بسیاری از نذرها پس از گذشت دهه‌ها هنوز هم در پایتخت پابرجاست. یکی از این نذرها خوراکی‌هایی است که کاسبان و اعضای صنوف با توجه به شغل‌شان آن را برای برآورده شدن حاجتشان نذر می‌کنند.

نذر صنوف

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: فلسفه نذری دادن نوعی توسل جستن برای رفع بلا، دفع مصیبت و جلب منفعت است که به ویژه شب‌های جمعه، ماه محرم و ایام فاطمیه بیشتر رواج دارد و در تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد. بنابر رسوم افراد برای حاجات‌روایی، انواع غذا و نوشیدنی بین عزاداران و مردم توزیع می‌شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در این میان برخی از صنوف با توجه به اجناس و محصولی که می‌فروشند، نذر می‌کنند. مثل نذر شیرینی، خرما یا حتی کله‌پاچه. نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، به پیشینه یکی از این نذور در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «در گذشته خرمافروشان بازار بزرگ بیرون از حجره چهارپایه‌ای می‌گذاشتند و روی آن مجمعه‌ای پر از خرما می‌گذاشتند تا رهگذران خرما بردارند و برای حاجت‌روایی بانی صلوات بفرستند. کم‌کم این نذر میان سایر افراد جامعه هم رواج پیدا ‌کرد.»

حدادی در باره علت انتخاب این خوراکی می‌گوید: «آن موقع‌ها رسم نبود شیرینی نذر کنند، خرما جزو اصلی نذرهای مردم بود، چون خرما قوت غالب و از قدیم‌الایام جزو غلات اربعه (مویز، خرما، گندم و جو) محسوب می‌شد و به نوعی مقدس بود. برنج خوراک اعیان‌ها و پولدارها بود، اما مثلاً نان جو همه جا پیدا می‌شد. این نذر هنوز هم میان برخی افراد وجود دارد و به‌ویژه شب‌های جمعه برای طلب مغفرت و آمرزش اموات در بازار تهران و سایر نقاط شهر ادا می‌شود.»

نذر دیرینه‌سال صنوف و بازاریان | خرما، کله‌پاچه و شیرینی صلواتی

در گذشته های دور نحوه زندگی مردم با زندگی مدرن و پیشرفته امروزه خیلی تفاوت داشت. نحوه، نوع و سبک زندگی مردم خیلی ساده‌تر از امروز بود؛ از این رو هنگامی که فردی نیت می کرد کار خیر و نیکی انجام دهد و به نوعی به مردم و همنوعانش خدمتی بکند یک وعده غذایی را آماده می کرد و در اختیار آنها قرار می داد. این کار خیر چه در آن دوران و چه امروزه کار ارزشمند و پسندیده‌ای محسوب می شود. اما در گذشته شاید چون تأمین یک وعده غذایی یکی از نیازهای اصلی مردم جامعه بوده و تهیدستان و مستمندان قادر به تأمین حتی یک وعده غذایی هم نبودند.

نذر کردن یک وعده غذایی برای آنها امری مهم محسوب می شد و حس بسیار خوبی را در آنها ایجاد می کرد. از این رو مردم این گونه نذر می کردند و با یک وعده غذایی از آنها پذیرایی می کردند. این آداب و این نوع نذری دادن از گذشته تا به امروز در فرهنگ ایرانی اسلامی حفظ شده و ادامه پیدا کرده و هنوز هم در ایام و مناسبت های مذهبی خاص عده زیادی از مردم به این شکل نذری می دهند.

کد خبر 810628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha