سیاره ای غول پیکر پیدا شده که بسیار بزرگتر از زمین و کوچکتر از خورشید است اما دانشمندان در کمال تعجب می‌گویند نباید چنین چیزی وجود داشته باشد.

سیاره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سان دیلی، این سیاره از دنیای بیگانه به نام LHS ۳۱۵۲b یک سیاره فراخورشیدی است، به این معنی که خارج از منظومه شمسی قرار دارد. معمولاً وقتی ستاره شناسان سیاراتی را پیدا می‌کنند، بر اساس ستاره‌ای که به دور آن می‌چرخند، اندازه آنها آن را پیش بینی می‌کنند. اما دانشمندان می‌گویند این سیاره تازه کشف شده ۱۳ برابر سنگین‌تر از سیاره زمین است. جرم این ستاره سرد ۹ برابر کمتر از خورشید زمین و ۱۰۰ برابر کمتر نورانی است.

سوورات ماهادوان، استاد نجوم در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید: «تصور کنید شما یک کشاورز هستید که در مرغداری به دنبال تخم‌مرغ می‌گردید. اما به جای یک تخم مرغ، یک تخم شترمرغ پیدا می‌کنید که بسیار بزرگتر از آن است که یک مرغ بتواند بگذارد. این احساسی بود که دانشمندان ما اوایل امسال، زمانی که سیاره‌ای پرجرم، بیش از ۱۳ برابر سنگین‌تر از زمین، اطراف یک ستاره قرمز سرد و کم نور، ۹ برابر جرم کمتر از خورشید زمین، کشف کردند، داشتند.»

ستاره مورد نظر یک ستاره M کم نور است. اینها رایج‌ترین ستارگان در کهکشان راه شیری ما هستند. مشخص نیست که آیا بیگانه‌هایی در LHS ۳۱۵۲b در کمین هستند یا خیر اما به دلیل دیگری بسیار جالب است.

سیارات در دیسک‌های غول پیکری از گاز و غبار شکل می‌گیرند. آنها با هم به یک هسته غول پیکر می‌رسند و سپس در فرآیندی به نام "برافزایش هسته" گرد و غبار و گاز بیشتری جذب می‌کنند. به طور معمول یک ستاره با جرم کم باید توسط سیاراتی احاطه شود که آنها هم جرم کمی دارند.