کولین کلارک رئیس بخش پژوهش گروه مشاوره اطلاعاتی و امنیتی سوفان در نیویورک و مایکل کینی رئیس مرکز متیو ریجوی و استاد امور بین الملل در دانشگاه پیتسبورگ در یادداشتی گفته اند که حماس داعش نیست و این مقایسه به خودی خود نتایج معکوس دارد.

حماس

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین پایگاه اینترنتی پولیتیکو آمریکا با انتشار مقاله‌ای از کولین کلارک رئیس بخش پژوهش گروه مشاوره اطلاعاتی و امنیتی سوفان در نیویورک و مایکل کینی رئیس مرکز متیو ریجوی و استاد امور بین الملل در دانشگاه پیتسبورگ اعلام کرد: حماس داعش نیست و این مقایسه به خودی خود نتایج معکوس دارد.

این دو نویسنده آمریکایی تاکید کردند باید گفت که حماس داعش نیست و اعتراف به این واقعیت بسیار مهم است که ناشی از فهم چگونگی عملکرد حماس و هدف آن به دست می‌آید. تصمیم‌گیران و مردم باید توجه داشته باشند که حماس و داعش دارای تفاوت‌هایی اساسی هستند که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:

کشور در برابر خلافت

حماس یک سازمان ملی است که برای پایان دادن به اشغالگری و تبدیل شدن آن به کشوری فلسطینی تلاش می‌کند در حالی که گروهی در قالب اسلامی بوده و در چارچوب گروه اخوان المسلمین فعالیت کرده و از آن نشأت گرفته است. حماس در نهایت به دنبال کشوری مانند دیگر کشورها در جامعه بین الملل است که دارای یک کرسی در سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه عرب است و این به معنای داشتن اهداف داخلی است.

اما داعش اهدافی فرا داخلی داشته و برای ایجاد خلافتی جهانی تلاش می‌کند و به جای اقدام برای تبدیل شدن به عضوی از جامعه بین الملل برای تصرف و نابودی کشورها و تسلط بر شهروندان با ابزار تهدید به مرگ است.

حاکمیت انسان

داعش از حماس به دلیل مشارکت در روند انتخابات انتقاد می‌کند، چنانچه این گروه در انتخابات مجلس قانون گذاری سال ۲۰۰۶ حضور یافته و به پیروزی رسید. حامیان داعش می‌گویند حماس «حاکمیت انسان» را پذیرفته و حاکمیت خداوند را انکار کرده است.

اختلافات بر سر ایران

داعش همچنان به زیر سوال بردن اعتبار حماس به دلیل به رسمیت شناختن ایران ادامه می‌دهد. داعش ایران را به دلیل برخی مسائل اختلافی دشمنی حتی بدتر از آمریکا و اسرائیل می‌داند. به گفته برخی دیگر از حامیان داعش به دلیل همین اختلافات گروه تروریستی داعش به حماس با دیده تحقیر و موجودیتی مرتد می‌نگرد. دلیل دیگری که باعث می‌شود داعش نگاهی تحقیر آمیز به حماس داشته باشد تحمل کردن گروه‌های مذهبی دیگر در غزه است که داعش هرگز چنین مساله‌ای را قبول نداشته و به آن عمل نمی‌کند.

بازی نهایی

اما تفاوت اساسی آخر آن است که داعش عرصه را برای مذاکره باز نمی‌کند و از پایگاه مردمی که حماس دارد برخوردار نیست، چه در منطقه‌ای در آن عملیات انجام می‌دهد و چه در سطح بین الملل.

بر خلاف داعش برخی اهداف حماس در واقع سیاسی است و در نتیجه هیچ راه حل موثری برای بحران وجود نخواهد داشت مگر آنکه متضمن راه حل سیاسی باشد.

اگر حماس با داعش مقایسه شود - چنانچه برخی مقایسه‌های فریبنده در پی این مساله هستند - لذا تنها گزینه برای برخورد با آن راهکار نظامی است و تا زمانی که مسئولان اسرائیلی و آمریکایی به دنبال مقایسه حماس با داعش باشند تمام درها به روی راه حل سیاسی احتمالی بسته است.

این دو نویسنده آمریکا تاکید کردند تلاش‌های کنونی برای نابودی حماس نتایج معکوس داشته و با افزایش تعداد شهدا نگاه افکار عمومی به اسرائیل و در نهایت آمریکا منفی‌تر شده و بعید است عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه به نابودی حماس منتهی شود.

کد خبر 810165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha