اقدام شبکه من و تو در پخش اعترافات اعترافات مخالفان حکومت پهلوی در تلویزیون قبل از انقلاب، تنزل شجاعت‌ مبارزان انقلابی را هدف گرفته است، گویی این رژیم پهلوی بوده که با مماشات زمینه تسلط آنها را فراهم کرده است.

زیباکلام

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: یک شبکه فارسی زبان خارج از کشور در جریان پخش مستند گفت‌وگو با پرویز ثابتی معاون امنیت داخلی ساواک در دوره پهلوی، همچنین اقدام به پخش ویدئوهای اعترافات تلویزیونی بسیاری از چهره‌های مخالف حکومت پهلوی کرده است. این اقدام بیش از هر چیز تخریب چهره‌های انقلابی و نمایش تزلزل روحیه آنها را نشانه گرفته است؛ گویی که جبهه مخالفان حکومت شاه و انقلابیون، آن چهره‌های قهرمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نبوده‌اند و این رژیم شاه بوده است که با مماشات زمینه تسلط آنها را فراهم کرده است.

در یکی از این اعترافات پخش شده، صحبت‌های صادق زیباکلام زندانی رژیم پهلوی و استاد بازنشسته دانشگاه نیز منتشر شده است که در آن فردی از پشت دوربین خطاب به زیباکلام می‌پرسد «چه کسی در تعیین تاکتیک‌های مبارزه شما با حکومت، چه تصمیم به ترور باشد، چه عملیات خرابکارانه یا هر اقدام دیگر، تصمیم‌گیرنده بود؟ چه فردی نقش اصلی را در طراحی عملیات داشت؟»

زیباکلام هم در پاسخ می‌گوید: ما در درجه اول مخالف حکومت بودیم، اما در جواب پرسش شما که چه فردی ما را در عملیات مدیریت می‌کرد، تا جایی که من اطلاع دارم پس از جلسه‌ای که در آلمان داشتیم، یک گروه از عرب‌های افراطی در آن جلسه بودند که پس از آن اطلاع پیدا کردیم که به گروه حبش و دیگر گروه‌های افراطی فلسطینی متصل هستند. حقیقتا پس از دیدار با این افراد و گفت‌وگوهای طولانی با آنها بود که بر آن شدیم که خط مشی ما از آن به بعد می‌بایستی عملیات خرابکارانه، اقدام به ترور و به‌طور مشخص جنگ‌های چریکی و پارتیزانی شهری باشد.

ثابتی چهره دوم ساواک در بخشی از این مستند در پاسخ به سوال شبکه من و تو که «برخی مدعی هستند پخش اعترافات تلویزیونی اجباری بوده است؟ آیا کسی را مجبور کرد؟» می‌گوید: هیچ نفر اجباری نمی‌تواند آنجا برود حرف بزند. ممکن است موافقت کرده بوده که حرف بزند، برای اینکه دیده مصلحتش است که حرف بزند تا آزاد شود و آزاد هم می‌شد؛ خب قبول هم می‌کردند، یعنی با آنها معامله می‌کردیم که به شرط اینکه اگر این صحبت‌هایی را که خودتان هم به نتیجه رسیده‌اید بزنید، در تلویزیون مطرح کنید، آزاد می‌شوید یا تخفیف می‌گیرید. هیچ کدام اجباری نبوده است. یه تهاتر بوده که صحبت می‌کردند.

کد خبر 813425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    3 0
    زیبا کلام را گنده نکنید هر گردی گردو نیست
    • آرام IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
      1 2
      زیبا کلام آدم باسوادی حالا نظراتش ودیدگاهش ممکنه مورد تایید من و شما نباشه ولی نمیشه از روی عقده حرف زد همیشه منطقی قضاوت کن