چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: معاون اول قوه قضاییه در نخستین همایش بین‌المللی حقوق بشر و محیط‌زیست گفت: باید دادگاه ویژه بین‌المللی رسیدگی به حقوق محیط‌زیست در جهان تشکیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در نخستین همایش بین‌المللی حقوق بشر و محیط‌زیست با اشاره به اینکه نگاه به طبیعت و بهره‌مندی از محیط‌زیست ریشه در نوع نگاه به جهان و جهان بینی دارد افزود: در تفکر اسلامی مادیت و معنویت در کنار هم دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای از پیمان کیوتو خارج شده است، بیان داشت: این در حالی است که آمریکا، جهان‌سومی‌ها را موظف به الحاق پروتکل کیوتو می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه نخستین خطر برای محیط‌زیست در جهان 50 سال پیش شناسایی شد گفت: این در حالی است که در آیات و روایات قرآنی از همان موقع بر حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتما باید دادگاه ویژه بین‌المللی درخصوص حقوق محیط‌زیست و برخورد با متخلفان تشکیل شود.

دکتر شعبانی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این همایش با اشاره به اینکه نام این کنفرانس باید حقوق محیط‌زیست و بشر باشد، گفت: ما نباید از محیط‌زیست طلبکار باشیم؛ چراکه محیط‌زیست باید از ما طلبکار باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها به اشکال مختلف در حق محیط‌زیست ظلم می‌کنند افزود:‌ مسئولیت دولت‌ها در حفاظت و صیانت از محیط‌زیست سنگین‌تر از مردم است.

دکتر کوشا، رئیس مرکز و کرسی حقوق بشر، صلح و دمکراسی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 4/2 میلیارد نفر از جمعیت جهان از بهداشت کافی برخوردار نبوده و 2/1 میلیارد نفر نیز از منابع سالم آب محرومند گفت: این در حالی است که 192 کشور جهان در امضای سند توسعه اهداف هزاره متعهد شده‌اند که سال 2015 میلادی گرسنگی و فقر شدید را ریشه کن کنند، آموزش را همگانی کنند، ‌برابری جنسیتی برقرار کنند، مرگ و میر کودکان را کاهش دهند، بهداشت مادران را افزایش دهند، با گسترش ایدز مقابله کنند، از پایداری محیط‌زیست اطمینان حاصل کنند و با مشارکت جهانی، محیط‌زیستی پایدار فراهم کنند.

باکاری کانته، از برنامه محیط‌زیست ملل متحد (یونپ) نیز با قرائت پیامی از رئیس این برنامه گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه 2 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا و تبعات ناشی از آن در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن محیط‌زیست سالم، حق همگانی است افزود: ارزیابی اکوسیستم هزاره نشان داد مشارکت خدمات اکوسیستم برای انسان ضروری است که یونپ نیز در تلاش است تا خدمات اکوسیستم را با خدمات رفاهی پیوند دهد.

نماینده یونپ با اشاره به اینکه شورای حقوق بشر از تغییرات آب و هوایی و تهدید آنی برای بشر اظهار نگرانی کرده است بیان داشت: مدافعان این قطعنامه در تلاشند تا این نگرانی‌ها را به کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل وارد کنند.

وی تاکید کرد: باید همگان تلاش کنند تا پیوند بین حقوق بشر و محیط‌زیست برقرار شود که در این راستا - در یونپ - در حال تدوین برنامه‌ای برای تعامل حقوق بشر و محیط‌زیست هستیم که این برنامه اثرات موافقت‌نامه‌های زیست‌محیطی را بر محیط‌زیست و بشر ارزیابی می‌کند.

کد خبر 81320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز