که امان پرستاران را بریده و شاید مسئولان تدبیری برای رفع آنها بیندیشند.

این پرستار درباره دلایل کاهش نیروی انسانی در حوزه پرستاری گفت: غیر از مساله بازنشستگی، در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران من در حال خواندن زبان‌های انگلیسی و آلمانی برای مهاجرت هستند. آنقدر فشار کار زیاد شده و وعده‌ها محقق نمی‌شود که واقعیت ماجرا فرار پرستاران از بیمارستان‌هاست. البته نه فقط به دلیل مهاجرت که نبود ثبات شغلی هم باعث می‌شود که آنها تحمل این میزان از سختی کار را نداشته باشند و بروند.

او که مایل نیست نامش در این گزارش مطرح شود، ادامه داد: قرار بود فوق‌العاده خاص پرداخت کنند، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعرفه پرستاران بر اساس عملکرد خودمان به ما پرداخت شود، اما محقق نشده و آن چیزی هم که به عنوان پرداختی به ما داده‌اند بسیار ناچیز است. همین حالا هم چند ماه است که اضافه‌کاری و کارانه‌ها عقب افتاده است.

به گفته این پرستار که نزدیک به ۱۰ سال سابقه فعالیت در این حوزه دارد، فعالیت در بخش پرستاری، اکنون بسیار سنگین‌تر شده و تمام کارها را پرستاران خودشان انجام می‌دهند. چون نیروی انسانی در این حوزه به شدت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر تعداد بیماران افزایشی شده و نمی‌توان خدمات خوبی به تمامی آنها ارائه کرد.

او البته تاکید کرد: این کاهش کیفیت خدمات به این دلیل نیست که پرستاران نمی‌خواهند، بلکه آنها نمی‌توانند خدمات خود را به این بیماران افزایش دهند. شیفت‌های پرستاران به شدت فشرده شده و مشکلات جسمی و روانی هم طاقت‌مان را طاق کرده است. حتی پس از پایان دوران سخت کرونا و شیفیت‌های طاقت‌فرسای آن هم فرصتی برای تنفس و استراحت نداشتیم. به همین دلیل کیفیت خدماتی که اکنون ارائه می‌شود کاهش پیدا کرده است.

این پرستار به یک نکته دیگر هم در این باره اشاره کرد و گفت: با وجودی که در کل مراکز درمانی دنیا، به شغل پرستاری به عنوان یک حرفه سخت و طاقت‌فرسا نگاه ویژه می‌شود اما در کشور خودمان چنین نگاهی وجود ندارد و ایکاش حداقل پرستاری را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر می‌گرفتند.

کد خبر 808441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • araz IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 0
    شما هم بهتره بخونی چون دیر یا زود لازمت میشه,,,مطمئن باش