سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: سومین همایش ملی جنگل و توسعه پایدار، روز گذشته با حضور اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، مدیران ارشد سازمان جنگل ها و مراتع و اعضای جامعه جنگلبانی ایران و موسسات و نهادهای ذیربط دیگر در کرج برگزار شد.

به گزارش همشهری، شمس‌الله شریعت نژاد، قائم مقام سازمان جنگل و مراتع در این همایش نخست به پیشینه 85 ساله جنگلبانی در کشور اشاره کرد و گفت: در طول این سالیان نسبتا طولانی همواره عرصه‌های طبیعی و ملی دستخوش تعدی متجاوزین بوده در عین حال اقداماتی در حفظ و حراست از این عرصه‌ها از سوی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی صورت گرفته است.[متولی صیانت از انفال کیست؟]

تجربه این کشمکش 85 ساله این نکته قابل تامل را خاطر نشان می‌سازد که اقدامات جنگل داری و حفظ وصیانت از انفال درصورتی با موفقیت همراه خواهد بود که بتوان از مشارکت عمومی در این زمینه بهره برد این کارهم جز با بسترسازی برای جلب اعتماد عمومی و ارتقای فرهنگ جامعه نسبت به منزلت منابع طبیعی امکان پذیر نخواهد بود؛ همچنانکه نبود این بستر سبب شده تا برخی سازمان را به آمار‌سازی‌ متهم کنند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات اثر‌گذار سازمان متبوع خود در حفاظت از انفال تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها ومراتع برای چهارمین بار توانسته است با کمک بخش خصوصی نقشه ای با مقیاس یک بیست و پنج هزارم تهیه کند که درآن اطلاعات کامل اراضی جنگلی شمال همراه با تاج پوشش درختان منعکس شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اطلاعات نقشه یاد شده کاملا متقن است ، گفت: این نقشه به ما نشان می دهد مدیریت عرصه های جنگلی طی سال‌های اخیر تا چه حد موفق بوده است.

شریعت نژاد همچنین به موضع‌گیری قاطع سازمان جنگل‌ها نسبت به «ماده 8 طرح افزایش بهره وری بخش کشاورزی» توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این موضع‌گیری سبب شد تا پیشنهاد‌های ارائه شده دراین زمینه مورد توجه قرار گیرد.

درویش صفت، دبیر این همایش نیز ضمن اشاره به شکل‌گیری همایش از استراحت جنگل سخن به میان آورد و افزود: استراحت جنگل، بازسازی طبیعی و تدریجی سطوح جنگل را فراهم می‌آورد براین اساس پس از دوره های بهره برداری از جنگل ضروری است به جنگل استراحت داده شود تا چهره شاداب خود را بازیابد.

این گزارش می افزاید سال گذشته طرح  آیش 10 ساله جنگل که ازسوی سازمان محیط‌زیست مطرح شد با واکنش‌های متعددی مواجه شد که دیدگاه های موافقان و مخالفان این طرح در همین صفحه به تفصیل منعکس شد.

ماده 8 طرح افزایش بهره وری بخش کشاورزی نیز از دیگر طرح‌های جنجالی و چالش برانگیز بود که به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی تصویب آن جز حراج جنگل های کشور و اراضی ملی و طبیعی ثمر دیگری نخواهد داشت؛ دراین زمینه نیز گزارش‌های متعددی در همین صفحه وصفحه محیط‌زیست منتشر شد

کد خبر 81216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز