یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

پخت غذاهای نذری در هر محله و منطقه ویژگی‌هایی منحصر به فردی دارد که برگرفته از فرهنگ، محل زندگی و امکاناتی است که ساکنان آن منطقه از آن برخوردارند.

نذری فرحزاد

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: حسینیه فرحزاد یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های تهران است که به مناسبت‌های مذهبی میزبان اهالی محل و دوستداران اهل بیت(ع) است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در این حسینیه در ایام عزاداری به ویژه ایام محرم نذری‌های متنوعی پخته می‌شود اما یکی از خاصترین نذری‌های این محله خورش فسنجان است که با مشارکت اهالی پخته می‌شود. ویژگی این خورش گردویی است که از باغ های فرحزاد تامین می‌شود. فرحزاد به داشتن باغ‌های گردو شهرت دارد و دلیل استقبال و مشارکت اهالی در نذر فسنجان نیز به این موضوع مربوط است.

به دلیل ارادت اهالی و باغداران به اهل بیت(ع) و مقید بودن آنها به گستردن سفره نذری در حسینیه فرحزاد، باغداران بخشی از محصولات گردوی هر ساله باغ را برای نذری کنار می‌گذارند و برخی باغداران هم ممکن است با اختصاص تمام محصولات یکی دو درخت در پخت غذای نذری مشارکت کنند.

در فرحزاد زمین و باغ‌های موقوفه‌ای نیز وجود دارد که برای مخارج عزاداری وقف شده‌اند. محصولات و درآمد حاصل از این باغ‌های موقوفه فرحزاد به پخت این غذای نذری اختصاص دارد. در همه وقف‌نامه‌های باغ‌های موقوفه حسینیه، ذکر شده که اطعام عزاداران حسینی تا قیامت ادامه خواهد داشت. غذای نذری فسنجان به وسیله آشپزهای معروف و چیره دست حسینه پخته می‌شود؛ آشپزهایی که نسل به نسل با عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) ساعت‌ها پای دیگ نذری ایستاده‌اند تا در برپایی مراسم با شکوه عزاداری حسینه فرحزاد سهیم شوند.

حاج‌اصغر فرحزادی، حاج‌محسن فرحزادی، ‌حاج‌محسن لآلی، حاج‌مصیب فرحزادی، حاج‌مشهدی ابراهیم فرحزادی (معروف به عمویی) و حاج‌مشهدی علی‌اصغر فرحزادی از آشپزهای قدیمی و چیره دست حسینیه بودند که اکنون در قید حیات نیستند. نذری فسنجان در محله‌های دیگری از شمال شهر نیز مرسوم بوده‌است. اهالی دربند و درکه نیز به دلیل دارا بودن باغ‌های گردو در مراسم عزاداری ماه محرم اقدام به پختن فسنجان می‌کردند، هر چند به دلیل ساخت و سازهای امروزی شاید تعداد باغ‌های گردو کمتر از گذشته باشد، اما مشارکت اهالی در تهیه گردو و پخت این نذری همچنان پابرجاست.

کد خبر 810606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha