عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهرانگفت : «هر فعالیت تجاری در شهر می بایست با مجوز شهرداری باشد و مشاغل سیار از جمله ون کافه ها یا اغذیه فروشان سیار هم از این امر مستثنی نیستند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران متولی رسیدگی به مسائل این مشاغل است.»

ناصر اماني

ناصر امانی در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب عنوان کرد: برخی از صنوف بدون دریافت مجوز اقدام به فعالیت در شهر می کنند. فعالیتی که به نظم و آرامش شهر آسیب می زند و قطعا این موضوع باید توسط شهرداری تهران ساماندهی شود. نکته قابل تامل این است که هر فعالیت تجاری در شهر می بایست با مجوز شهرداری باشد و مشاغل سیار از جمله ون کافه ها یا اغذیه فروشان سیار هم از این امر مستثنی نیستند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران متولی رسیدگی به مسائل این مشاغل است.»

به گفته او اخیرا فعالیت ون کافه ها و البته در برخی از نقاط شاهد فعالیت اتوبوس ها در حوزه اغذیه فروشی هستیم که با توجه به نوع فعالیت و خدماتی که ارائه می دهند حتما باید ساماندهی شوند و فعالیت شان با مجوز شهرداری باشد.

فعالیت با مجوز شهرداری

عضو شورای شهر تهران گفت: «بنابراین موضوع ساماندهی آنها باید ابتدا توسط مدیران شهری مناطق پیگیری و در صورت نیاز از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و یگان حفاظت شهرداری تهران درخواست کمک و همراهی شود. داشتن مجوز برای فعالیت ون کافه ها مورد تاکید است و در غیر این صورت حتما فعالیت شان غیر قانونی است و براساس مفاد قانونی باید با آنها برخورد شود. منظور از ساماندهی، نظم بخشی به فعالیت این صنف است و قطعا هدف ما جلوگیری از فعالیت آنها نیست اما این کار باید در چهارچوب تعریف شده و منطبق با اصول انجام شود.»

همراهی شورا به شهرداری

او همچنین با اشاره به این که شورا در این مسیر می تواند امور را از طریق کمیسیون خدمات و محیط زیست پیگیری و با شهرداری همراهی کند، گفت: «اعضای کمیسیون می توانند جلسه ای با حضور شرکت ها و سازمان های متولی در موضوع ون کافه ها و اغذیه فروشی ها و ... برگزار و فعالیت آنها را رصد و پایش کنند. همچنین از مشکلی در این حوزه وجود دارد با مدیران عامل بررسی و در صورت نیاز طرح یا لایحه ارائه دهند تا در شورا تصویب شود.»

امانی توضیح داد: «مشکل در مدیریت و اجرای قانون است. شهرداری تهران برای موفقیت در ساماندهی این اصناف نیاز به برنامه ای مدون دارد تا شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و معاونت خدمات شهری با هماهنگی شهرداران مناطق اجرایی کنند. در این قالب این برنامه می توان این اصناف را شناسایی و برای آنها طبق ضوابط مجوز صادر و مکانی برای فعالیت تعیین شود. با وجود این تلاش ها اگر اصناف تمکین نکردند قطعا باید جمع آوری شوند و شهرداری هم از این موضع نباید کوتاه بیاید.»

چه سازمانی متولی ساماندهی ون کافه های تهران است؟ | صدور مجوز برای ون کافه ها

مشارکت پلیس با شهرداری

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در این میان نباید نقش پلیس راهور را نادید گرفت. به هر حال ون کافه ها وسایل نقلیه محسوب می شوند که در صورت سد معبر و ایجاد ترافیک ضرورت دارد نیروهای راهور اعمال قانون کنند. در نهایت ساماندهی ون کافه ها را می توان در این عبارت ها خلاصه کرد:

  • هر فعالیت تجاری از جمله ون کافه ها و ... در شهر نیاز به مجوز قانونی دارد
  • ون ها و خودورهایی که اقدام به خرید و فروش مواد غذایی و ... می کنند باید ساماندهی شوند
  • ساماندهی باید توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با همکاری پلیس راهور انجام شود
  • مکان های مشخص برای فعالیت این اصناف (ون کافه ها و اغذیه فروشان سیار و ...) تعیین شود
کد خبر 808897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha