پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند پیام‌های ای‌میلی که راه‌های ساده‌ای برای غذا خوردن سالم‌تر یا افزایش فعالیت جسمی ارائه می‌دهند، می‌توانند به طور قابل‌توجهی عادات سلامتی‌بخش را بهبود بخشند

به گزارش هلث‌دی‌ نیوز تحقیقی که نتایج آن در شماره ماه ژوئن جورنال پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که افرادی در یک برنامه ارسال ای‌میل در محل کارشان شرکت کرده بودند،‌ بیشتر پیاده‌روی کردند، میوه و سبزی بیشتری خوردند و مقدار کمتری چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس مصرف کردند.

به گزارش پژوهشگران افرادی که از لحاظ عادات غذایی و میزان فعالیت پایین‌تر از حد توصیه شده بودند، بیشترین بهبودی را از لحاظ تصحیح رفتارها نشان دادند.

جالب‌تر اینکه این بررسی نشان داد که نتایج حاصل از ارسال ای‌میل‌ها بر عادات افراد دست کم تا چهار ماه بعد باقی می‌ماند.

سوزان فین رئیس شورای تناسب اندام و تغذیه آمریکا گفت از نتایج این برنامه تحقیق شگفت‌زده نشده است " به خصوص که این برنامه در محیط  کاری اجرا شده است که در آن افراد دسترسی آسان به کامپیوتر دارند و در ضمن از حمایت همکاران‌شان برخوردارند."

فین گفت: "تحقیقات قبلی نشان داده است که وجود یک سیستم حمایتی بهتر می‌تواند باعث تداوم رفتارهای سلامت‌بخش برای حفظ وزن متناسب می‌شود."

با وجود اطلاعاتی زیادی که در مورد رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب ارائه می‌شود درصد کمی از افراد آنها را به مرحله عمل در می‌آورند.

دانشمندان برای حل این مشکل مدل‌هایی را آزمایش می‌کنند که "نظریه تغییر رفتار" می‌شود و به هدف تشویق افراد برای اتخاذ رفتارهای سلامت‌بخش و تداوم بخشیدن به تغییرات سبک زندگی است.

برنامه ای‌میلی که در این بررسی مورد آزمایش قرار گرفت، نیز چنین رویکردی استفاده کرده بود.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق - 787 نفر از کارمندان شرکت کایزر- در شروع  یک فرم الکترونیکی ارزیابی رژیم غذایی و فعالیت جسمی را پر کردند. همه شرکت‌کنندگان پسخوراند فوری در مورد اینکه عادات‌شان چقدر با اصول راهنمای ملی متفاوت است، دریافت کردند.

351 نفر از این افراد به طور اتفاقی وارد گروهی شدند که ای‌میل‌های هفتگی و یادآوری‌های میان هفته "اهداف دست‌یافتنی" دریافت می‌کردند که بر  حسب سبک زندگی و اهداف سلامتی هر فرد تطبیق داده شده بود. از افراد خواسته می‌شد که در یکی از این سه مسیر فعالیت کنند:‌افرایش فعالیت جسمی، افزایش مصرف سبزی و میوه یا کاهش مصرف چربی و قند.

افرادی که ای‌میل دریافت می‌کردند و اعضای گروه کنترل بار دیگر در پایان دوره آزمایش چهارماهه و چهارماه پس از آن مورد بررسی قرار گرفتند.

بعد از 16 هفته گروهی که ای‌میل دریافت کرده بودند‌، بهبودی قابل‌توجهی در هر سه مسیر نشان دادند. افرادی که در ابتدای بررسی  نسبت مقادیر توصیه ‌شده رژیم غذایی و فعالیت جسمی، فاصله زیادی داشتند، بیشترین بهبودی را نشان دادند. برای مثال افرادی که در مسیر فعالیت جسمی متوسط قرار داشتند، نسبت به کسانی که ای‌میل دریافت نمی‌کردند،  در هفته حدود یک ساعت بیشترورزش کردند و مدت زمان فعالیت‌های نشسته آنها مانند تماشا کردن تلویزیون دو ساعت در هفته کاهش پیدا کرد.

به گفته این پژوهشگران برنامه ای‌میل به این علت موفقیت‌آمیز بود که دنبال کردن توصیه‌های آن ساده بود.

فین می‌گوید: "ایجاد کردن تغییرات ساده، به این افراد عملی کردن آنها را می‌داد،‌و بعد افزایش دادن این تغییرات بر حسب نیاز بهترین راه برای اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای در طولانی مدت است."

کد خبر 81894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز