همشهری آنلاین: کارشناسان پزشکی اعلام کردند تغییرات آب و هوایی کره زمین بزرگترین تهدید برای سلامتی بشر در این قرن به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  یک هیات پزشکی در پاریس پنج‌شنبه 14 مه (24 اردیبهشت) اعلام کرد تغییرات اقلیمی کره زمین با تشدید خطر بیماری، سوء‌تغذیه و بی‌خانمانی ناشی از سیلاب‌ها، خشکسالی و بالا آمدن سطح آب دریاها ممکن است سلامت انسان‌ها را به شدت به خطر بیندازد.

 این  گزارش که در طول یک سال بوسیله جورنال پزشکی لنست و کارشناسانی از انستیتو بهداشت جهانی در یونیورسیتی کالج لندن تهیه شده است: "حتی محافظه‌کارانه‌ترین تخمین‌ها عمیقا نگران‌کننده و مطالبه‌کننده اقدام عملی‌اند."

این گزارش می‌افزاید: "تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید جهانی در قرن بیست و یکم‌اند."
این کمیسیون بیشتر داده‌هایش را از "گزارش  چهارم ارزیابی" به دست آورده است که در سال 2007 بوسیله کارشناسان برنده جایزه نوبل سازمان ملل در "هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی" (IPCC) منتشر شد.

تغییریافتن الگوهای آب و هوایی ممکن است زیستگاه‌های پشه‌های منتقل‌کننده بیماری را گسترش بخشد، و باعث شیو ع مالاریا و  تب دنگ در مناطق سابقا با آب و هوای سرد، شود، در حالیکه سیلاب‌ها در کشورهای فقیر کانونی برای وبا و سایر بیماری‌های منتقل‌شونده ایجاد می‌کنند.

 اثرات غیرمستقیم این تغییرات بر سلامت انسان‌ها شامل سوء‌تغذیه در نتیجه برداشت بد محصولات کشاورزی؛ آسیب‌ و مرگ‌ ناشی از توفان‌ها؛ و آسیب‌پذیری ناشی از مهاجرت- از شهرهای دلتایی زیر آب فروروفته یا ناآرامی‌های مدنی- است.

 این گزارش می‌گوید:‌‌"تخمین‌ها نشان می‌دهد که افزایش‌های کوچک در خطر بیماری‌های وابسته به آب و هوا، مانند اسهال و سوء‌تغذیه ممکن است باعث افزایش‌های بسیار زیاد در بار کلی بیماری‌ها شود."

 کشورهای فقیر که کمترین تقصیر را در گرمایش جهانی دارند بیشترین آسیب‌ها را خواهد دید، و به قول این نویسندگان "مایه خجالت تاریخی برای نسل ما خواهد بود اگر کاری برای پرداختن به این مسئله نکنند."

کد خبر 81350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز