شرکت خصوصی فضایی ژاپنی به نام آی‌اسپیس (ispace) برای دومین ماموریتش روی ماه از یک کاوشگر میکرو رونمایی کرد.

مینی ماه نورد ژاپنی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، شرکت ژاپنی آی‌اسپیس از یک مینی‌ماه‌نورد رونمایی کرده که در ماموریت دومش روی ماه از آن استفاده خواهد کرد. روبات کوچک شرکت آی‌اسپیس، یک دوربین اچ‌دی و یک بیل کوچک با خود حمل خواهد کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این مینی‌ماه‌نورد در زمستان ۲۰۲۴ پرتاب خواهد شد. این ماه‌نورد ۲۶ سانتی‌متر ارتفاع، ۳۱.۵ سانتی‌متر عرض و ۵۴ سانتی‌متر طول دارد و وزن آن حدود ۵ کیلوگرم خواهد بود. مینی‌ ماه‌نورد دارای یک دوربین جلو نصب‌شده HD است که از آن برای گرفتن تصاویری از خاک ماه که با بیلی کوچک برداشته می‌شود، استفاده می‌کند.

این شرکت در اولین ماموریت ماه خود، فرودگر هاکوتو آر (Hakuto-R) را در دسامبر ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کرد. هاکوتو آر در آوریل سال جاری تلاش کرد روی ماه فرود بیاید، اما رایانه سفینه فضایی ارتفاع آن را اشتباه ارزیابی کرده بود و منجر به فرود همراه با آسیب شد.

میژن ۲ نیز بر اساس هاکوتو آر برنامه‌ریزی شده که در هنگام پرتاب، حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشت. نمایندگان آی‌اسپیس گفتند که در ماموریت بعدی، تجربه‌هایی که از میژن یک داشته‌اند، در نظر گرفته شده و نرم‌افزار فرودگر نیز ارتقا یافته است.

بیشتر بخوانید:

این شرکت برای ماموریت بعدی، نام رزیلینس را برای فرودگرش انتخاب کرده که به معنای تاب‌آوری و مقاومت است و شعار هم این است که «هرگز از تلاش برای رسیدن به ماه دست برندار.» فرودگر میژن ۲، پنج محموله را به ماه خواهد رساند.

آی‌اسپیس در حال کار روی میژن ۳ است که در ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد. در پرتاب سوم، فرودگر جدید و بزرگتری با ظرفیت بار ۵۰۰ کیلو روی ماه فرود می‌آید.

کد خبر 809760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha